Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Skjema for å søke bruksendring på bolig?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-19, 22:29   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Skjema for å søke bruksendring på bolig?

Normalt sett så er Google min venn, men nå finner jeg ikke frem til riktig skjema. Eller i mitt hode er det ihvertfall ulogisk. Kommunen er ikke til noe hjelp.
Jeg har (snart) et hus som er registrer som vanlig bolig, jeg ønsker å endre bruken av boligen og gjøre det om til en fritidsbolig.
Jeg skal ikke søke dispensasjon, eller bygge på noe eller endre noe på eiendommen. Den skal være slik den er, det kommer bare ikke til å bo folk der til dagen og jeg har ikke lyst å betale unødvendig mye i kommunale avgifter.
Noen som kan peke meg i retning av riktig skjema?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 22:33   #2
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjema for å søke bruksendring på bolig?

(Av kommunen fikk jeg bare denne linken; https://dibk.no/saksbehandling/byggs...aksblanketter/ )

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-19, 22:36   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjema for å søke bruksendring på bolig?

En annen kommune skriver dette:

Sitat:

Krav om bruksendring
For at bygninger som er registrert som helårsbolig lovlig skal kunne benyttes som fritidsbolig, må det godkjennes en søknad om bruksendring jfr plan og bygningsloven § 20-1 pkt d.

Bruksendring gir også grunnlag for å endre renovasjonsgebyr mv fra bolig til fritidsbolig.
Dispensasjoner
Det vil ofte være nødvendig å søke om dispensasjon fra dagens tekniske krav til byggverk for å få godkjent en eldre bolig som fritidsbolig. Dette siden dagens krav til fritidsboliger mht blant annet isolering ikke nødvendigvis oppfylles av eldre boliger. Som regel er det kurant å få slik dispensasjon.

Dersom det nye bruksformålet (fritidsbolig) ikke er i tråd med gjeldende plan (kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan) må det også søkes dispensasjon for dette. Slik dispensasjonssøknad fordrer høring til regionale myndigheter og politisk behandling av søknaden. Saksbehandlingstiden blir dermed noe lenger.

Kryss av i blankett 5175 for aktuelle dispensasjoner, og redegjør i eget vedlegg til søknaden for begrunnelsene for dispensasjonssøknaden.

Krav til søknaden
Ordinære byggesaksskjema benyttes, og følgende skjema sendes kommunen:
5174 Søknad om tillatelse til tiltak
5175 Opplysninger om tiltakets ytre rammer og bygningsspesifikasjon
5155 Opplysninger gitt i nabovarsel (kopi av nabovarsel)
5156 Kvittering for nabovarsel

Vedlegg til søknaden:
Redegjørelse/begrunnelse for dispensasjonssøknad fra tekniske krav til byggverk
Redegjørelse/begrunnelse for dispensasjonssøknad fra planformål (om det søkes om slik)

http://www.verran.kommune.no/bruksen...25-102975.html

Altså, at du må bruke det vanlige byggesaksskjemaet. Mulig det er det samme hos deg?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 08:17   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjema for å søke bruksendring på bolig?

Hmm.. stor sjanse for det. Dvs at alle de skjemaene (4 stk) må fylles ut og sendes inn da?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:21   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjema for å søke bruksendring på bolig?

Hva er ulempen med å ha den registrert som vanlig bolig? Jeg tenker at når du (eller barn) en gang i tiden skal selge så kand et være en fordel å ha den registrert som bolig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-19, 09:32   #6
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjema for å søke bruksendring på bolig?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva er ulempen med å ha den registrert som vanlig bolig? Jeg tenker at når du (eller barn) en gang i tiden skal selge så kand et være en fordel å ha den registrert som bolig.

Ulempen er dobbel pris på kommunale avgifter.
Og jeg tror egentlig at det er lettere å selge som feriebolig enn som vanlig bolig, da det ligger veldig avsides.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no