Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking - dominant farge

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-17, 15:45   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Strikking - dominant farge

Jau. Det er mye å lære.
Jeg har igrunnen bare strikket ivei med både to og tre farger på fingeren men har ikke tenkt så nøye på hvordan det har innvirkning på fargespillet i plagget jeg strikker.

Så på min leting etter fine fargekombinasjoner på Wiolakofta som jeg har lyst til å strikke, så kom jeg over dette med dominant farge. Det er jo igrunn viktig da når det er så mye mønster hele veien.

Stemmer det at mønsterfargen alltid bør ligge nærmest strikketøyet og at bunnfargen skal være bakerst, og at tråden da må over mønsterfargen?

Men hva da når det er 3 farger på samme runde?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-17, 15:57   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking - dominant farge

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jau. Det er mye å lære.
Jeg har igrunnen bare strikket ivei med både to og tre farger på fingeren men har ikke tenkt så nøye på hvordan det har innvirkning på fargespillet i plagget jeg strikker.

Så på min leting etter fine fargekombinasjoner på Wiolakofta som jeg har lyst til å strikke, så kom jeg over dette med dominant farge. Det er jo igrunn viktig da når det er så mye mønster hele veien.

Stemmer det at mønsterfargen alltid bør ligge nærmest strikketøyet og at bunnfargen skal være bakerst, og at tråden da må over mønsterfargen?

Men hva da når det er 3 farger på samme runde?


Det viktigaste er at du gjer likt heile tida. Eg merker stor forskjell dersom dersom eg surrer med rekkefølgen på trådane.

Eg tok dette biletet ein gong, der eg brukte klippekanten til år etter opp surr:

https://instagram.com/p/BD1USePMFYD/

Forskjellen er såpass stor at dersom eg skulle strikka Wiola ville eg vore nøye med det.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-17, 16:01   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikking - dominant farge

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det viktigaste er at du gjer likt heile tida.

Jepp. Og det er ikke bare hvordan trådene ligger på fingeren som avgjør, men også om du henter den bakerste fargen over eller under den forreste. Det må du også være konsekvent på.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-17, 16:52   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking - dominant farge

Poenget er vel først og framst mengden garn mellom skifta. Altså at det er like stramt med bunnfarge og mønsterfarge.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no