Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Amsterdam og Queen's day

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 22:52   #1
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Amsterdam og Queen's day

Dere damer som kan Nederland - litt hjelp, er dere snille...

Jeg skal på helgetur til Amsterdam 26-29. april, og har plutselig oppdaget hvorfor det var så fullt på hotellene... Queens day hadde jeg aldri hørt om, men vi har tydeligvis klart å treffe den. Jeg har skjønt at dette er en kjempefesthelg, selv om selve dagen er mandag. Så spørsmålene:

- Hvor mye kaos i byen kan vi vente oss? Type 17. mai?
- Er butikker åpne som vanlig? Skulle liksom på shoppetur...
- Ellers nyttig informasjon ønskes velkommen.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:11   #2
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Dere damer som kan Nederland - litt hjelp, er dere snille...

Jeg skal på helgetur til Amsterdam 26-29. april, og har plutselig oppdaget hvorfor det var så fullt på hotellene... Queens day hadde jeg aldri hørt om, men vi har tydeligvis klart å treffe den. Jeg har skjønt at dette er en kjempefesthelg, selv om selve dagen er mandag. Så spørsmålene:

- Hvor mye kaos i byen kan vi vente oss? Type 17. mai?
- Er butikker åpne som vanlig? Skulle liksom på shoppetur...
- Ellers nyttig informasjon ønskes velkommen.

Kaos ja Men mer som 16. mai synes jeg med masse fulle folk.

Var i Amsterdam i fjor og mener bestemt at de fleste butikker var stengt den dagen så shopping blir det nok ikke så mye av. Men mye artig å se på kanalene

Anbefaler å gå på Anne Franks hus - eneste dagen i året det er mulig å gå rett inn uten kø og fra kafeen i 2. etg har du god oversikt over kanalen og får sett masse masse båter med oransjekledde tøffe forbi

Kos deg på tur

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:11   #3
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Dere damer som kan Nederland - litt hjelp, er dere snille...

Jeg skal på helgetur til Amsterdam 26-29. april, og har plutselig oppdaget hvorfor det var så fullt på hotellene... Queens day hadde jeg aldri hørt om, men vi har tydeligvis klart å treffe den. Jeg har skjønt at dette er en kjempefesthelg, selv om selve dagen er mandag. Så spørsmålene:

- Hvor mye kaos i byen kan vi vente oss? Type 17. mai?
- Er butikker åpne som vanlig? Skulle liksom på shoppetur...
- Ellers nyttig informasjon ønskes velkommen.

Heisan!
Skal og til Holland,27 april til 1 mai. Har ei nederlansk venninde. Trur du kan tre doble 17 mai for å sei det sånn. Full fest og fullpakka gater. Kaos har eg fått vite,og med barnevogn(som vi må ha med) er det håpløst å ta seg fram. Offentlig transport til og fra amsterdam står vel omtrent stille trur eg. Kanalbåtane er i drift.
Venninda mi som bur i en by utenfor amsterdam ba oss reise tidlig lør.morning den 28 fra amsterdam(ho trudde at det var litt rolig tidl.på lørdagen),og ville råde oss til å bli i "hennar"by til 1 mai. Pga trafikk kaos. Vi hadde nemlig tenkt å retunere til amsterdam på mandagen,men ho mente vi burde vente til tirsdagen og berre reise rett fra ho til flyplassen.
Ang butikkar er eg litt i stuss faktisk, men kan forhøyre meg. Men ser ut til att det er helligdager ja.
Fant dette:


Queen's Day (Dutch: Koninginnedag) on April 30 (or celebrated on April 29 if the 30th is Sunday[1]) is a national holiday in the Netherlands. It started as a celebration of the Dutch monarchy.
The holiday is celebrated on this date because it was the birthday of Queen Juliana (1909-2004). When Queen Beatrix succeeded Juliana on 30 April 1980, she decided to keep the holiday on April 30, as the weather on her own birthday, January 31, tends to prohibit the traditional outdoor festivities.
Prior to 1949 the holiday was celebrated on August 31, the birthday of Queen Wilhelmina.
On Queen's Day the monarch, Queen Beatrix, visits one or two towns where she is received with celebrations in her honor. These celebrations often involve traditional Dutch dances and demonstrations of old crafts.
The previous monarch, Queen Juliana, would welcome people who came to the Soestdijk Palace. She and her family would stand on a dais, and a long line of citizens would walk past, congratulating the Queen and presenting her gifts.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:14   #4
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

og litt bilder:


  Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:16   #5
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

og litt meir info:

The color orange is a common sight on Queen's Day, as it represents the House of Orange, which is the name of the current Dutch dynasty. There are orange banners and flags, orange colored foods and drinks. Even the water in some fountains is dyed orange.
The holiday is also a "free market" day where people set up stalls at the roadside to sell household goods they no longer need.
In recent years, Queen's Day has become more and more of an open air party, particularly in Amsterdam, which attracts anywhere from 500,000 to two million visitors.
Since Queen's Day is a national holiday and thus a day off, many people also go out and party on the evening before Queen's Day. This evening is called Queen's Night or Koninginnenach in Dutch. The T is left out because the habit of turning the eve of Koninginnedag into a special event with free open air concerts originated in The Hague, where nacht is pronounced as nach. This tradition started in the early nineties when pre-Koninginnedag riots were an increasing problem in The Hague. The idea of convincing the rioters that a celebration is a much better way to spend Koninginnenach, proved successful. The event draws tens of thousands of visitors every year.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 23:41   #6
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Takk, damer!

Jeg har sett bilder, og skjønner at det er kaos... Men siden det ikke er selve dagen vi er der, lurte jeg på om butikkene var stengt i helgen også. 30. april som er Queens day er mandagen, og så klart helligdag, da har vi reist hjem, så det er jo ikke så farlig. Har lett masse på nett, men ikke klart å finne det ut. Noen som vet sikkert?

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 00:16   #7
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

På Koninginnedag er butikkene stengt ja!

Det råder feststemning i hele landet, men ingen pynter seg..... Det er faktisk den enste begivenehet hvor jeg noensinne har sett dritingse hollendere....i mangfold! De kler seg opp i stygge plastikk-hatter og oransje boaer og går runt i gatene og drikker. Jeg var i Amsterdam for 3 år siden denne dagen, og det fristet ikke til gjentakelse, men for all del om man setter seg ned på fortausrestaurant og bare kikker på folk, så kan det jo være greit nok. Det var en stor plass hvor det var ute-konsert med masse kjente band, og der var vi og.

Ellers anbefaler jeg å besøke de av museene som er åpne denne dagen, da slipper du kø!

Det kan ikke på noen måte sammenlignes med 17.mai....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:39   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.419
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Jeg hadde tatt en ekstra dag i Amsterdam for aa faa meg meg festen. Det er kjempegöy, synes jeg. Ellers har du faatt svar paa resten, ser jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:40   #9
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Det er VERRE enn 17.mai.
Jeg bodde i Rotterdam og noen venner av oss som ville til Amsterdam og feire, måtte snu fordi "Amsterdam var fullt".- De satt på toget og måtte pent ta toget hjuem igjen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:41   #10
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

ÅH SAVNE!!!!!!


Det er den dagen alle kan ta med seg skrotet sitt og selge på gaten
Vanvittig stemning.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 10:49   #11
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

På Koninginnedag er butikkene stengt ja!

Det skjønner jeg. Men jeg er altså ikke der den dagen, men helgen før. Det jeg lurer på er om feiringen strekker seg så langt før, siden det er en mandag, at det er helt unormale tilstander lørdag også... Har visst uttrykt meg litt uklart. :-)

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 12:03   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Helgen før er alt åpent som vanlig.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 12:04   #13
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er den dagen alle kan ta med seg skrotet sitt og selge på gaten
Vanvittig stemning.

å gud ja, det hadde jeg nesten glemt. Boder og loft tømmes og byene er et eneste stort loppemarked med fulle folk.....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 12:19   #14
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Helgen før er alt åpent som vanlig.

Tusen takk. Det var det jeg håpet du ville si. Regner med at det kommer til å være temmelig kaotisk uansett, men det tåler vi på jentetur.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 13:31   #15
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Amsterdam og Queen's day

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Det skjønner jeg. Men jeg er altså ikke der den dagen, men helgen før. Det jeg lurer på er om feiringen strekker seg så langt før, siden det er en mandag, at det er helt unormale tilstander lørdag også... Har visst uttrykt meg litt uklart. :-)


Og først nå ser jeg at du er der helgen før ja Da er selvsagt alt åpent som vanlig!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no