Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-17, 11:31   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Nå tenker jeg ikke så mye på "vi er på vei til et sånt-og-sånt samfunn", selv om tråden sikkert kommer til å utvikle seg i uforutsigbare retninger, som vanlig. Men jeg lurer veldig på hvordan det politiske spillet kommer til å forme seg de neste ukene og månedene og årene. Skillelinjene i norsk politikk har endret seg så mye, og jeg, som trodde blokkene var i ferd med å viskes ut, stand corrected. Vi har fått mer polarisering og makt dratt fra sentrum mot vingene.

Jeg har fundert mye på hva jeg mener om regjeringssamarbeid, og har vel landet på at det er bedre for Venstre å søke mest mulig makt, når de nå har landet på å samarbeide mot høyre, i stedet for å bare holde seg for nesen og motvillig holde regjeringen i live. Jeg håper derfor at de går inn i regjering, eller kjører KrF-taktikken og ikke skriver noen samarbeidssamtale.

På den annen side, har jeg vanskelig for å se hva som er alternativene her? Jeg kan virkelig ikke se for meg KrF i regjering med Ap. De er uenig om ekstremt mye verdimessig; alt av kristendomsundervisning og bioteknologi og kontantstøtte har de tross alt mye mer resonans for hos den verdikonservative delen av Høyre. Asylpolitikk, bistand og miljø er jo unektelig ikke Aps fanesaker. KrF og Sp er vel enig om mye, men det holder ikke med bare de to, og heller ikke om de mot formodning skulle få med seg Venstre.

Og er da Ap virkelig klar til å overta med et ustabilt mindretall, der de må fri til både MdG, Rødt og KrF i sak til sak? Eller vil de heller sitte på gjerdet og om se Solbergregjeringen til slutt imploderer, og håpe på et brakvalg om 4 år?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 13:25   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

En liten kilde til bruk i grublingen:
https://enighet.holderdeord.no/

Jeg synes særlig det er interessant å se på forholdet mellom venstre + krf og frp. De stemte svært sjelden likt før samarbeid, og nå er plutselig enigheten oppe rundt 75%.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 13:53   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Interessant link Snippa!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:21   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Dette er ikke ment som en kveruleringstråd, og for min del håper jeg at i hvert fall jeg legger igjen kampviljen i andre tråder - her undrer jeg skikkelig. Men hvorfor tenker du at det er rart? De har jo inngått en samarbeidsavtale, så uenighetene er jo avklart, kompromisser er inngått. Det er jo hele hensikten med den forrige stortingsperioden?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:40   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Jeg synes liksom ikke KrF og FrP klinger bra sammen, med tanke på verdier. Med ser jo at de tydeligvis gjør det i den linken. Men i den grafen, hvor ligger sakene rundt innvandring og asylpolitikk?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:44   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Men igjen, poenget er at de har avtalt på forhånd hvilke saker de skal være enige om. Man ser jo også at Ap, SV og Sp har 100 % enighet da de satt i regjering sammen. Langt fra det etterpå.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:44   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Jeg har inntatt en holdning om at vi bare får vente å se. Jeg syns nok det vil være litt merkelig om krf går i regjering med frp, og tror vel at de muligens får svi for det ved neste valg. Jeg tror at både venstre og krf ville vært tjent med å ikke gå i regjering og heller ikke inngå noen samarbeidsavtale, men hvem vet.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:46   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men igjen, poenget er at de har avtalt på forhånd hvilke saker de skal være enige om. Man ser jo også at Ap, SV og Sp har 100 % enighet da de satt i regjering sammen. Langt fra det etterpå.

Og sånn må det jo nesten være. Så det er jo derfor ekstra viktig at venstre og krf tenker seg nøye om det er verd å gå i regjering med frp som jo jeg vil påstå ligger langt unna dem i viktige saker.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 14:50   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Jeg tror ikke KrF vil gå regjering med FrP, da må det store endringer til på landsmøtet. Det vil aller, aller tidligst skje om noen år. De har malt seg selv inn i et hjørne der.

Det som har endret bildet mest siden forrige valg, er selvsagt at de nå trenger både V og KrF i saker der de ikke inngår forlik med f.eks. Ap (noe de uansett kommer til å gå for i de store sakene, hvis det fortsetter som tidligere). Før holdt det jo med en, hvilket gjorde at det andre partiet kunne ta dissens og ha æren halvveis i behold. Det er f.eks. ikke lenger flertall for tvangssammenslåing av kommuner, hvis KrF fortsatt rir den hesten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 15:25   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Dette er ikke ment som en kveruleringstråd, og for min del håper jeg at i hvert fall jeg legger igjen kampviljen i andre tråder - her undrer jeg skikkelig. Men hvorfor tenker du at det er rart? De har jo inngått en samarbeidsavtale, så uenighetene er jo avklart, kompromisser er inngått. Det er jo hele hensikten med den forrige stortingsperioden?

Synes ikke det er rart, men interessant. Interessant at de inngår en samarbeidsavtale med et parti de stemmer svært ulikt med i Stortinget. Å si at de da ikke dras i en retning de ellers ikke ville gått i, vil være feil.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 15:38   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Både KrF og Venstre ønsker ministerposter, sitte i regjering. Hvis det er samarbeidsklima nok til at de får uttrettet noe av politisk interesse og løfter. Jeg synes Hareide satser friskt på innvandring- og integererings minister posten. Det er FrP sitt sterkeste kort, for FrP politikk.

I tidligere koalisjoner har Sp fått landbruk eller fisk, SV fått kunnskap, det partiet med flest stemmer har gjort krav på de største departementene. Jeg synes FrP har karret til seg vel mye i dagens regjering. Men så har jeg også stemt på skifte.

Ytterfløyene er vel ikke vinner, fra rødt til blått, men Senterpartiet.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-17, 18:14   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Synes ikke det er rart, men interessant. Interessant at de inngår en samarbeidsavtale med et parti de stemmer svært ulikt med i Stortinget. Å si at de da ikke dras i en retning de ellers ikke ville gått i, vil være feil.

Men du ser jo akkurat det samme med SV og Sp? De ligger på litt over 50 % uten regjering, mens KrF og FrP ligger på litt under?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-17, 19:27   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

I løpet av dagen har VG skrevet at KrF kan være interessert i utenriksminister posten, og at kilder i FrP sier at partiet gir ikke slipp på Listhaug som integreringsminister. Jeg ser ikke for meg Hareide som leder av UD, og et departement som ofte skal forsvare Listhaugs vurderinger. Bondevik gikk nok for utenriksminister når han kunne.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-17, 19:45   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Nå sa jo Hardeide senest 9 september i år at de ikke går inn i regjering hvis ikke Listhaug går ut. Og FrP sier hun ikke skal røres - eller dvs. Carl I. sier det - han er vel ikke kjent for å avklare meningene sine med partiledelsen før han uttaler seg, så man får kanskje høre mer på de andre som hevder det samme.

Jeg synes det politiske bildet er vanskelig, uoversiktig og jeg tenker at det blir en heftig oppgave å skulle føre en ansvarlig politikk slik stortinget ser ut nå.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-17, 20:29   #15
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men du ser jo akkurat det samme med SV og Sp? De ligger på litt over 50 % uten regjering, mens KrF og FrP ligger på litt under?

Nei, jeg synes ikke det er det samme. Da må du sammenligne H+FrP og Ap+SV og SP. Regjeringssamarbeid er noe helt annet enn en samarbeidsavtale.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-17, 20:40   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?

Ok, da er vi uenige. Poenget er at kompromissene er lagt før sakene kommer til avstemming i Stortinget.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no