Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bærbar eller stasjonær PC

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-17, 00:10   #1
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Bærbar eller stasjonær PC

Vi har konfirmant snart, og planen har vært at han skal få PC i gave. Jeg har alltid tenkt at det bør være bærbar, men han er usikker på om han heller ønsker seg stasjonær pga spill.
Jeg tenker at han uansett trenger en bærbar til skolebruk.
Pr i dag spilles det playstation (felleseie med søster) på TVen i stua, men konkurransen om TVen gjør at det også er et ønske å ha mulighet til spill på eget rom. Aktuelt spill er først og fremst overwatch.

Veldig takknemlig om noen har noen råd mhp valg av bærbar/stasjonær, hva vi minst bør ha av spesifikasjoner, samt forslag til løsning på spill-"utfordringen". Jeg regner med at en i utgangspunktet kunne løst det siste med en ekstra skjerm og ledning fra stue til rom - men dette er ikke så praktisk mellom etasjer.

Tusen takk for tips.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 15:22   #2
olechr
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 1
olechr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bærbar eller stasjonær PC

Litt sent svar kanskje.
Vanskelig spml. Selv ville jeg valgt bærbar. Mulig jeg er litt sær, men stasjonær pc blir stort sett brukt til spill.

Bærbar med lydløs SSD disk, 17 toms skjerm, oppløsning 1080p, eller 2,7K
Sikkert mange som synes 17" er stort, men 15" blir kjedelig når en ikke er på skolen.

Lykke til.

olechr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 16:32   #3
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bærbar eller stasjonær PC

Jeg kan ikke nok til å forklare meg skikkelig innen spesifikasjoner o.l., men man får fortsatt betraktelig mer drivkraft for pengene med en stasjonær pc enn med en bærbar. Spesielt bærbare beregnet for gamere koster fort mye.

Når det er sagt, så ville jeg hørt med ham om hva som er grunnen til at han tenker stasjonær. For hvis det er muligheten for å bruke gaming-tastatur/mus, så kan dette kobles til en bærbar også. Det samme med større skjerm. Man kan også bruke de fleste nyere TV'er som pc-skjerm, hvis han har, eller skal få, TV på rommet. Da får skjermen dobbel funksjonalitet iom at den også kan brukes til Playstation.

Men en gaming-bærbar får, på grunn av komponentene, fort ganske høy vekt, og hvis du tenker bærbar fordi han skal ha den med seg på skolen daglig osv., så er det ikke sikkert en gaming-bærbar vil gjøre dette særlig praktisk på grunn av vekten. Det er mulig å finne gaming-pc mer (relativt) lav vekt, men da vil dette igjen koste ekstra. Ofte mye ekstra.

Når det kommer til spesifikasjoner er jeg ikke så god, det er andre her inne som kan mye mer enn meg om dette, men: Han bør ha et grafikkkort som er beregnet for spill, og litt avhengig av hva slags spill han skal spille etterhvert, så ville jeg nok gått for minst 8 GB ram.
Og en ok prosessor. Hvis jeg husker rett så har AMD-prosessorer lett for å blir varmere enn Intel-prosessorer, og dette kan være noe man bør tenke på, spesielt hvis du du går for en bærbar, som har mindre plass til vifter og kjøling.

Hvorvidt man bør ha en SSD-disk istedenfor en harddisk er jeg ikke helt sikker på viktigheten av når det kommer til gaming, men det er vel uansett ingen ulemper med å gå for SSD.

Men dette er som sagt utenfor mitt felt. Men hvis du får en modde til å endre trådtittelen til noe mer spesifikt, type 'hvilke speks minimum for gaming-pc' eller noe i den duren, så kanskje du lokker inn de som har god peiling på den slags.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 16:33   #4
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bærbar eller stasjonær PC

Og de som jobber på dataavdelingene på elektrobutikkene har ofte gode råd å komme med de også, så kan man ta med seg de rådene hjem og google dem, før man bestemmer seg. For de er jo tross alt selgere.
Jeg pleier alltid å spørre selgerne: "Hvis jeg kjøper denne, hva er det jeg, om 3 måneder, kommer til å irritere meg over og/eller føle at jeg ble lurt på?" Og da får jeg ofte et par svar ang svakhetene til produktet.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 18:14   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bærbar eller stasjonær PC

Min som bruker pc til spill og lekser, ville ha stasjonær da han skulle ha Ny, han hadde en dårlig bærbar fra før.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 11:01   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bærbar eller stasjonær PC

Jeg hadde utvilsomt kjøpt stasjonær om han faktisk skal spille, men da må dere antagelig kjøpe en bærbar i tillegg på et eller annet tidspunkt. I hvert fall når han begynner på vgs. Men det får man vel utstyrsstipend til å dekke deler av?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bærbar pc

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no