Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 00:36   #161
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En klassiker er Hennig Olsen. Det heter ikke Henning Olsen. Jeg startet en spørreundersøkelse angående Hennig Olsen i et annet forum en gang, og da viste det seg at kun 19,48% alltid hadde brukt riktig navn.

:shock: Hvafornoe??! Måtte sjekke vi ja Men visst troll hadde du rett i det! Hvordan er det mulig å lese så feil i så mange år? Jeg hadde enda ikke oppdaget det..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 08:55   #162
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Og på tirsdager ser man Grey's atonomy.

Det sa de faktisk på Se & Hør - reklamen på radio i forrige uke.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:38   #163
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tidligere trodde jeg at en trønder jeg kjente sa noe helt feil da han sa "Han heter for XX."

Ja, det er jo litt merkelig, men klart: helt riktig..

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

"Pennsilin" hører jeg ganske ofte.

Det er vel dialekt, er det ikke? ER det noen som sier pennisilin?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det heter HAMBUS! Innført av de flotte Mammarazzidamene på Petre.

Fine ordet! - Her i huset bruker vi det aktivt!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Lusa på gangen. (Gangen som i entréen.) )

Det uttrykket der irriterer meg sånn. Lusa på gangen er det veldig mange som sier -

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Var han fra nordre deler av landet? En tidligere kollega av meg sa "kopphandukka" til kjøkkenhåndkler. Jeg digger det ordet.

Må ikke så veldig langt nord for å bruke kjøkkenhåndduk altså! *Trønder* Vi vasker jo kopper (istedet for å ta oppvasken), har kopptue (som da er oppvaskklut eller hva det enn egentlig heter) og selvfølgelig kopphåndduker da.

- Dekdektiv er det verste jeg hører at voksne folk. Ekspresso også.

Mannen min må forøvrig konsentrere seg for å si konserveringsmiddel framfor konverseringsmiddel.

Venninna til mora mi synes mundulattbarn er så nydelige.

Ellers så har jeg hørt om han som hadde fått kreft i tekstilene, men måtte bare henrette seg etter det. (svigermora til søskenbarnet mitt sin uttalelse) - Den samme dama kunne forøvrig fornøyd fortelle at hun tidligere hadde kalt baconost for "barkonost" - men at hun nå visste at det het "basonost".

Søskenbarnet mitt mente fram til han var tilnærmet voksen at Pocketbok heter posjketbok, og at pøjgått er en fin bil.

Selv er jeg jo selvfølgelig plettfri på uttale.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:43   #164
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Resisjør. Jeg grøsser hver gang en reporter sier det. (Regissør, altså)

Ressisjør... Resjisør... Jeg vet ikke hva jeg sier, og er fremdeles ikke klar over at jeg kanskje sier feil.

Er det noen som sier koRselig? (Istedet for koselig?) Har sett at noen skriver det...

Så har jeg noen jeg omgås i det daglige: Han ble forfremmet og fikk en mellomlederstilling. Etter forfremmelsen skal han hele tiden bruke "fine" fremmedord, problemet er bare at han bruker dem i feil sammenheng og bytter om på bokstavene i ordene.

Ifølge kjæresten min, så sier jeg "sengtimeter".

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:47   #165
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Er det noen som sier koRselig? (Istedet for koselig?) Har sett at noen skriver det...

Jeg sier kosj(e)lig, som vel godt kunne vært skrevet korselig. Koselig med tynn s ville det aldri ramle meg inn å si. Jeg sier dog ikke husjleie.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:47   #166
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Stilleben? Uttales det "still-leben"? Har aldri visst hvordan det uttales, men så har jeg heller aldri hatt bruk for ordet.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:46   #167
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Var han fra nordre deler av landet? En tidligere kollega av meg sa "kopphandukka" til kjøkkenhåndkler. Jeg digger det ordet.

Han er fra de Frøysiske Øyer, altså Frøya. Jeg sier også kopphåndduk.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:53   #168
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Han er fra de Frøysiske Øyer, altså Frøya. Jeg sier også kopphåndduk.

Forskjellen mellom trøndere og de som kommer fra enda mer nordlige strøk er nok måten det sies på. Jeg fikk nesten latterkrampe da jeg hørte ordet første gang, men det går nok like mye på uttale. Skikkelig stakkato "kåpphan dukka". Tror ikke dere trøndere uttaler det på den måten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:00   #169
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Nei, vi har laaaang U vi, ikke tegn til dobbel K i det hele tatt. Vi fra Trondheim har skikkelig glidning fra U til E på den U'en også.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:45   #170
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg sier også kopptue og kopphåndduk. I visse strøk på Fosen sier de "tualærva" om kopptue, det synes jeg er et herrrlig ord!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:54   #171
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg sa Ommbelere i mange mange år, helt til jeg klarte å krølle tunga riktig å si Ommøbelere (ja, jeg aner ikke åssen det skrives... her er det lydord... )

Henning Olsen is sier jeg, men jeg vet det ikke heter det... klarer bare ikke å få til å si Hennig....

Soduko heter det i mitt hode, selv om det blir helt feil i følge rettskrivningsordboka...

Vi har vel alle slike ord vi sier feil....

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 14:02   #172
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Folk later til å være uvitende om at refrenget på O jul med din glede lyder som følger:" Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler så gladelig, så gladelig." Ikke "så glad er vi, så glad er vi"!!!


Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 14:22   #173
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg har forøvrig også slitt med ordet ekstravagant/ ekstragavant.

Jeg også. Og veldedighet blir lett til velledighet. Og illegalt trodde jeg lenge var noe helt spesilet galt: Ille galt.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 15:02   #174
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Biler akserelerer.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 15:13   #175
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Samme karen som jeg skrev om lenger oppe her, sier "mokkor'n" istedet for "motor'n". (Han sier også mokkorsykkel.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 16:13   #176
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Det sa de faktisk på Se & Hør - reklamen på radio i forrige uke.

Ja, det hørte jeg også.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 20:10   #177
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg klarer såvidt å la være å bryte ut i latter når min mors mann sier på ækt trøndersk: "Ækspræsso" , med lespelyd!

Ellers så synes jeg det er veldig gøy å høre ord som: konkurrangsje, pottegull og shit (kitt).

Jeg sa lenge ordet Kullsyre slik: kullsyre, med trykk på syre. Det fikk jeg så mange kommentarer på at jeg har sluttet med det. :fornærmet:

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 20:13   #178
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Da jeg var liten, trodde jeg det het derricktimen, og ikke detektimen. Kanskje ikke så rart, ettersom 'kvar er far dykkar?' var fast innslag på fredagskveldene

Ei venninne av meg klarte ikke å komme på hva nakkesleng heter på fagspråket, men kom etter mye fundering frem til at det måtte jo være neckless.

I tillegg har jeg oppdaget at en rekke trøndere svever i den villfarelse at regionsavisen heter Adresseavisen. Det står jo vitterligen Udresfeavifen trykket med store typer over hele forsiden :doh:

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 20:49   #179
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg lurte lenge på hvor man får kjøpt trusene de reklamerer for på TV: "Fjær & bær".

Jada, jeg har omsider fått med meg at det er Pierre Robert.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 20:56   #180
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Jeg lurte lenge på hvor man får kjøpt trusene de reklamerer for på TV: "Fjær & bær".

Jada, jeg har omsider fått med meg at det er Pierre Robert.

Jepp, har også lett etter Fjær og Bær-trusene. Plutselig fant jeg dem

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no