Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fastelavnsboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-13, 11:33   #41
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Ja denne kommer alltid overraskende på meg, så flaksfor meg at vi fikk fastelavnsboller i kantina i går.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 11:42   #42
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg har deig til heving just nu. Vi skal ha fastelavensfest for noen av podens venner senere i dag. Jeg bruker oppskriften på Trinesmatblogg, som vel egentlig er Morten Schakendas oppskrift. Supergode boller.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 11:52   #43
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg skal lage vaniljeboller i morgen, er ikke så glad i krem. I stedet for å trille ut boller, kjevler jeg ut deigen, trykker ut rundinger, legger en god skje vaniljekrem på rundingen og en annen runding over, presser sammen i kantene, hever og steker.

Det blir første gang for junior med slike boller, er spent på om han liker disse like godt som han liker vanlige boller.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 11:57   #44
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Dette er virkelig verdens beste (og enkleste) boller!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 11:59   #45
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Dette er virkelig verdens beste (og enkleste) boller!

Jeg brukte denne oppskriften før, men foretrekker Schakendaoppskriften nå. Men begge er veldig gode.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:10   #46
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg fyller dem på svenskemåten. Etter å ha skjært et lokk tar jeg ut litt av "bolle-innmaten", blander det med bittelitt melk og marsipan. Legger røren tilbake i bollen og spritser en krans av krem over. På med lokket og dryss over melis. Nam!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:17   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg holder meg nok en gang til boller med rosiner eller kanel, og har mer enn nok med alle bildene av boller med krem og sjokolade og annet som ikke skal være i gjærbakst.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:36   #48
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes den søte gjærdeigen i Trines matblogg er den beste jeg noen sinne har prøvd, og jeg har virkelig laget mye gjærdeig i mitt liv
http://trinesmatblogg.no/2011/03/ver...telavnsboller/

Jeg håper virkelig den er god, for den var over gjennomsnittet tidkrevende å lage! Gjærdeig er jo noe jeg bare "slenger sammen", denne tok 30 min å lage, inkludert ti minutter med å putte små, uvillige smørklatter ned i deigen. Noen som er gode på baking, som kan fortelle meg hva som gjør deigen bedre ved å gjøre det sånn, framfor å smuldre smøret i melet, eller å bruke smeltet smør?!

Forventer å finne smørklatter i deigen ved utbaking

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:44   #49
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Jeg opplever at det å elte inn smøret til slutt gir en smidigere og lettere deig, med mindre mel. I tillegg synes jeg bollene får en litt annen konsistens, noe jeg antar er fordi fettet er fordelt på annen måte?

Deigen er lett og luftig på en annen måte enn den jeg laget fra Detsøteliv.no.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:48   #50
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Da jeg var liten var tradisjonen hjemme hos oss at vi hadde vannbakkels fylt med syltetøy og krem eller krem blandet med vaniljekrem. Jeg mistenker at det var vannbakkels fordi mamma muligens ikke var så glad i boller, eller evt ikke syntes hun var noe flink til å lage boller.

Selv elsker jeg å bake, men jeg og mannen spiser ikke så mye av slikt bakverk så jeg gjør det ikke så ofte. Er heller ikke så veldig glad i "bare" vanlige hveteboller, så må alltid minst fylle deigen med rosiner. Som regel ender jeg opp med å lage noen få boller dedikert til å fylles med krem (helst vaniljekrem i følge mannen min) og syltetøy, og resten blir som regel boller med ALT. Og alt vil som regel si rosiner i deigen, fyll av vaniljekrem inni og (ved servering) melisglasur laget av melis og sitronsaft oppå.

Hmmmm... Må vel lage boller i morgen jeg og tror jeg. Kjenner det på gikta nå.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:53   #51
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Jeg håper virkelig den er god, for den var over gjennomsnittet tidkrevende å lage! Gjærdeig er jo noe jeg bare "slenger sammen", denne tok 30 min å lage, inkludert ti minutter med å putte små, uvillige smørklatter ned i deigen. Noen som er gode på baking, som kan fortelle meg hva som gjør deigen bedre ved å gjøre det sånn, framfor å smuldre smøret i melet, eller å bruke smeltet smør?!

Forventer å finne smørklatter i deigen ved utbaking

Kan det ha vært vanskelig med smørklattene fordi smøret var for kaldt tro? Ser for meg at det kan være kliss hvis smøret er for mykt også (altså kliss å få det ned i bollen), men kanskje det kan hjelpe? Kunne vært greit å vite siden jeg vurderer å bruke denne oppskriften selv.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:55   #52
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg brukte denne oppskriften før, men foretrekker Schakendaoppskriften nå.

Da prøver jeg Schakenda. På hvilken måte mener du at disse er bedre?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 12:56   #53
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Da prøver jeg Schakenda. På hvilken måte mener du at disse er bedre?

Har ikke prøvd den selv enda, men ble veldig overbevist av det som står i denne beskrivelsen av oppskrifta
http://trinesmatblogg.no/2010/10/30/...inn-for-trinn/

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 13:01   #54
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Da prøver jeg Schakenda. På hvilken måte mener du at disse er bedre?

Jeg liker konsistensen på både deigen og de ferdige bollene bedre. Men det er nok et spørsmål om smak og behag, for den andre oppskriften er også god! Men Schakendaoppskriften synes jeg gir lettere og smidigere deig med mindre mel. Deigen er jo veldig "smørklissete" og fuktig når den settes til heving, men er letthåndterlig og veldig luftig etterpå.

Begge oppskriftene gir luftige boller, men jeg opplever Schakendabollene som lettere og litt mer "porøse", på et vis? Vanskelig å forklare.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 13:02   #55
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Kan det ha vært vanskelig med smørklattene fordi smøret var for kaldt tro? Ser for meg at det kan være kliss hvis smøret er for mykt også (altså kliss å få det ned i bollen), men kanskje det kan hjelpe? Kunne vært greit å vite siden jeg vurderer å bruke denne oppskriften selv.

Smøret må være mykt, ja. Jeg tok smøret ut av kjøleskapet igår kveld, men det kan også myknes forsiktig noen sekunder av gangen i mikro.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 13:11   #56
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Er det forresten noen av dere som har prøvd de nye "bakehjelpemidlene" fra Mors Hjemmebakte? Disse: http://www.morshjemmebakte.no/Produk...kehjelpemidler

Har det noe for seg i det hele tatt? Jeg er kanskje spesielt fristet av den der "ferskere bakst" siden jeg og mannen som nevnt ikke akkurat klarer å trøkke i oss en hel bollebakst på rappen. Heller jo helst mot frysing, men dog... Vil jo gjerne at baksten min skal smake ferkst så lenge som mulig.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 13:56   #57
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller

225 grader er forresten alt for mye i min stekeovn. Jeg steker bollene på 180-200 grader.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 14:59   #58
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Hør på Niobe! Schakendaboller er de beste bollene! De har fantastisk konsistens for utbaking og det uten at deigen er klissete, eller at bollene blir for tørre pga. for mye mel etter steking. Også smaker de bedre enn alle andre boller!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 15:01   #59
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg steker bollene på 180-200 grader.

På varmluft?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 15:06   #60
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

På varmluft?

Over - og undervarme!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no