Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Når og hvordan beskjære busker?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-17, 23:36   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når og hvordan beskjære busker?


Prøver å laste opp bilder, men det er umulig. Umulig via opplasting fra mobil og pc. Men nå ok fra PB.

Jeg har 3 ulike buskevekster rundt hageflekken min. Den ene har det ikke så godt og har en god del døde greiner ser det ut til. Den andre er tung på toppen, mens den tredje er grei nok.
De to første har blomster. Den ene blomstrer nå, den andre er på vei.
Kan jeg bare kutte de ned nå? Eller bør jeg vente til de har blomstret ferdig?
Og kan jeg bare kutte de helt ned?

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

__________________
Gutta 2005 og 2007

Sist redigert av star : 05-06-17 kl 23:51.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 00:37   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når og hvordan beskjære busker?

Jeg har jo gjort dette feil i alle år og har nå lært at man skal beskjære i juni etter blomstring, og på en tørr dag. Dette gjelder i alle fall frukttrær, slik jeg har forstått.

Du har små busker, mer som noe hekklignende. Tror jeg bare ville ha jafset alt like lavt og klippet bort alt dødt. Så spørs det om du vil h kraftige busker? Da kan jo alle nyskudd være, ellers er det bare å forme og frisere.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 00:58   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når og hvordan beskjære busker?

Vil ha de tette.
Etter blomstring i juni altså. Den er grei.
Men da kan jeg altså bare ta en hekksaks og ta alt i en rett linje? Ikke tenke på at det skal klippes 3 cm over nederste "utvekst" liksom?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 08:54   #4
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Når og hvordan beskjære busker?

Du bør finne ut hvilke busker du har. Blomstrer de på fjorårets skudd f.eks. Gjør de det skal de beskjæres rett etter årets blomstring osv. Døde greiner kan du fjerne når på året du vil.

__________________
03,07, 10

Sist redigert av Anita72 : 06-06-17 kl 08:56. Årsak: skrivefeil
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-17, 21:48   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når og hvordan beskjære busker?

Det ser ut som mange greiner og mye pirk hvis du skal ta en og en grein 3 cm over siste skudd? Kanskje like greit å kutte den f.eks 50 cm over bakken og ferdig med det.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no