Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva lager du av rips og solbær?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-19, 16:59   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.867
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hva lager du av rips og solbær?

Jeg har mengder med bær i hagen dette året. Veldig mye rips og en del solbær. Bringebær og jordbær er allerede plukket og stort sett rørt og fryst i små porsjoner.

Jeg har saftkoker og pleier å lage en del saft av både rips og solbær som jeg fryser, men skal jeg lage saft av alt nå, blir det sabla mye saft. Har noen tips til gode og helst ikke alt for usunne oppskrifter jeg kan prøve? Vi spiser rips med vaniljesaus til dessert og jeg bruker litt i muffins og annen bakst, men det er fortsatt mye igjen som bør brukes.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 17:11   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.503
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Jeg lager gele av både solbær og rips. Type gele som jeg bruker slik andre bruker tyttebær. Aller best synes jeg det er å blande litt bringebær sammen med rips.

Solbær er også godt som syltetøy (også her gjerne innblandet litt bringebær)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 18:24   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Solbær syns jeg er godt som syltetøy med vanilje. Rips skal jeg lage gele av, med chili i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 18:43   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.792
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Rips: Chutney. Har i frysen og bruker til middag hele året.
Solbær: Syltetøy. Bruker på ost og havregrøt med cottage cheese.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 21:12   #5
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.816
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Pavlova!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 21:35   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.784
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Ripsgele er kjempegodt!

Heldiggris!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:20   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.792
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Har masse rips, men jeg plukket i helgen, og de er vel altfor modne til å lage gelé av?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:22   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Solbærsyltetøy! Det er nydelig!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:26   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.372
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Av rips lager jeg gele. Har lagd saft også, men det slår bedre ann med gele her i huset.

Av solbær lager jeg ingenting. Det har vi ikke i hagen, heldigvis sier jeg. For jeg liker det ikke. Men mamma pleide koke syltetøy av det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:29   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.792
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Av rips lager jeg gele. Har lagd saft også, men det slår bedre ann med gele her i huset.

Av solbær lager jeg ingenting. Det har vi ikke i hagen, heldigvis sier jeg. For jeg liker det ikke. Men mamma pleide koke syltetøy av det.

Jeg har aldri likt solbær. Inntil i fjor. Da ble jeg frelst..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:33   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.372
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Jeg har jo ikke prøvd i senere tid da, så jeg kan gi det en sjangs neste gang muligheten byr seg. Men i hagen vår er et ripsbusker, noe stikkelsbær, rabarbra, et plommetre som ikke fikk en eneste blomst i år (det er ungt) og to epletrær mye av året, det er villbringebær i ripsbuskene og jordbær i pallekarm. Men ikke et eneste stikkelsbær

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 22:59   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.867
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har masse rips, men jeg plukket i helgen, og de er vel altfor modne til å lage gelé av?

Jeg tipper mine rips er modne langt senere enn dine. De er ikke mer enn akkurat modne, men jeg har aldri laget gelé, så jeg vet jo ikke hvor lite modne de skal være. Jeg kan jo teste med en liten porsjon.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 23:17   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.792
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg tipper mine rips er modne langt senere enn dine. De er ikke mer enn akkurat modne, men jeg har aldri laget gelé, så jeg vet jo ikke hvor lite modne de skal være. Jeg kan jo teste med en liten porsjon.

Mine har vært modne to måneder, men jeg venter alltid lenge med å plukke. De har vært mørkerøde veldig lenge. Jeg synes chutneyen blir best da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 23:19   #14
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.261
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Det er vanskelig å lage gele av rips om de er blitt mørkerøde i fargen. Om de akkurat har blitt modne, er det helt perfekt. Ripsgele er godt! Jeg fikk plukke en rest hos noen jeg kjenner og fikk laget noen få glass i år og gleder meg til å spise dem i vinter! Kunne spist masse.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 00:16   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Du kan bare tilsette gelatin. Det hsr jeg gjort.

Jeg likte heller ikke solbær som barn. Nå syns jeg det er veldig godt med ost.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 01:16   #16
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.503
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Hvis bær har blitt for moden reduseres innholdet av pektin, som er det som gjør geleen stiv. Du får kjøpt pektinpulver i dagligvarebutikk. Du kan også bruke syltepulver. Jeg laget nettopp solbærgele av bær som hadde stått moden i lang tid. Gikk helt fint med syltepulver.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 01:59   #17
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.089
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Ripslikør og ripseddik. Kjempegodt.
Og fint å ha på pene flasker og gi i gave til den som har alt.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 02:08   #18
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Saft!! Solbær og rips blandet!!

Ikke laget selv, men av alt jeg vokste opp med av produkter laget av bær i hagen, så var det den absolutte favoritten!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 07:09   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.317
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Solbærsyltetøy er kjempegodt, så det ville jeg laget en del av om jeg hadde solbærbusker. Svigerfar lager ripsgele, og serverer det både til brødmat og middag. Godt!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 09:47   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du av rips og solbær?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Hvis bær har blitt for moden reduseres innholdet av pektin, som er det som gjør geleen stiv. Du får kjøpt pektinpulver i dagligvarebutikk. Du kan også bruke syltepulver. Jeg laget nettopp solbærgele av bær som hadde stått moden i lang tid. Gikk helt fint med syltepulver.

Jeg syns tilsatt pektin gir skikkelig ekkel, emmen smak og foretrekker gelatin. Før kokte jeg syltetøy helt uten, men av en eller annen grunn begynte jeg med ulike former syltepulver og syns syltetøyet ble helt ødelagt. Det er tydeligvis bare jeg som smaker det da, så resten av familien er happy.

Så nå i år er det tilbake til langtidskokt syltetøy med bare sukker og gele med gelatin siden jeg har høstet sent.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-08-19 kl 10:37.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no