Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ville du forsynt deg av en blå kake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 09:31   #21
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Hvis det er sitron-gele i kaka, så ville jeg hatt sitron-gele på toppen også Du kan jo pynte med sitron-melisse?

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:32   #22
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Hvis det er sitron-gele i kaka, så ville jeg hatt sitron-gele på toppen også Du kan jo pynte med sitron-melisse?

Blir det ikke veldig svensk, med blåbær og gul gele?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:44   #23
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Hvis det er sitron-gele i kaka, så ville jeg hatt sitron-gele på toppen også Du kan jo pynte med sitron-melisse?

Er det ostekaka som Cacas har oppskrift på? I såfall er ikke sitronsmaken fremtredende i det hele tatt, synes jeg. Pleier å bruke bringebærgele på toppen til den, og de smakene går det i hvert fall fint å blande.

Synes blåbærgeleen hadde omtrent samme lillatone som det blir på hender og tunger når man har spist masse godt modne blåbær. Burde ikke bli helt galt sammen med bær det.

Lag en runde med gele til dessert i dag, så ser du selv om det kan fungere.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:46   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Blåbærblå kake ville jeg spist uten skrupler. Jeg ville hatt litt større reservasjoner overfor en sånn elektrisk konditorfargeblå kake (men den hadde vel gått i grisen den også, tenker jeg).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:51   #25
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Det fargestoffet som brukes for feks å lage blå marsipan var forbudt i Norge, i næringsmidler og tekstiler til klær og lignende inntil man for få år siden måtte tillate det som en del av tilpasningen til EØS reglene. Bare et år etter at IKEA fikk sanksjoner for å bruke fargestoffet i sengetøyet sitt, ble det derfor tillatt å bruke det i godterier og mat.

Så jeg er nok litt skeptisk til blå kaker. Da jeg skulle bestille en kake til storebror for noen år siden fikk jeg beskjed om at konditorer nødig lager blå kaker av samme grunn.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:56   #26
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Blåbærblå kake ville jeg spist uten skrupler. Jeg ville hatt litt større reservasjoner overfor en sånn elektrisk konditorfargeblå kake (men den hadde vel gått i grisen den også, tenker jeg).

Signerer!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:00   #27
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Menneskets urinnstinkt assosierer blå mat med noe som er giftig. Sannsynligvis fordi det i naturen ikke finnes (med unntak for blåbær da) noe mat som er blå.

Det er gjort mange eksperimenter på dette; blått lys i kjøleskapet får folk til å forsyne seg mindre, mat på blått fat får ligge i fred lenger enn mat på fat i andre farger etc.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:00   #28
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det fargestoffet som brukes for feks å lage blå marsipan var forbudt i Norge, i næringsmidler og tekstiler til klær og lignende inntil man for få år siden måtte tillate det som en del av tilpasningen til EØS reglene. Bare et år etter at IKEA fikk sanksjoner for å bruke fargestoffet i sengetøyet sitt, ble det derfor tillatt å bruke det i godterier og mat.

Så jeg er nok litt skeptisk til blå kaker. Da jeg skulle bestille en kake til storebror for noen år siden fikk jeg beskjed om at konditorer nødig lager blå kaker av samme grunn.

Men denne blåfargen i geleen ser i hvert fall ikke maken ut som den morderiske giftblåe konditorfargen. Har en putt med giftigblå i kjøleskapet, men unngår den helst når jeg kakepynter.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Menneskets urinnstinkt assosierer blå mat med noe som er giftig. Sannsynligvis fordi det i naturen ikke finnes (med unntak for blåbær da) noe mat som er blå.

Det er gjort mange eksperimenter på dette; blått lys i kjøleskapet får folk til å forsyne seg mindre, mat på blått fat får ligge i fred lenger enn mat på fat i andre farger etc.

Kanskje blått kjøleskaplys hadde vært noe for de av oss som småspiser?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:04   #29
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det er gjort mange eksperimenter på dette; blått lys i kjøleskapet får folk til å forsyne seg mindre, mat på blått fat får ligge i fred lenger enn mat på fat i andre farger etc.

Jeg burde hatt blått lys i både kjøleskap og alle kjøkkenskapene

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:07   #30
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Jepp, jeg ville spist kake som var blåbærblå.

Hva blir det til - har du bestemt deg?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:36   #31
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Spiser kaker uansett farge jeg. Og blåbærgele er jo bare sååå nydelig da.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 10:58   #32
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Blått smaker rart synes jeg. Jeg spiser e-stoffer jeg altså, men det blå smaker rart.

Men blåbær og gelélokk på kake er jo en super idé da! - Det ser nok veldig fint ut!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:05   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Kake er kake - selvfølgelig ville jeg ha forsynt meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:05   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Jeg elsker blåbær, men geleen smaker rumpe.
Jeg legger aldri gelelokk på ostekakene mine lenger, jeg pynter dem feks. slik:




Men barn elsker jo gele da. Jeg ville brukt appelsingele eller en rød type. Jeg pleier å ha appelsingele i selve kaken også nå, synes det blir mye bedre enn med sitron.

Men for å svare på spørsmålet ditt så JA jeg ville spist en blå kake. Nam nam. Se bare på kaken jeg laget til min datters ettårsdag:



Sjekk kremen. Den ble FORT spist opp!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:06   #35
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Jepp, det blir blåbærgele! Bilde kommer når kaka er ferdig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:16   #36
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Om jeg ville forsynt meg av en blå kake?
Uten problemer!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:20   #37
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Jeg hadde nok avstått om det var sånn kunstig E-stoff-blåfarge tror jeg, men ikke en naturlig blåbærfarge. Blåbærkake er jo nydelig. Men den er mer lilla da.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:34   #38
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jepp, det blir blåbærgele! Bilde kommer når kaka er ferdig.


Kjøp store amerikanske blåbær og legg oppå gelelokket.

Og ja, jeg ville ha spist :kakemons:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:37   #39
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Det ville jeg ja.
Det har mer å gjøre med at ostekake er det beste som finnes da!

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:54   #40
Solblomst
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ville du forsynt deg av en blå kake?

Jeg hadde spist blå kake, og hadde forsynt meg både to og fire ganger. Gleder meg til bilde.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no