Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-07, 20:25   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Det er trygt å drikke vann fra aluminiumsflaske?
:domm:

Hadde tenkt å kjøpe sånne FP-hippe siggflasker til hele hurven, men så var det noen som uttrykte skepsis mot dem i en av vannflasketrådene. (men jeg husker ikke hvorfor, og finner ikke igjen innlegget :lat: )

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 21:05   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Ah, ja, man har knyttet aluminium til alzheimer leste jeg for noen år siden, så siden det har jeg ikke brukt aluminiumsformer til bakst.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 21:14   #3
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Jeg er skeptisk uten å vite hvorfor jeg.
De flaskene jeg har sett i butikken har ofte litt sånn alu-støv der korken skal skrus på, ikke helt bra å få i vannet tenker jeg da. Men jeg vet jo ikke.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 21:21   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Aluminium er meget inert pga. at det umiddelbart dannes et oksidlag. Dette fjernes i praksis kun i sure miljø (man skal f.eks. ikke lage rabarbragrøt i aluminiumkjeler). Vann som har vært i kontakt med aluminiumsbeholdere er helt trygt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:06   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Aluminium er meget inert pga. at det umiddelbart dannes et oksidlag. Dette fjernes i praksis kun i sure miljø (man skal f.eks. ikke lage rabarbragrøt i aluminiumkjeler). Vann som har vært i kontakt med aluminiumsbeholdere er helt trygt.


TAKK !
Da er den saken ute av verden.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:12   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Jeg har utrykt skepsis, men jeg aner ikke om den er velbegrunnet. Jeg syns bare at metallflaskene ofte oksiderer innvendig, det er hvertfall ett eller annet hvitt støv inni der etter at jeg har vasket dem. Og det syns jeg er ekkelt. Om det er farlig aner jeg ikke.

Jeg vurderte jo å kjøpe disse Nalgene-flaskene i hardplast siden de ikke satt smak på vannet, men mens jeg lette etter en rimelig nettbutikk kom jeg over en kritisk artikkel til stoffet de (og de aller fleste andre hardplast-flasker, inkl. tåteflasker) er laget av og sendte avgårde en mail til Grønn Hverdag for å spørre.

De svarte:

Sitat:

Grønn Hverdag fraråder generelt drikkeflasker av polykarbonat, på grunn av en mulig risiko for hormonforstyrrende effekt. Vi er spesielt bekymret for bruken ift små barn, som er mer følsomme for skadelig kjemisk påvirkning enn voksne. Ekspertene er i dag usikre og uenige seg i mellom i forhold til om polykarbonatflasker o.l kan utgjøre en helsefare, men Grønn Hverdag mener det er lurt å være føre var.

Vi har tidligere bedt miljøvernministeren forby bisfenol A og polykarbonat i produkter til barn under tre år, se http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2830.

Så nå er jeg på leit igjen, og regner med at vi bare kommer til å bruke imsdalflasker heretter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:14   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Polykarbonat?? Er det aluminium

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:15   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Polykarbonat?? Er det aluminium

Nei, hvis du leser hva jeg skriver så er det hardplast.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:17   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Ser det nå, men kunne misforstås pittelitt ..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:28   #10
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Vannet vi drikker kommer fra rustne vannledninger....har jeg hørt.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:40   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Aluminium er meget inert pga. at det umiddelbart dannes et oksidlag. Dette fjernes i praksis kun i sure miljø (man skal f.eks. ikke lage rabarbragrøt i aluminiumkjeler). Vann som har vært i kontakt med aluminiumsbeholdere er helt trygt.

Betyr det at man ikke bør drikke sure drikker av Siggflaskene? Hvordan er det å drikke kaffe og te fra dem tror du?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:45   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Betyr det at man ikke bør drikke sure drikker av Siggflaskene? Hvordan er det å drikke kaffe og te fra dem tror du?

Kaffe og te tror jeg er helt OK, men jeg ville ikke hatt juice i dem.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:53   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Vi bruker dem bare til vann. Og jeg må si jeg er mer skeptisk til hormonhermere enn til aluminiumsflasker.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 23:41   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Imsdalflasker, er de godkjente? Er det noe farlig med dem?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 09:13   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mer om drikkeflasker: Farlig aluminium?

Takk for svarene.
Da tror jeg jeg fortsatt planlegger å kjøpe aluflasker, for nå har både Try og pappamannen hardplast, og det virker jo ikke noe tryggere.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no