Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henge ut svindlere på nett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-12, 08:20   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henge ut svindlere på nett?

Hva tenker du om det?
Den typiske småsvindler historien. Du har endten solgt en vare og ikke fått penger, eller betalt en vare uten å få varen.
Ikke så store beløp, men surt nok.
Telefonen til politistasjonen er ikke oppløftende. Vedkommende har mange sånne "saker" på seg og du kommer ingen vei, for det er ikke et tyveri.
Å gå til forliksrådet blir i overkant for en såpass liten sum.

I sinne legger du ut navnet på vedkommende og en kort beskrivelse på nett. Enten Facebook, twitter, en blogg eller feks et forum.

Hva tenker du om det, er det helt greit å henge ut sånne småvindlere eller er det skikkelig ugreit?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 08:25   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Gråsonen. Vanskelig. PK er jo å ikke gjøre sånt, men jeg skjønner at du har lyst, all den tid de 'lovlige' metodene ikke fører fram.

Er det en type bedrift, så kunne jeg ha outet, er det en privatperson så tror jeg ikke at jeg hadde gjort det. Men det kommer litt an på omfanget. Er det veldig omfattende må faktisk noen forsøke å hindre andre å gå i samme fella.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 08:26   #3
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Hvis du vet helt sikkert at vedkommende har gjort det før (politiet bekreftet det?) så syns jeg det ville vært helt greit.

Om det kan bunne i en misforståelse og er en engangshendelse så er det ikke greit.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 08:28   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg har gjort det jeg og angrer ikke en dag.
Men lurer litt på dette med at det ikke pk. Hvorfor ikke liksom?
Man får ikke "tatt" disse på noen annen måte. Å henges ut vil kanskje virke såpass preventivt at man tenker seg om nestegang man gjør seg til kjeltring for en tusenlapp?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 10:57   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Helt og holdent for!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 11:27   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg tenker at man skal oppnå noe ved å gjøre det, noe som åpenbart er en engangshendelse og kanskje en misforståelse er en ting, noe som har litt større omfang (for eksempel en person som selger i stor stil på forum eller finn) blir noe annet. Å henge ut for å få ut egen irritasjon/straffe synes jeg ikke er helt greit, men for å advare andre er mer på den rette siden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 11:30   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Sånn som den bunadstråden her inne. Helt på sin plass.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 11:42   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Kommer litt an på. Men en notorisk kjeltring som er godt kjent av politiet for eksempel, som ingen stanser - kan være greit.

En som risikerer lynsjing - kan være greit i enkelte tilfeller det og, men i hovedsak ikke greit.

  Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 13:45   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.189
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Det er ikke tyveri, men bedrageri - som også er straffbart. Så jeg skjønte ikke helt den biten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 17:45   #10
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg er enig med Katta - det må ha noe mer for seg enn bare å lette på frustrasjonen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 19:54   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Hvorfor må det det?
Om man velger bevisst å svindle noen så ( det er de jeg mener, altså småsvindlerene) bør man jo også være forberedt på å bli tatt.
Politiet bruker ikke ressurser på så små saker og de færreste går til forliksrådet med slike saker. Så disse småsvindlerene opererer i et ingenmannsland der de ikke blir tatt.
HVorfor skal de ha krav på anonymitet?
Er ikke sikkert det er så stilig å drive med slikt om hele familien og alle vennene plutselig vet hva du driver med?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 19:58   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg hadde ikke nølt med å henge ut en bruker her inne, hvis alle fornuftige og saklige metoder var forsøkt i forkant. Dels som et forsøk på å få pengene mine/varen min, men ikke minst for å advare andre brukere.

Å sverte en fremmed person på Facebook, som jeg bare hadde navnet på fra en finn-annonse, hvis det ikke var snakk om noen fra samme omgangskrets, vile jeg ikke skjønt poenget med og følgelig unngått å gjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 21:32   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Dersom jeg var sikker på at vedkommende hadde gjort det samme mot flere og med overlegg ville jeg nok kunne tenkes å legge ut noe om det. Ikke for å henge ut eller straffe, men for å advare andre mot å gå i samme fella. Jeg ville derfor valgt stedet jeg la ut informasjonen med omhu, for å nå flest mulig andre potensielle offer.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 21:35   #14
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg synes det å advare andre er et god motiv. For meg ville å linke til en annonse og si "Ikke kjøp fra denne" være helt legitimt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 21:38   #15
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Har du googlet navnet og telefonnummeret til vedkommende? Jeg fikk nettopp link om en som visstnok har gjort det til sitt levebrød å svindle folk på nett....

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 21:41   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg synes egentlig ikke så mye om det fordi det fort kan bikke mobbing og gjengmentalitet og fort vekk kan bero seg på en misforståelse. Da er ikke sladder og bakvaskelse noe særlig å være med på. Jeg her mer trua på å faktisk anmelde det da, eller hvertfall slik hodet mitt funker moralsk sett. (selv om, jada, det får ingen effekt siden politiet sikkert ikke gjør det. Men å sladre om andre er kjipt, uansett hvor rett man har i det man sladrer som. Såh)

Her inne er nå én ting, her "kjenner" vi hverandre på sett og vis så her hadde jeg nok - om ikke lagt ut egen tråd så i det minste sagt i fra til admin elns, at de skal være litt føre var.

Men på FB, der slike ord kanskje ikke kan tas tilbake? Nei...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 22:13   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.212
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg er generelt i mot offentlig gapestokk uansett hvilket lovbrudd det gjelder og mener at slikt må tas med politi og andre passende instanser.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 22:52   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.602
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Jeg snakker ikke om noen konkret sak altså, bare så det er sakt.

Politiet tar ikke imot denne type anmeldelser, så å anmelde er ikke et reelt alternativ. Så disse småsvindlerene faller mellom to stoler og kan drive med sin virksomhet ganske uforstyrret.

Jeg skjønner ikke helt hvilke missforståelser som det siktes til?
Man kjøper/selger enn vare og unnlater å betale/sende varen og når den man svindler etterspør penger/vare er personen sunket i jorda eller et oppkomme av undskyldninger eller trussler. En telefon til svindlerens lokale lensmannskontor bekrefter at du ikke er det første, andre eller tredje som har blitt lurt.

Dette er ganske vanlig altså, disse småsvindlerene opererer ganske trygt både på finn og div andre fora. Og så lenge det ikke er ansett som riktig å henge dem ut så får de fortsette uforstyrret......

Jeg var for mange år siden utsatt for en sånn en. Da jeg forhåndsbetalte en vare jeg ikke fikk. Etter mye om og men, trussler om personlig oppmøte og å ta saken videre med vedkommendes familie, politianmeldelse og ganske mye pes, dukket "plutselig" pakken som hadde vært borte hos posten ( ) opp og ble "sendt på nytt".......
Min historie er ikke unik altså!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-12, 23:03   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.189
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Man kan da anmelde hva man vil, politiet kan ikke nekte å ta imot? Om de behandler saken er selvsagt noe annet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 01:03   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henge ut svindlere på nett?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man kan da anmelde hva man vil, politiet kan ikke nekte å ta imot? Om de behandler saken er selvsagt noe annet.

Oh yeah. Da jeg studerte, var det en tulling som pleide å politianmelde folk for å hoste, nyse eller på andre måter lage lyder på lesesalen. :ikke tull:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no