Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 14:27   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Med naturlig surdeig mener jeg at man ikke bruker gjær i det hele tatt. Jeg har prøvd en oppskrift, men den må det ha vært feil i. Mengden mel og vann var oppgitt, og at man skulle lage deig av det, men den mengden som var oppgitt ble det bare suppe ... Noen som vet om man skal bruke kaldt eller varmt vann?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:32   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Har ei oppskrift på grov surdeig fra åpent bakeri. Der er utgangspunktet dag 1 3 dl vann og 500 g fin sammalt rug, så det skulle vel bli ganske deigete. Vannet skal være 30 grader. Kan skrive inn resten av oppskrifta hvis det er interessant.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 15:10   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Har ei oppskrift på grov surdeig fra åpent bakeri. Der er utgangspunktet dag 1 3 dl vann og 500 g fin sammalt rug, så det skulle vel bli ganske deigete. Vannet skal være 30 grader. Kan skrive inn resten av oppskrifta hvis det er interessant.

Ja, vil gjerne ha den. Vet du hvorfor man må lage så himla mye surdeig? Jeg skal bare prøvebake ett brød med surdeig, og er ganske sjokkert over at jeg må lage flere kilo surdeig for å ta av en "valnøttstor" klump til mitt ene brød. :fersking:

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 15:42   #4
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Har ingen anelse hvorfor man må lage så mye, men sant nok, det var mye "kast resten" i oppskrifta! Jeg har ikke prøvd oppskrifta sjøl, men vil tro at Åpent bakeri er til å stole på. Brødene deres er i hvert fall farlig gode.

Here goes:

Dag 1
3 dl vann
500 g fin sammalt rug

Varm vannet til 30 grader, og bland vann og rug for hånd. Blandingen skal være fast. Dekk bollen med plast og la den stå i romtemperatur til neste dag.

Dag 2
3 dl vann
300 g fin sammalt rug
200 g hvetemet
100 g deig fra dag 1 (kast resten)

Varm vannet til 30 grader og bland alle ingredienser sammen for hånd. Dekk med plast og la deigen stå i romtemperatur til neste dag.

Dag 3
Nå skal du se at deigen har begynt å gjære. Er det ingen reaksjon på dette tidspunktet har noe gått galt, og du må begynne om igjen fra dag 1.

3 dl vann
300 g fin sammalt rug
200 g hvetemel
100 g deig fra dag 2 (kast resten)
2 ts (10 g) havsalt

Bruk kaldt vann og bland alt sammen for hånd. Dekk bollen med plast og la den stå i romtemperatur til neste dag.

Dag 4
3 dl vann
300 g fin sammalt rug
200 g hvetemel
2 ts (10 g) havsalt
100 g deig fra dag 3 (kast resten)

Bruk kaldt vann og bland alt sammen for hånd. Dekk med plast og sett deigen på det varmeste stedet i kjøleskapet til neste dag. Nå har du en surdeig.

Dag 5
Bakedagen!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 15:56   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Tusen takk. Skal prøve (mulig jeg må vente litt, slik at mannen min glemmer den greia som står og på kjøkkenbenken nå ... )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-14, 23:04   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe meg å lage "naturlig" surdeig?

Prøvde du denne him? Hvordan ble det?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no