Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Deres beste oppskrift på julekaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-08, 19:28   #101
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg vet! Stor langpanne.


Ok, takk for det!

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 09:32   #102
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Divine: Bruker du kjøkkenmaskin når du lager colakakene, eller rører du det sammen "for hånd"?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 13:24   #103
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Divine: Bruker du kjøkkenmaskin når du lager colakakene, eller rører du det sammen "for hånd"?


Jeg bruker kjøkkenmaskin, men jeg tror det skal være problemløst å gjøre det for hånd.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 17:52   #104
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Hippie, her.

Mine favoritter:


Falske Mandelstenger

200 g smør eller margarin
200 g sukker
1 eggeplomme
1 ss lys sirup
1/2 ts kanel
1/2 ts vaniljesukker
1 ts natron
ca 250 g hvetemel

Fyll:
Eggehvite
Hakkede mandler (uten skall)


Rør smør og sukker hvitt. Tilsett sirup og eggeplomme. Sikt i det tørre.
La deigen stå kaldt en stund. Gjerne over natten.

Sett stekeovnen på 200 grader.
Del deigen i 4 emner. Trill hvert emne til en pølse like lang som stekeplaten.
Legg dem på en smurt stekeplate (2 på hver) og trykk dem litt flate.

Pensle med halvvispet eggehvite og strø på hakkede mandler.

Stekes midt i ovnen i ca. 10 minutter.

Skjær opp hver lengde/stang med 2 cm bredde med engang de taes ut av ovnen. Skjær på skrå.

Disse skal jeg prøve i år!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 17:55   #105
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Så skal jeg bake disse:

Mandeltopper

Ingredienser:

3 eggehviter
2 dl sukker
200 g mandler

Pynt: 50 skåldede mandler

Fremgangsmåte:

Pisk eggehviter og sukker stivt. Mal mandlene og ha i. Sett små topper på en plate, putt på en skåldet mandel.

200 grader i 10 min



Enkle er ofte det beste?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 18:25   #106
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Var det ikke dine kanelsnurrer vi så bilder av en gang, da?

Jeg husker iallefall pizzasnurrene hennes. Jeg har sjeldent ledd så godt og lenge av de flotte bildene LilleLeo la inn. Burde nesten finne frem den tråden igjen for den var fantastisk.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 18:58   #107
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Åh her var det mye godt!
Jeg må finne frem oppskriftene mine og dele litt jeg og.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:10   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Til jul må jeg bare ha:

SJAKK-KAKER/SILKEKAKER

200 g smør
150 g sukker
200 g hvetemel
100 g potetmel
1 tsk vaniljesukker
1 tsk bakepulver
-
1 ss kakao


Smør og sukker røres hvitt før resten røres i. Del deig i to og ha kakao i den ene delen. Sett deigen i kjøleskap ca et døgn.

Rull ut 4 pølser - ca 1/2 cm på hver og legg som et sjakkmønster (brun og hvit på siden av hverandre og omvendt oppå). Skjær i tynne skiver.

Stekes midt i ovnen på 175 grader i ca 10-12 min.

MÅ deigen stå i kjøleskapet i et helt døgn? Noen som vet? Går det greit med 5-6 timer?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:21   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Nevermind, jeg lot den stå i et døgn og nå er de ferdige. Nydelige. Skal de være litt sånn sandkake-aktige?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:50   #110
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Knallgode Serinakaker

ca. 32 stk.

75 gram (5 ss) smør, romtemperert
1/4 dl sukker
1/2 egg
1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts hornsalt
ca. 2,5 dl (150 gram) hvetemel
1/2 egg, til pensling
5-6 mandler eller perlesukker

Stekes på 180 grader midt i ovnen i 10-12 minutter.

Rør smør og sukker kraftig til det er lyst og mykt.

Rør inn et halvt, sammenvispet egg.

Sikt på hvetemel blandet med vaniljesukker og hornsalt.

Arbeid deigen jevn og sett den kald en halvtime.

Del deigen i 4 og trill hver del til en jevn pølse som deles i åtte like store deler.

Trill kuler, legg dem på en bakepapirkledd bakeplate.

Trykk kakene litt flate med en gaffel, pensle dem med egg og strø på perlesukker og/eller hakkede mandler. (Jeg liker de beste kun med perlesukker.)

Stek kakene lysegule. Avkjøl dem på rist slik at de blir sprø.

Vel bekomme!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 15:59   #111
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nevermind, jeg lot den stå i et døgn og nå er de ferdige. Nydelige. Skal de være litt sånn sandkake-aktige?

Jeg lar dem alltid stå i et døgn, mens mammaen min klarer seg med noen timer. Mine blir enda bedre enn hennes - og ja, litt sandkakeaktige og nyyyyyyyyydelige (min favoritt).

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 03:21   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Kanelhjerter.

200 g smør
1/2 dl sukker
1 dl potetmel
1 eggeplomme
3 dl mel

egg til pensling

Bland alt, la det hvile i 30 min.

Stikk ut små hjerter. Pensle med egg. Dryss over kanel og sukker.

Stek på 200 g i ca 8 min.

Jeg laget disse nylig, og stakk ut både hjerter og stjerner. Veldig gode. Men jeg måtte bruke ganske mye ekstra mel for å klare å kjevle/bre ut deigen uten at den hang fast overalt, den var så klissete. Men det er kanskje meningen at man skal bruke mye ekstra mel? De ble nå i hvertfall gode.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 19:15   #113
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Colakakene oppbevares i kjøleskapet, ja?

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 20:49   #114
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Colakakene oppbevares i kjøleskapet, ja?


Nei, jeg oppbevarer dem i kakeboks i skapet.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:35   #115
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Dytter denne opp, det er snart jul igjen

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:43   #116
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Jeg vil bare tipse om julegodt.

Kjøp ferdig marspan, eller hjemmelagd marsipan, trill ut små kuler. Og legg en mokkabønne på toppen.

Issjokolade

2 plater kokesjokolade, mørk eller lys
150 gr Tine smør eller 150 gr delfiafett.

Jeg synes de blir best med Tine smør.

Hell oppi små konfektformer og sett dem kjølig.


I år skal jeg prøve å lage Sarah Bernhardt kaker. Det ser gode ut.

Flott tråd. Jeg kommer til å bruke flere oppskrifter herfra når jeg skal bake.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:17   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Disse laget jeg i fjor, de er hysterisk gode:

Hjemmelagde Bounty-kuler

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:25   #118
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Det søte liv har by the way mye godt.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:29   #119
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

I know, jeg har sikkert laget minst 50 % av alt som er der inne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:31   #120
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Iskakene er knallgode synes jeg. Og nøttebunnkakene. Farlig side.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no