Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Er du en høflig bilist?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-22, 13:46   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.199
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Av og til får jeg en sånn panikktanke om at "tenk om folk har avtalt signalisering i trafikken som jeg ikke skjønner?!" For eksempel at man signaliserer "fuck off bakskjermen min" ved å sette på vindusspyling og -viskere på bakruta selv om det ikke regner. Eller noe annet. Og så kjører jeg rundt og skjønner hverken hva jeg signaliserer selv, eller hva andre signaliserer til meg. (Det reflekterer nok en angst jeg har i livet generelt, tror jeg. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 13:47   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.328
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Åh, har ingen fortalt deg om bakrutespyletegnet Poly? Det er basically en langfinger ja.



(Neida. Kan skjønne noiaen faktisk, selv om den er litt sær!)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:02   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.510
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Nå kom jeg på den gangen jeg fikk trafikk-kjeft i USA. Eller parkeringskjeft da. Hadde handlet, og kom tilbake til bilen og så hadde den en lapp i vinduet der det sto “people who back into parking spaces are THE WORST”. Tenker på det minst en gang i uka fortsatt. Og fortsetter med å rygge inn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:08   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.928
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jøss! Jeg lærte at man alltid skal rygge inn på parkeringsplasser.

Det er for øvrig ikke alltid blinking er av det gode, i alle fall ikke hvis man ikke blinker riktig. Jeg husker fremdeles den gangen jeg stoppet ved en rundkjøring og han som kom fra min venstre side blinket ut mot veien jeg kom fra. Så da kjørte jeg selvfølgelig inn i rundkjøringen. Men han skulle ikke svinge av nei, han skulle rett fram! Jeg fikk heldigvis stoppet før han kjørte i meg og han raser av gårde mens han sender meg et ansiktsuttrykk som ikke levnet det minste tvil om at han mente det var jeg hadde gjort feil. Jeg blir fremdeles irritert over at han ikke skjønte at det var jeg som hadde rett.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:14   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.614
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Mamma og jeg lærte ulik praksis om blinking i rundkjøringer da vi hadde kjøretimer (drøyt 15 år imellom), det kan jo forklare at det ikke er enighet rundtomkring.

Lillebror og jeg har forøvrig en ting til felles i trafikken; hvis folk blinker slipper vi dem gjerne inn, men hvis de prøver å bare presse seg fram er det bare å glemme det.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:18   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.199
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nå kom jeg på den gangen jeg fikk trafikk-kjeft i USA. Eller parkeringskjeft da. Hadde handlet, og kom tilbake til bilen og så hadde den en lapp i vinduet der det sto “people who back into parking spaces are THE WORST”. Tenker på det minst en gang i uka fortsatt. Og fortsetter med å rygge inn.

Å, herregud. The WORST er jo å bli "korrigert" av folk som TAR FEIL, og så ikke få INFORMERT dem om at de tar feil, en gang!

Jeg hadde også gnuret over et i årevis etterpå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:12   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.409
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg vinker når jeg kommer på det. Finnes nok en del situasjoner der jeg blir sluppet frem, men ikke får det med meg...

Blinklys, bruker jeg selvsagt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 14:51   #8
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.989
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Ikke bare takker og hilser jeg, jeg kommenterer syrlig når andre ikke gjør det.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 15:10   #9
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.738
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Kan den tavla oversette til andre språk også? Mvh pendler som pendler samme vei som en del polske biler som har helt annen kultur for forbikjøringer. "HERREGUD DA MENNESKE DU KAN IKKE KJØRE FORBI I EN SVING".

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 15:41   #10
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg er på mange måter høflig. Jeg hilser alltid for å takke når noen slipper meg frem, enten det er på en smal vei hvor de svinger ut til siden, eller om det er at de slipper meg frem i en rundkjøring eller i kryss hvor det er vanskelig å komme ut i veien. Jeg gjør også akkurat det samme, slipper frem andre bilister når jeg ser det er vanskelig for de å komme seg frem.

Derimot kjefter og banner jeg når andre er, etter min oppfatning, idioter i trafikken. Helsigvis hører de ikke dette, men de ser trolig på gestikuleringen og minen min at jeg ikke er helt fornøyd....

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 16:19   #11
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.463
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Åh, ikke snakk om å snakke til andre bilister! DER tar jeg verdensrekorden, tror jeg. Jeg kjefter og smeller stadig vekk om fartsgrenser og blinklys og alt mulig annet rart. Bare så synd de ikke hører meg. :humrer:
Jeg er forøvrig også veldig god på blinklys, bilen min har utmerkede blinklys, og da må de jo brukes. :jepp: Men, man trenger ikke blinke flere kilometer før man skal svinge av. Eksen min var fæl på det, måtte blinke i evigheter før han svingte. Det er ihvertfall forvirrende i trafikken.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 16:20   #12
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.463
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Åh, ikke snakk om å snakke til andre bilister! DER tar jeg verdensrekorden, tror jeg. Jeg kjefter og smeller stadig vekk om fartsgrenser og blinklys og alt mulig annet rart. Bare så synd de ikke hører meg. :humrer:
Jeg er forøvrig også veldig god på blinklys, bilen min har utmerkede blinklys, og da må de jo brukes. Men, man trenger ikke blinke flere kilometer før man skal svinge av. Eksen min var fæl på det, måtte blinke i evigheter før han svingte. Det er ihvertfall forvirrende i trafikken.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 16:22   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg er høflig.
Og veldig takknemlig i eksemplene du skisserer, for bergenstrafikken er hakket mer aggressiv enn i Sunnfjord..

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-22, 12:52   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.951
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg er en høflig bilist. Jeg slipper folk frem, nikker eller vinker som takk eller hilsen når det passer seg. Jeg var vant til å slippe folk frem og drive med frivillig fletting fra tidligere bosted, og ble overrasket da vi flyttet hit vi bor nå hvor det ikke var vanlig å slippe folk frem den gang. Det har endret seg, nå er det frivillig fletting mange steder. Som innehaver av en Tesla Model S (de siste 7 år) ser jeg det som min plikt å vise at Teslasjåfører kan oppføre seg og være greie og inkluderende (og dessuten blinker jeg!).

Men jeg kjefter også saktekjørere huden full mens jeg kjører, og snakker med meg sjøl og alle andre som ikke hører meg. Særlig er jeg høylydt ufin (inne i bilen) med idioter i trafikken, og folk som plutselig dukker opp i mørket uten refleks. Sistnevnte kan jeg finne på å dra ned vinduet og snakke til også, hvis det passer sånn. Til ungenes store fortvilelse :synk i jorda:.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-22, 01:06   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.992
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg tror at jeg er en høflig bilist. Jeg var i hvert fall det før. Nå kjører jeg så sjeldent at det nesten ikke spiller noen rolle om jeg er høflig og prøver å bidra til god flyt eller om jeg gir beng. Som passasjerer kan jeg småkjefte på andre bilister, hvis jeg ikke leser en bok e.l.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 16:59   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.394
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg er høflig ved at jeg slipper folk inn på forkjørsvei i rushen, skifter fil for at andre lettere skal komme innpå og blinker definitivt alltid med blinklysene, takker også stort sett ved trange passasjer eller andre spesialtilfeller. Men jeg bor i en lang gate med masse sidehindre, og jeg løfter nok ikke armen alle søtten gangene hver dag som jeg kunne gjort.

Har lært datter 17 å være hensynsfull og høflig i trafikken, så hun er også god.

Også hender det jeg legger meg på tuta og veiver med armen hvis noen er helt idioter. (Sist vi øvelseskjørte lærte jeg datteren hvordan man tuter.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 17:15   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.367
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg er høflig mot de vennlige, men raser når jeg møter på domme bilister som verken kan trafikkregler eller tar hensyn til andre. Ikke sånn at jeg utagerer voldsomt, men det blir en del banning, og enkelte ganger tuting.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 17:21   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.173
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Ja, jeg hilser. Stort sett. Også når det er jeg som er den greie. Men, noen ganger går håndtering av komplisert trafikkbilde foran høflig hilsen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 22:05   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.173
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Ja, jeg hilser. Stort sett. Også når det er jeg som er den greie. Men, noen ganger går håndtering av komplisert trafikkbilde foran høflig hilsen.

Kjører forresten Tesla.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-22, 17:31   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du en høflig bilist?

Jeg hilser når det passer seg, når folk blinker meg fram eller lager luke og alt sånt. Jeg kjører korte strekk, men det skjer flere ganger daglig, ettersom veiene rundt både barnas skole og min arbeidsplass har mer trafikk enn de er dimensjonert for. (Venter på sårt tiltrengt rundkjøring i krysset inn til jobb.)

Jeg driver også litt syrlig kjøreopplæring og forklarer både hvordan man bruker blinklys og hvordan man plasserer seg i kryss. Om ikke annet lærer ungene mine det, i tillegg til hva slags oppførsel som kvalifiserer til å få tittelen «nepskrell».

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no