Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-14, 13:09   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

De to siste årene har vi vært hos andre familiemedlemmer på julaften så jeg har ikke bidratt med matlagingen i det hele tatt. Sist jeg laget kålrabistappe kjørte jeg den i foodprosessor. Og det har jeg ikke nå lenger.

Kom med oppskrift og fremgangsmåte på verdens beste kålrabistappe!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 13:23   #2
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Jeg lager stappa på den enkle måten, uten fløte eller krydder. Jeg koker kålrot sammen med et par gulrøtter til alt er mørt, og så heller jeg av kokevannet (og sparer litt) mens jeg bruker en stapper til å mose det. Da blir det ikke helt finmost, men med noe små klumper. Så har jeg i smør etter smak og salt/pepper to taste. Jeg sper med kokevannet om det blir for tykt.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 14:06   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Kun kålrabi, koker uten salt og moser for hånd. Smør og fløte etter innfallsmetoden, pepper og muskatnøtt som rives. Litt av sjyen fra pinnekjøttet i, en liten t-skje sukker. Smak om du trenger mer salt, til pinnekjøttet vil jeg ikke ha den veldig salt.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 15:11   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Enig med teflona. Og så trenger kålrabien fryktelig lang koketid...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 15:18   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Kålrot og litt gulrot kokes mørt, kjøres til mos i food processor sammen med smør, et par skjeer crème fraîche eller seterrømme, salt og pepper. (Vi ødelegger selvsagt ikke kålrotmos med pinnekjøttsjy. )

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 15:41   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Joda, et par spiseskjeer er julemosen. Bare prøv, det er godt!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 15:45   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Nei, jeg kan ikke fordra pinnekjøtt. :dukker:

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 16:36   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Nei, men i disse juletider er det kanskje mos til pinnekjøttet som er interessant? Jeg lager jo ikke mosen slik til annen mat, selvsagt.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 16:50   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Jeg tror det var Hyacinth som la ut en skikkelig god oppskrift en gang, med sitron og rosmarin i kokevannet. Den ferdige stappen smaker ikke noen av delene, bare veldig godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 16:56   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nei, men i disse juletider er det kanskje mos til pinnekjøttet som er interessant? Jeg lager jo ikke mosen slik til annen mat, selvsagt.


Det gjør jeg. Kålrotmos er kjempegodt.

Men ja, jeg må innrømme at pinnekjøtt var ganske fjernt fra mine tanker, selv om jeg logisk sett burde skjønt at det nok var pinnekjøttilbehør vi snakker om her.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 16:58   #11
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror det var Hyacinth som la ut en skikkelig god oppskrift en gang, med sitron og rosmarin i kokevannet. Den ferdige stappen smaker ikke noen av delene, bare veldig godt.

Tror jeg prøvde den i fjor! Takk for påminnelse!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 19:32   #12
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lage en knallgod kålrabistappe?

Jeg damper kålrot og etpar gulrøtter sammen med pinnekjøttet. Stapper det når det har blitt mørt. Bruker MASSE av pinnekjøttsjyen, en liten dæsj matfløte, salt, pepper og malt muskatnøtt. Nydelig!

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no