Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 15:56   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

For meg gjelder det middagen, jeg spiser ikke noe særlig kjøtt ellers. Jeg har heller ikke noe mål om at det skal være veganer-mandag, og syns ikke det er i gråsonen å bruke egg og melk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:10   #42
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For meg gjelder det middagen, jeg spiser ikke noe særlig kjøtt ellers. Jeg har heller ikke noe mål om at det skal være veganer-mandag, og syns ikke det er i gråsonen å bruke egg og melk.

Jeg er enda mer gråsone og kaller min tomatsuppe kjøttfri selv om jeg har litt kyllingkraft i den. Jeg ville selvsagt ikke servert den til Dixie eller andre vegetarianere/veganere, men Meat Free Monday er for meg middager som ikke er basert på kjøtt eller fisk, selv om jeg sikkert tøyer begrepet litt langt.

Jeg fortsetter med en sørindisk grønnsakscurry. I motsetning til den forrige jeg postet, som vi har ofte, har jeg bare laget denne én gang og jeg har notert at den ble litt tam, så neste gang skal jeg være litt rausere med krydderiene. Jeg tror oppskriften er til to personer.

1 ts sennepsfrø
2 ts chana dhal (evt røde linser eller kikerter)
olje
1,5 dl hakkede hermetiske tomater
1,5 dl kokosmelk
1 hakket grønn chili
1 bit hakket frisk ingefær
2 ss cashewnøtter
1 ts garam masala
1 ts salt
1 liten bunt koriander
1,5 dl vann
1 liten blomkål i buketter
2 gulrøtter i terninger
en neve aspargesbønner, sukkererter eller frosne erter

Kjør tomater, kokosmelk, chili, ingefær, cashewnøtter, garam masala og salt til saus i foodprocessor. Tilsett koriander og kjør litt til.

Varm oljen i en gryte. Ha i sennepsfrø og chana dhal. Når sennepsfrøene popper, ha i saus, grønnsaker og vann. La koke til grønnsakene er såvidt møre, 5-7 (?) min. Rør et par ganger underveis. Server gjerne med ris med hele krydder:



olje
1 middels løk i halvskiver
1/2 kanelstang
3 kardemommekapsler
2 nellikspiker
1 laurbærblad
1/2 ts hele pepperkorn
1/2 ts hele spisskummenfrø
2 dl brun basmati- og villrisblanding
4 dl vann
salt

Varm oljen i en gryte. Ha i de hele krydderne og rør om. Ha i løken, og stek ved middels varme til den er myk og lysebrun. Ha i ris, vann og salt, kok ved svak varme under lokk i ca 25 min eller til risen er mør. Fyll en kaffekopp e.l med ris og hvelv den på tallerkenen.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:24   #43
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Denne oppskriften på falafel er veldig god.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:28   #44
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Denne oppskriften på falafel er veldig god.

Den skal jeg prøve! Datteren min har etterlyst falafel i hele høst, men jeg har aldri fått surret meg til å forsøke. Er det veldig vanskelig å få dem til å henge sammen?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:30   #45
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Årh falafler er digg!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:30   #46
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Nei, det gikk greit. Stekte dem på middels varme.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:31   #47
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Nei, det gikk greit. Stekte dem på middels varme.

Takk for tips!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:42   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Jeg lager mye falafler, det er så godt. Ofte jukser jeg også, og kjøper frosne. Ikke alle er gode (og den ferdigmixen fra Orgran er grusom), men Nutana sine "spicy falafel" er utrolig god, jeg sikler bare jeg tenker på dem!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:30   #49
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Mandag er vår spagetti bianco dag. Spagetti, olje, sitron, pinjer, tørket tomat, hvitløk, flat persille, charlottløk eller vårløk. Parmasan på toppen.

Nam! Det ligner litt på min "fattigmannspaghetti", som jeg lager omtrent sånn til to personer:

1,5 dl god olivenolje
2 fedd fersk hvitløk, finhakket
2 store friske chili, finhakket
masse bladpersille, finhakket
Salt og nykvernet sort pepper (masse)


Varm opp oljen i en liten kjele, ikke la den koke.Ha i hvitløken sammen med litt salt, og la det frese mens du rører rundt til hvitløken får en lys gyllen farge. Ikke la den bli brent, da blir smaken bitter.
Rør deretter inn chilien og la den avkjøles i ca et halvt minutt, før du vender blandingen inn i pastaen. Bland inn persillen og dryss rikelig med nykvernet sort pepper over. Ekstremt enkelt, kanskje ikke så veldig næringsrikt, men veldig godt!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:33   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Mmm det er knallgodt, det har vi også endel. Jeg lager også Carbonara med tofubacon i stedet for vanlig, det er så godt at åtteåringen min valgte den som bursdagsmiddag i fjor, da hun fikk velge 100 % fritt hvilken middag hun ville ha. Tofubacon/facon har revolusjonert hele veganlivsstilen min. *in love*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:54   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Min intensjon bak å spise mer vegetarisk går ikke bare på sunnhet, men også miljø. Derfor er det uaktuelt å erstatte kjøttet med ulike soyavarianter. Vi kan spise det innimellom, men ikke særlig ofte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:00   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Min hensikt går også på miljø, og dyr. Ikke sunnhet, selv om det er en fin bivirkning. Synes denne var litt interessant, kom over den i går. Google translate:

På mandag 13.12.2011 ble det presentert på en pressekonferanse en fersk Seri studie. Målet med denne studien var å muliggjøre en seriøs sammenligning mellom den miljømessige bærekraften i tørre soyaprodukter og kjøtt, på grunn av at uakseptabelt høyt forbruk av kjøtt på våre breddegrader gir et betydelig bidrag til klimaproblemet. Ble beregnet for soya granulater ulike miljøindikatorer som fornybare og ikke-fornybare ressurser, land og vann forbruk og CO2 utslipp.

Resultatet: kjøtt kan ikke holde tritt sammenlignet med tørre soyaprodukter. Utskifting av kjøttdeig med soya granulater gir en reduksjon av CO2 utrolige 90 prosent.

Nå stor det vel ikke så mye om tofu der, men det meste av soyaen vi spiser dyrkes i Europa, i motsetning til det meste av dyreforet, som dyrkes i regnskogen, etter det jeg har forstått.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:09   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Interessant Dixie, jeg skal titte på den. Men hvem er Seri?

Jeg tenker ikke bare på hvor det er dyrket,men også transport. Det blir på ett vis litt uinteressant om det er mer miljøvennlig enn kjøtt, om det fremdeles er betydelig mindre miljøvennlig enn kortreiste sesonggrønnsaker, f.eks.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:12   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Jeg har ikke vært borti den siden før, så den for første gang i går. En ernæringsfysiolog jeg kjenner (som også er veganer), ga meg linken. Hun er svært opptatt av helse og miljø, spesielt sistnevnte. Uansett er det veldig interessant og jeg sluker alt jeg kommer over av info om dette temaet hele tiden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:39   #55
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Jeg leser mye om hvor farlig soya er for tiden, og ønsker meg et alternativ som ikke er soyabasert.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:40   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Hva som er mest miljøvennlig er jo supervanskelig, det er til å bli helt svimmel av. Kortreist trenger ikke være mer miljøvennlig om det dyrkes utenfor sesong, f. eks.
Jeg prøver å finne en oversikt over hva som er sesonggrønnsaker i landene vi importerer fra, sånn at jeg kan spise ting som hvertfall ikke har brukt opp masse energi, selv om det transporteres.

Jeg liker tofu, men siden jeg rett og slett ikke er så god på å lage vegetarmat, så trenger jeg å utfordre meg selv på det, og ikke bare erstatte kjøttet med soya med kjøttsmak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:42   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Jeg leser mye om hvor lite farlig soya er, virker som om det er svært delte meninger om det, men hver og en må selvsagt bestemme hvor lite eller mye soya de vil spise, det er jo klart. For min del synes jeg havre er best når det gjelder fløte og vaniljesaus, men melken er ikke noe god (der er vi jo enige og, hehe), mens risfløte smaker rumpe. Rismelk er ikke så ille, men det er så tynt.
Risgrøt laget på kokosmelk er forresten knallgodt! Nå bruker jeg kokosmelk og soyamelk da, men har snakket med folk som har laget den kun på kokosmelk, og den blir så kremete og god, bedre enn vanlig risgrøt. Smaker ikke så voldsomt kokos heller, bare et hint.

I USA har de mye mer enn her, tror nesten jeg må flytte dit altså!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 18:44   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva som er mest miljøvennlig er jo supervanskelig, det er til å bli helt svimmel av. Kortreist trenger ikke være mer miljøvennlig om det dyrkes utenfor sesong, f. eks.
Jeg prøver å finne en oversikt over hva som er sesonggrønnsaker i landene vi importerer fra, sånn at jeg kan spise ting som hvertfall ikke har brukt opp masse energi, selv om det transporteres.

Jeg liker tofu, men siden jeg rett og slett ikke er så god på å lage vegetarmat, så trenger jeg å utfordre meg selv på det, og ikke bare erstatte kjøttet med soya med kjøttsmak.

Her er et blogginnlegg om akkurat det (det er et gjesteinnlegg og har ingenting med det politiske partiet å gjøre altså), og der linker hun til en side med oversikt over hva som er i sesong når i Skandinavia.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 02-01-12 kl 10:13. Årsak: Glemte link
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 01:34   #59
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Jeg er ikke fan av erstatningsprodukter, og i alle fall ikke soya så det blir ikke aktuelt å bruke for mitt vedkommende.

Mitt mål med å ha vegetariske retter er rett og slett å redusere kjøttforbruket (både av helsemessige og miljømessige årsaker), få i oss mer grønnsaker og for variasjonens del.
Ettersom det er målsetningen min, og ikke det å leve etter vegetariske eller veganske prinsipper blir nok noen av rettene kvasivegetarisk med f. eks kylling/oksekraft, baconstrø på suppa o.l.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 08:21   #60
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Meat free monday 2012 - vegetaroppskrifter

Her var det mange gode oppskrifter! Vi har stort sett en vegetarisk middag i uken, men nå er det visst lenge siden, så da er det greit med litt inspirasjon. Jeg har tenkt å lage denne suppen til middag i dag. Svigermor lagde den her om dagen, og den var supergod! Mannen trodde han ikke likte tomatsuppe til han smakte denne.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no