Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-21, 13:18   #281
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Raskfat ja.

Der legger man rasket mens man moillkoser seg med middagen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 13:23   #282
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Den var ny.

Jeg regner med at dere sier "moldfat", My? Jeg trodde det var et trønderuttrykk, for vi har alltid brukt det hjemme, helt til jeg skjønte at andre trøndere ikke skjønte det. Det viste seg at mamma hadde lært det fra den nordnorske koldjomfrua på jobb.

I min del av Nord-Norge (Vesterålen) kalles det et "skrellfat/skreillfat", antageligvis fordi man har potetskrellet der.

Og når det gjelder den generelle bruken av "fat" om alt som er relativt flatt her i byen (Tromsø) holder jeg på å bli klin, hakke gal. Måtte ha en utlegning om det til eldstemann for et par dager siden, om at her i huset er fat sånt som man serverer mat på, mens det du spiser middagen din fra er en tallerken og det du spiser frokost/kvelds/kake på er en asjett. #ferdigsnakka

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 13:25   #283
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Svigerslekta sier panne til alt av kokekar, både stekepanner, kasseroller og gryter. De skiller heller ikke mellom skap og reoler/hyller, alt er "ei skåp", enten det har dører eller ei. Det har forvirret meg en del. Ikke Nord-Norge altså, det er Sunnmøre. Du vet, der alt av skumgummi heter porolon. Elsker lokale uttrykk.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:17   #284
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Da jeg og Nenne bodde sammen med en trønderjente i hina hårda dar, så ble en av oss (glemt hvem), møtt med tomme blikk da hun informerte de andre om at hun skulle ta ut søpla. Hvis det var meg:
- Jeg tar ut båset
- ????
- Båset? Tar det med ut
- .... AAAAH - hun mener det som du kaller søppel og jeg kaller rask!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:17   #285
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Alt er panne, alt er fat. Her er vestlendingen på lag med trønderne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:21   #286
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alt er panne, alt er fat. Her er vestlendingen på lag med trønderne.

Pannene er fra Sunnmøre, ikke Trøndelag. Du er nok bare påvirket av mannen din.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:24   #287
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da jeg og Nenne bodde sammen med en trønderjente i hina hårda dar, så ble en av oss (glemt hvem), møtt med tomme blikk da hun informerte de andre om at hun skulle ta ut søpla. Hvis det var meg:
- Jeg tar ut båset
- ????
- Båset? Tar det med ut
- .... AAAAH - hun mener det som du kaller søppel og jeg kaller rask!!

He-he, det må vel ha vært bosset?

(Har jeg glemt at du også bodde sammen med Nenne? Det gjorde jo jeg også. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:26   #288
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg husker første gang jeg hørte ordet "snop". Da var jeg elleve år og på ferie med kusina mi som var fra Sykkylven, og hun skulle ut og kjøpe "snop". Jeg syntes det var verdens teiteste ord, det het jo selvsagt "snavvel".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:27   #289
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Moller seg? Hva betyr det?

Kortformen av å mollkose seg.


Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alt er panne, alt er fat. Her er vestlendingen på lag med trønderne.

En lege jeg kjenner var så oppgitt over at folk her i nordnorge sier fota til alt. Vondt i tåa? I kneet? I låret? Vondt i fotan.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:33   #290
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg er trønder og for meg er foten alt fra tærne og opp til hofta.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:34   #291
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Svigerslekta sier panne til alt av kokekar, både stekepanner, kasseroller og gryter. De skiller heller ikke mellom skap og reoler/hyller, alt er "ei skåp", enten det har dører eller ei. Det har forvirret meg en del. Ikke Nord-Norge altså, det er Sunnmøre. Du vet, der alt av skumgummi heter porolon. Elsker lokale uttrykk.

Haha, jeg glante på mannen (AKA sunnmøringen) første gang han snakket om porolon, ja!

Annet fascinerende sunnmørsuttrykk: "Hender" om alt som gjelder armene; jeg knekker sammen hver gang jeg hører det, ser for meg noen som har hendene festet direkte på skuldrene, som små luffer.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:38   #292
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg husker første gang jeg hørte ordet "snop". Da var jeg elleve år og på ferie med kusina mi som var fra Sykkylven, og hun skulle ut og kjøpe "snop". Jeg syntes det var verdens teiteste ord, det het jo selvsagt "snavvel".

Eller schnavvel. Å schnavle. Jeg hørte det da jeg kom hit som student. Ungene i Trondheim sier forresten ikke snavvel lenger. De har ikke engang hørt ordet. Jeg er oppvokst med en mamma som spiser gosj. Fra Hedemarken. De to stedene jeg vokste opp sa de hhv "godt" og "godter".

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:39   #293
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Haha, jeg glante på mannen (AKA sunnmøringen) første gang han snakket om porolon, ja!

Annet fascinerende sunnmørsuttrykk: "Hender" om alt som gjelder armene; jeg knekker sammen hver gang jeg hører det, ser for meg noen som har hendene festet direkte på skuldrene, som små luffer.

Ja, de bruker deo under hendene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:39   #294
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg er ikke språkfolk så jeg kan'ke svare deg. Jeg skriver og sier som regel "mårning" om "på mårningen". Om jeg har det fra Fatter'n (nordlending og sjømann/taktekker) eller Bestefatter'n (også nordlending og sjømann) eller om det var sosiolekt der jeg vaks opp (sørøst for Oslo) aner jeg ikke. Jeg har aldri oppfatta det som engelsk.

Edit: Malama, hva er selvsagt med å ikke skrive mårning? Spør for en venn.

Tja, for meg er det selvsagt å skrive i morgen og om morgenen, selvom jeg sier "om mårningen" og "i mårra" fordi jeg rett og slett 1)ikke skriver dialekt, slik mange andre rundt meg synes det er naturlig å gjøre på sms og noen også på forum og fb etc og ettersom det ikke står i ordboka så inngår det ikke som naturlig skrivemåte for meg for dette ordet.

Det er meg da, så raus kan jeg være

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:43   #295
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Jeg er ikke særlig raus mot folk som skriver dialekt. :tilstår: Med mindre det er direkte sitat, eller av andre grunner er sentralt for innholdet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:44   #296
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Som sunnmøring har jeg hender og føtter ja, ikke armer og ben, og porolon er et naturlig ord for skumgummi ja. (som kommer av altså fabrikknavnet Porolon AS, lokalt her i området)

Det med føttene medførte litt kluss da jeg ba om hjelp til å forstå oppskriften på et strikkeprosjekt en gang, jeg slet litt med noe på foten, det var vel der man skulle sette de to sammen til ett. Og, vel, de fleste som altså ikke var sunnmøringer påpekete at oppskriften ikke var med fot. Jeg strikekt en fot, og en til, og skulle sette dem sammen i skrittet. Logisk nok. Nei?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:47   #297
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

He-he, det må vel ha vært bosset?

Man kan si både bås og boss. Bås er vel kanskje mest for de som snakker penest.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 14:48   #298
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg er ikke særlig raus mot folk som skriver dialekt. :tilstår: Med mindre det er direkte sitat, eller av andre grunner er sentralt for innholdet.

Egentlig litt lite raus med dialektskriving jeg heller, det hender ikke helt uvanlig at jeg hopper over å lese det. Å innrømme DET er visstnok så dypt fornørmende og stygt sagt at jeg fik kbakoversveis engang, så det pleier jeg ikke si høyt

(Men jeg mener fortsatt at dersom du ønsker at folk fra ulike steder i landet skal lese og forstå det du skriver så er ikke overdreven bruk av æ og j , sammedragninger og andre lokale varianter av hvordan det er mulig å tenke seg at noe kan uttales, det beste valget ved skriftlig kommunikasjon)

Men jeg kan være saus nok til å si at det det i alle fall er sånn for MEG at det er naturlig å si mårning og skrive morgen

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 15:11   #299
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Kopphåndduk sier de i Trøndelag. Jeg hadde aldri hørt det før jeg var hos svigers første gang.

Kopphandduk seier vi også på Sunnmøre, og koppetvåge om kjøkkenkluten. I alle fall vi som bor utanfor jÅlesund

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Haha. Nemlig. Jeg er trønder, og sier alltid at "alt er fat". Jeg snakket om "tefat" en gang, og ble møtt av tomme blikk. Jeg ble helt paff, for jeg hadde ikke noe annet ord på det, så jeg måtte gå og peke på et. Da kom det fra østlendingene rundt meg "aaaah, du mener skål". Skål, du liksom. For meg er skål det østlendingene kaller "bolle".

For oss trøndere er for øvrig alt "sko". "Støvler" er kun forbeholdt gummistøvler – å snakke om "skistøvler" og "vinterstøvler" er helt tullerusk.

For meg er alt fat. Og alt sko.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, de bruker deo under hendene.

Jepp

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 15:16   #300
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legimitasjon og andre ord vi tror vi kan

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

He-he, det må vel ha vært bosset?

(Har jeg glemt at du også bodde sammen med Nenne? Det gjorde jo jeg også. )

Den ene på starten av studietida og den andre på slutten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no