Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Miljø i klesskapet. Skal vi bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-19, 23:17   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miljø i klesskapet. Skal vi bygge opp en klassisk kapselgarderobe?

Jeg har bestemt meg for å begynne med kapselgarderobe. Jeg skal krympe klesskapet, handle mer enda mer tidløst og klassisk, virkelig studere de plaggene jeg elsker og bruker om og om igjen. Hva er det med de plaggene som gjør at jeg bruker dem ukentlig i sesongen? Hva er det med de plaggene som gjør at man kan bruke de ukentlig i flere år?

1) Ikke mer spontankjøp. Hvis det ikke passer, skal det byttes.
2) Ingen rare farger. Jeg vet nøyaktig hvilke farger jeg liker og bruker. Jeg foretrekker svart, mørkeblått, blått, grått, petrol, grønn, cerise og hvit. Turkis og lilla en sjelden gang. Fargene skal være kalde.
3) Tidløst. Ingen klær fra basisgarderoben skal rope 2009 eller 2017. Det blir ingen slengbukser, culottes eller paperbags.
4) Klærne skal passe sammen innenfor sesongen.
5) Hva ser fint ut på meg? Hva ser grusomt ut?

I Bergen har vi en kjerne i garderoben som brukes hele året. Det kan være 9 grader i januar og 9 grader i juni. Det regner i november og det regner i februar. Det kan være 20 grader i oktober og 20 grader i mars.
Det betyr at det bare er vinter-vinterklærne som kommer ned fra loftet i november og skal opp igjen til påske og det er bare sommer-sommerklærne som skal ned etter påske og opp i høstferien. Basis er den samme gjennom hele året.

De som jobber etter kapselprinsippet har 30 plagg i kjernen. Bukser, jeans, skjorter, bluser, kjoler, gensere, cardigans. I tillegg kommer undertøy, strømpebukser etc. Siden Bergen har en mer helårssesong, synes jeg det er helt OK å utvide kjernen til 40 plagg. Det er kun sommerkjoler og shorts som skal inn om sommeren og ullkjoler og varmere dressjakker som skal inn om vinteren.

Jeg regner ikke yttertøy i kjernen, siden vi bor i Bergen og jeg har bruk for tweedjakke den ene dagen, dunjakke den andre og allværskåpe den tredje. Jeg har heller ikke hagetøy, treningstøy eller "loungetøy" i kjernen. Så lite kan man ikke greie seg med om man må kle seg litt formelt på jobb, har en aktiv fritid og vil slenge seg ned med vin og strikketøy om kvelden.

I min helårskjerne er det foreløpig disse:

3 skjørt. Det er forete blyantskjørt fra Boden i svart, cerise og blå.


3 V-gensere i kasjmir.
De er svart, grønn og en litt mer relaxed fit i grå. De er fra Boden og HMs premium.

Cardigans i ull eller kasjmir. Jeg foretrekker kasjmir, for de kan man bruke når det er litt varmere uten at de klør eller man blir svett. Jeg har 3 korte med trekvart erm i blå, svart og petrol, og 2 lange i petrol og svart. Jeg foretrekker Boden og Benetton. Jeg har også noen i lysere farger for sommeren.

Jeg har også en lang grønn strikkejakke og en waterfallulljakke som jeg elsker.


Kortermede og langermede kasjmirgensere. Har 3 i hvit og blå. Jeg foretrekker å gå med ull hele vinteren og langt utover mot mai.


Gensere: Jeg liker enten at de er "sydd" slik som Boden sine eller de i tynn strikket lin. Naturmaterialer er å foretrekke. Disse har jeg i blå, grå, hvit og svart. 7 tilsammen.

Skjorter og bluser: Jeg har

Bukser og jeans. Jeg bruker for tiden jeans fra HMs premium (imponert over kvaliteten og passformen!), samt helt streite pullon dressbukser, og slacks fra samme. Jeg synes ikke slacks og dressbukser holder lenge nok, så her vil jeg oppe kvaliteten. Jeg har bukser i svart, grønt, mørkeblått og cerise. de jeg bruker og som fortjener plass i kapselen er kanskje 5 eller 6. 2 jeans og 3-4 andre.

De kjolene jeg liker best er to klassikere i grått og svart fra Ricco Vero, skjortekjole i svart som kan kles opp og ned fra HM, jeanskjoler og pontekjoler fra Boden som har fulgt meg i årevis.


Resten må nok sorteres og gis vekk, settes loftet i sesong-boks og anledningsboks. Jeg ser at det er er en del som må ut og jeg ser noen klare mangler. Hvos handler man pene og klassiske bukser som holder en god stund? Gjerne glidelås på siden og sigarettben. Hvor i alle dager kan man finne fine bluser og skjorter som gir plass til 70 FF uten at man ser gravid ut, og som er ettersittende på en løs og elegant måte?

Hvor finner man den kåpen som holder i minst ti år? Klassisk. Svart. Ull. Gjerne svinedyr, siden den skal handles en gang de neste ti årene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no