Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fargehjelp igjen; stue

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-16, 09:13   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Fargehjelp igjen; stue

Vi skal male...

Vi har en mellomgrå sofa som ikke byttes ut med det første og gammel teak-skjenk som også skal stå.

Vi skal male tak, lister, karmer and what not. Vi tenker 1453 bomull S0502-y i tak og slikt, og jeg lurer da på om jeg kan bruke 10341 kalk 1603-y31r, 10182 hvit lin 1902-y52r eller 10342 kalkgrå 2903-y30r på veggene?

Planen var å bruke klassisk hvit i taket og på lister, og en kald lysegrå nøytral farge på veggene (feks s1500-n), men maleren frarådet det fordi det kunne virke vel kaldt. Han frarådet farger med rødt i, men jeg skjønte ikke hvorfor (han snakket med husbonden, ikke meg).

Hva sier dere?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 09:27   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Kalk og kalkgrå passer hvertfall beste med klassisk hvit, de kan fort få bomull til å se gul ut.

Vi har kalkgrå på soverommet og synes den er fin, men lister og tak der er klassisk hvit.

Vi har fått gode fargeråd på jotun lady sin inspirasjonsblogg. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun...._n4aAi558P8HAQ

Denne artikkelen om veggfarge var interessant. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/guide-veggfarge/

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 16:21   #3
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Vi skal male...

Vi har en mellomgrå sofa som ikke byttes ut med det første og gammel teak-skjenk som også skal stå.

Vi skal male tak, lister, karmer and what not. Vi tenker 1453 bomull S0502-y i tak og slikt, og jeg lurer da på om jeg kan bruke 10341 kalk 1603-y31r, 10182 hvit lin 1902-y52r eller 10342 kalkgrå 2903-y30r på veggene?

Planen var å bruke klassisk hvit i taket og på lister, og en kald lysegrå nøytral farge på veggene (feks s1500-n), men maleren frarådet det fordi det kunne virke vel kaldt. Han frarådet farger med rødt i, men jeg skjønte ikke hvorfor (han snakket med husbonden, ikke meg).

Hva sier dere?

Nei til alle de fargene du ramser opp. Har akkurat vært gjennom oppussing av stue/kjøkken, så jeg har lest meg opp på dette. Endte opp med å male alle detaljer i klassisk hvit slik at jeg kunne stå fritt til å velge farger på veggene. De fargene du nevner vil fremstå som rosa/lilla og listene vil bli ekstra gule. Det er derfor du skal unngå farger med rødt i.

De fargene som er fine til detaljer i bomull er f.eks Tidløs, Lys antikkgrå og antikkgrå. Disse inneholder i likhet med Bomull en anelse gult, slik at de passer sammen. Hos oss så lys antikkgrå litt grønnlig ut, men det kommer jo an på lysforhold og andre farger man har i rommet.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 23:18   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Klassisk hvitt tak og en lys ren gråfarge er veldig fint mot teak synes jeg for det har vi selv. Gråfargen vi har er den som er en nyanse mørkere enn skumring.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 23:51   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Kan refleksjon være et alternativ? Den krever nok og klassisk hvit og ikke bomull, da det er en lys grå farge. Liker den godt.

Vi har egråfarge på stua. Den har rødt i seg, og det gjør at fargen er veldig avhengig av lyset, altså. Kan se litt rosa-lilla ut.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-16, 14:47   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Takk for alle svar!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 00:29   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Nei til alle de fargene du ramser opp. Har akkurat vært gjennom oppussing av stue/kjøkken, så jeg har lest meg opp på dette. Endte opp med å male alle detaljer i klassisk hvit slik at jeg kunne stå fritt til å velge farger på veggene. De fargene du nevner vil fremstå som rosa/lilla og listene vil bli ekstra gule. Det er derfor du skal unngå farger med rødt i.

De fargene som er fine til detaljer i bomull er f.eks Tidløs, Lys antikkgrå og antikkgrå. Disse inneholder i likhet med Bomull en anelse gult, slik at de passer sammen. Hos oss så lys antikkgrå litt grønnlig ut, men det kommer jo an på lysforhold og andre farger man har i rommet.

Hvilken farge endte du med på veggene?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 01:07   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Planen var å bruke klassisk hvit i taket og på lister, og en kald lysegrå nøytral farge på veggene (feks s1500-n), men maleren frarådet det fordi det kunne virke vel kaldt.

Jeg skjønner ikke problemet med nøytral grå. Jeg har Skumring på veggene, det er en nøytral gråfarge (husker ikke fargekoden men den er enten s0500-n eller s1000-n). Den virker slett ikke kald. Jeg er superfornøyd; har hatt den fargen i mange år, og da jeg pusset opp i fjor sommer var jeg ikke i tvil om at jeg skulle fortsette å bruke den.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 09:46   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Vi har gått lei av helt lyst. Har nå fargen Sand på veggene i stua og Marrakesh på en vegg. Veldig fornøyd! Vi har på en måte fått to stuer. På dagtid ser fargene helt like ut, mens på kvelden er Sand lys og Marrakesh mørk. Lister og brannmur er i Bomull.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 11:54   #10
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hvilken farge endte du med på veggene?

Vi endte opp med Refleksjon på stua og Demring på kjøkkenet. Demring er fin, men jeg syns refleksjon har litt for mye rosaskjær i enkelte lys, selv om alle detaljer er malt klassisk hvit. Så vurderer å male om stua, enten klassisk hvit eller sommersne. Har også en vegg i stua som er malt i Byge, mørk blå.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 11:56   #11
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg skjønner ikke problemet med nøytral grå. Jeg har Skumring på veggene, det er en nøytral gråfarge (husker ikke fargekoden men den er enten s0500-n eller s1000-n). Den virker slett ikke kald. Jeg er superfornøyd; har hatt den fargen i mange år, og da jeg pusset opp i fjor sommer var jeg ikke i tvil om at jeg skulle fortsette å bruke den.

Men det kommer helt an på lysinnfall og hva man ellers har av innredning. Jeg malte flere store firkanter på veggene før vi bestemte oss, og de nøytrale ble blå hos oss. Så de kan være lunefulle. I vår forrige bolig var samme farge bare ren, fin grå.


Sist redigert av Geitrams : 28-03-16 kl 12:15.
Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 12:38   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Hva tror dere om denne kombinasjonen: klassisk hvit eller chi i taket og på lister og karmer. Kalk eller hvit lin på veggene, samt en vegg i St.Paul Blue. St. Paul Blue vil være ved siden av pipa/brannmuren som er malt i en farge jeg tror er grå skifer (men kan også være sober eller sort pepper).

Mannen min heller mot å male alt i klassisk hvit og bare variere med blank og matt maling... Jeg tror det blir for hvitt for meg.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-16, 12:52   #13
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Tror det blir fint. Litt usikker på om sober eller sort pepper passer til de andre fargene, men grå skifer tror jeg funker fint til. Og jeg hadde valgt kalk foran hvit lin.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-16, 01:19   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Chi eller klassisk hvit da tro? Tak, lister og karmer...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-16, 13:17   #15
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fargehjelp igjen; stue

Klassisk hvit. Jeg syns Chi er for blendende.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no