Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pepperkakehusmontering for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 20:52   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Pepperkakehusmontering for dummies

Har prøvd en eneste gang for veldig mange år siden, jeg smeltet sukker og gikk i gang. Vel, jeg brant meg, knakk huset og det endte med mindre pene gloser og et rimelig shabby hus helt blottet for chic.

Forsøkte rådføre meg med svigermor til ingen nytte, hun var visst like håpløs som meg. Hennes ene forsøk hadde endt med at svigerfar rømte ned i kjelleren.

Men det kan da virkelig ikke være så vanskelig, jeg pleier jo å få til det meste. Noen tips? Jeg burde kanskje uansett sørge for å være alene hjemme når jeg forsøker...

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:54   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Jeg nekter å bruke knekk og limer det med royal icing e.l. Ihvertfall mye eggehvite. Det henger som bare juling.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:56   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Du kan evt bruke limpistol, selv om jeg personlig synes det er litt juks. Jeg mener at alt på et pepperkakehus skal kunne spises, det er poenget med et pepperkakehus. At det KAN spises altså, ikke at det faktisk spises. For vi spiser ikke støvete og seige gamle pepperkakehus. Så vi kunne i teorien brukt limpistol.


Sist redigert av Hyacinth : 28-11-11 kl 21:04.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:56   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Ah, det er jo selvsagt en mulighet. Lager den sånn som man lager melisen til kransekaka da?
Jeg tåler ikke egg, men kan ikke se for meg at jeg kommer til å ville spise rester av pepperkakehus i januar uansett.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:57   #5
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Jeg limer med eggehvite , sitronsaft og melis som piskes i 10 min til det er passe stivt og blankt . Har fungert supert her de siste 3 årene .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:58   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Jeg lager aldri kransekake, men jeg vil anta det er samme prinsipp, bare at den du skal lime huset med må være sinnsykt tjukk. Pisk eggehviten og ha i melis og litt eddik.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:58   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Her i huset blir pepperkakehus spist, bare ikke av meg. Så spiselig er et must.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:59   #8
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Vi lager med knekk, no worries.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:00   #9
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Man gir huset til mannen, tar med seg ungen/e, lukker døren til kjøkkenet og lar han banne i vei på egenhånd.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:00   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vi lager med knekk, no worries.

Jada, gni det inn uten å fortelle hvordan du får det til.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:01   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg nekter å bruke knekk og limer det med royal icing e.l. Ihvertfall mye eggehvite. Det henger som bare juling.

Brukte royal icing i fjor, gikk fint.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:01   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Man gir huset til mannen, tar med seg ungen/e, lukker døren til kjøkkenet og lar han banne i vei på egenhånd.



Her i huset ville det medført ett stykk pepperkakehus rett i søpla, han er enda mindre tålmodig enn meg.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:04   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vi lager med knekk, no worries.

Det er noe sabla graps, synes jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:05   #14
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

det har en tendens til å være slik.

Gubben her i huset er en tålmodig sjel når det gjelder bygging og putling.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:06   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Jeg putter mannen på kjøkkenet med et ferdig kjøpt pepperkakehus og en pose sukker og støpejernspanna en kveld etter ungene har lagt seg. Så går jeg ut og lukker dørene også er et ferdig etter en stund.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:08   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Pepperkakehus er mannens domene. Han bruker smeltet sukker, mitt bidrag er nemlig å smelte sukkeret. Også er det som regel en del mindre pene ord mens det foregår, men det blir fint til slutt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:12   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Eller kapituler og kjøp denne:

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=614500

Jeg syns det var så praktisk at jeg endte opp med å kjøpe TO stykker. Jeg har fremdeles ikke testet det.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:18   #18
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Har flere ganger smeltet sukker, og brukt det som lim. Men etter flere ødelagte stekepanner, brente fingre osv, så har jeg gått over til tykk melisblanding som lim (melis og vann, enkelt og greit). Og det holder fint.

Et annet tips er å pynte vegger og tak FØR man limer sammen huset.

Bruker du ferdighus eller hjemmebakt hus? Hvis du baker selv, så kan du lage "glass" i vinduene ved å legge fargede drops i vinduene når du steker dem. Da er det lurt å ha bakepapir under.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:39   #19
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Jeg leste et eller annet sted at melis blir sterkere og fungerer bedre som byggeverktøy hvis man tilsetter sitronsaft. Har ikke prøvd det selv, altså, men det er verdt et forsøk kanskje?

Jeg har lagd med knekk. Det funker det, men tar litt tid, noen brente fingre, litt banning og en god porsjon tålmodighet.

Dvs: Smelter vanlig sukker i en smijernsgryte eller -panne. Når det er helt smeltet og bobler, stikker jeg sidene på to av veggene nedi, og kliner de sammen. Veldig kjekt å ha et par ekstra hender som kan holde disse to til resten av veggene er på plass! Dypper langsidene på taket og fester sammen i mønet, og har litt knekk på oppen av veggene med en skje. Da sitter som oftes taket bra!

Drops i vinduene var en super ide!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:40   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Bruker du ferdighus eller hjemmebakt hus? Hvis du baker selv, så kan du lage "glass" i vinduene ved å legge fargede drops i vinduene når du steker dem. Da er det lurt å ha bakepapir under.

Ferdighus. Babysteps.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no