Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fårikål med mel?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 22:43   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Jeg har slankebøker fra 70- og 80-tallet og der står det MYE om karbohydrater faktisk. De snakket til og med om det i Fjernsynskjøkkenet i 1981 (så nettopp et klipp, hehe). Så det er ikke "nyere" lærdom, de har snakket om karbohydrater i mangfoldige år, men det er vel helst de senere årene det har "eksplodert" kanskje. Iallfall her, i USA har de jo vært klar over det i "alle år".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 07:25   #82
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg brukte lang tid for å få svigermor til å skjønne at sønnen min ikke tåler noe egg.. Ikke bittelitt engang. Det måtte inn intravenøst omtrent før hun skjønte det. Jeg har møtt flere som minner om henne. "Jammen det er bare littegrann i deigen." "Nei det er ikke egg i, bare en eggeplomme."

Dette høres jo helt utrolig ut!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 07:31   #83
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Hvorfor i all verden mener folk at du (jeg eller noen andre) må begrunne hvorfor en ikke spiser mel. Det er liksom grunner som er akseptable og grunner som ikke er det. Disse dommerene som bedømmer dette ser jo ut til å gi seg selv retten til å dømme uten å ha kunnskap også.

I en ketogen fase så er det ikke mye mel som skal til før det ødelegger mange dager. Det er nemlig ikke slik som med kalorier, at litt bare skader litt. Det kan ødelegge mye fordi det går på hormon systemet når karbohydratene øker stiger insulinutskillelsen.

Når jeg er på karbokjøret så har jeg en rekke plager, når jeg begrenser inntaket av alle raske karbohydrater er jeg en annen person. Jeg er langt mere robust og opplagt. Det skal utrolig lite karbohydrat for å skape et sug hos meg. Jeg er omtrent som en narkoman.

Hvetemel er kanskje ikke søtt men det er uansett en veldig rask karbohydrat og ikke så uskyldig som folk tror.

Til de eldre generasjoene kan det hjelpe og si at en ikke spiser karbohydrater og stivelse.


Sist redigert av Maz : 01-10-07 kl 07:42.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 07:35   #84
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det tror jeg er lite fruktbart. Jeg tror virkelig at alle her inne på FP vet at mel inneholder karbohydrater. Men hvis du klarer å lage en poll for de over 60 ...

De over 60 vet iallefall at hvetemel inneholder stivelse.....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 07:38   #85
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Men hvordan klarer du å holde deg helt unna karbohydrater? Trodde det viktigste med sånne dietter var å ikke spise karbohydrater med høy glykemisk indeks. Kroppen trenger jo karbohydrater også. Du får heller prøve å holde deg unna sausen, spise kjøtt og kål.

Poenget er den totale mengden i måltidet. Kål har også karbohydrater, hvetemel har MYE. Det vil si hetemel har høy glykemisk indeks.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 08:21   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Disse dommerene som bedømmer dette ser jo ut til å gi seg selv retten til å dømme uten å ha kunnskap også.

Det er ALLTID sånn. Hver gang jeg diskuterer feks. Atkins med en kritiker, kommer kritikeren med henvisninger til VG for 5 år siden samtidig som hun/han kaller det Atkinson.
Jeg prøver iallfall å samle meg opp litt kunnskaper før jeg hiver meg på en kritikerbølge der jeg påstår ditt og datt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 09:59   #87
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I USA er man veldig klar over begrepet carbs, men jeg tror du også finner mange der som virkelig ikke har peil. Hvis ikke det står low carb eller no carb skrevet med digre krigstyper utenpå halvfabrikatet aner de ikke om maten har karbohydrater eller ikke.

Jeg fikk høre fra en særdeles utdannet person at det var så sunt med "No fat icecream" Dere skulle sett innholdsfortegnelsen.

Innholdet i dette innlegget fikk meg til å tenke på filmen Idiocracy. (Om hvor vanskelig det var å få regjeringen til å skjønne at plantene døde fordi de ble vannet med mountain dew istedet for vann, for det sto jo på pakken, og de så jo på reklamen, at det var det beste for kroppen og plantene. :hjernevasket: Jeg tror jeg må se den filmen en gang til. (Bare det at jeg blir litt stresset av den når jeg får glimt av sannheter derfra fra folk hver eneste dag, og så får jeg en litt sånn dommedagsfølelse ... )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 11:29   #88
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Jeg bruker litt hvetemel i fårikål.
Jeg kunne også funnet på å servere fårikål til folk som går på lavkarbo.
Jeg ville ikke vektlagt den lille mengden med hvetemel som karbobombe.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 12:42   #89
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Ja, jeg har også hvetemel i fårikålen.
Hadde jeg fått gjester som ikke spiste hvetemel, hadde jeg dog droppet det (spesielt dersom jeg hadde to gryter, da er det jo lett å ha en med og en uten).
Dumt at din svigermor ikke klarer å respektere deg nok til å skjønne at hun kan lage noe uten karbo til deg. Hadde det vært meg hadde jeg stått for matlagingen. Jeg har begynt selv og være litt i forkant av hva vi skal ha til middag, når vi er med svigerfamilien, slik at jeg kan være med å bestemme. Ikke fordi jeg er på diett eller noe, men fordi svigers matvalg ikke akkurat er favorittene mine, og der begynte jeg plutselig å grue meg til jul hos svigers.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 12:44   #90
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Fikk foresten lyst på fårikål av denne tråden. :sikle:

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no