Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Betale for Meta?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-23, 16:15   #41
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Chattet nå ja. Skriftlig kommuniksasjon. Men jeg har også plenty eksempler fra muntlig kommunikasjon. Og min iPhone lytter jo beviselig, den prater jo tilbake til meg noen ganger, feks den gangen vi hadde en litt hissig (godlynt) diskusjon i lunsjen og telefonen min plutselig sa høyt og tydelig at om jeg trengte hjelp kunne den ringe politiet for meg. Eksempler - kjæreste hadde vært på padle med jibbe og fortalte om det ved middagsbordet. Plutselig hadde jeg reklame for padle i feeden min. Eller den gangen jeg kjøpte julekule med Liverpool og ManU på - mitt og sambo sine lag. Spurte om de hadde med tottenham på, for da kunne jeg kjøpe til svoger også. Det hadde de ikke. Men plutselig var det masse rekmlame for Tottenham Merch i feeden min. Tøfler og hva har du. Kan LOVE deg at det er første og siste gang jeg har fått opp noe tottenham- relatert i feeden min. Eller da kollega fortalte om mikrosement på jobben, og jeg sa at det var noe jeg kunne brukt på vaskerommet. Plutselig hadde jeg reklame for mikrosement i feeden. Jeg vet jeg høres helt konspiratorisk ut nå, men når jeg får reklamer for ting jeg aldri har søkt eller skrevet om, bare pratet om, så begynner jeg å lure. I alle fall når det er sære ting som det ikke annonseres for sånn i allminnelighet. Den Tottenham-greia er egentlig det beste eksempelet. Jeg har aldri fått opp annonser for andre lag enn Liverpool, telefonen min vet godt det er mitt lag (eller jo, det kommer noe ManU innimellom, men der hender det jo jeg selv søker for gavetips og sånn).

Men uansett.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 16:25   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg har ikke sendt noe snap eller skriftlig om mannens nye dille og får opp annonser om det både på FB, Instagram og X (Twitter).
Vi har så klart snakket om det, men jeg har ikke sett på noe på mobilen eller fått tilsendt. Så det er definitivt noe med den lyttinga.

Men han har sikkert gjort det? Dere er på samme nettverk, har samme geolokasjon og er venner på de ulike sosiale mediene. Det er derfor du får det opp. Det samme ville skjedd om du kom på besøk til meg nå, da ville du fått reklame for dunparkaser, fordi der har jeg søkt på de siste to dagene.

At telefonene blir avlyttet er forsøkt dokumentert mange ganger, men det er ikke sånn. Da ville ikke Facebook kunne lyve om det, fordi det ville blitt dokumentert. Man blir overvåket, men på en mye mer komplisert måte enn avlytting av telefonen.

Eksempelet om Tottenham er et veldig godt eksempel på en tilfeldighet vi legger ekstra godt merke til, fordi den bekrefter noe vi allerede tror. Annonsene baseres jo på at den ser du er interessert i et fotballag, og så gir den deg reklamer om andre lag for å sjekke om du kan være i interessert i det også. Null respons på Tottenham får den til å slutte med det. Tottenham er tross alt et veldig kjent lag, det er veldig sannsynlig at noen som er interessert i Liverpool er interessert i Tottenham også. Bruk dagen til å snakke om Romsås IL og sjekk om det samme skjer da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 16:40   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Her er noen lenker verdt å lese:

https://www.washingtonpost.com/techn...eting-privacy/

https://amp.theguardian.com/lifeands...ask-the-expert

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 17:08   #44
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Nå er der nok særdeles få annonser for Romsås IL da. Det er jo ikke sånn at jeg får reklame for alt jeg snakker om. Men mistenkelig ofte for ting jeg snakker om å kjøpe. Der spiller forøvrig ingen rolle om telefonen lytter eller ei. Det er egentlig greit med tilpassede reklamer, snarere enn reklamer for ting jeg overhode ikke er interessert i.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 18:31   #45
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Betale for Meta?

Jeg har mange tilsvarende opplevelser som deg, Milfrid. Jeg får reklamer om ting jeg har snakket om, ting jeg aldri har googlet eller skrevet noe sted.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 19:17   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nå er der nok særdeles få annonser for Romsås IL da.

Jeg får opp mange fra Torshov sport, rettet mot Romsås IL. Så at du ikke får det opp er jo fordi du ikke har noe med dem å gjøre.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-23, 19:42   #47
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betale for Meta?

Jeg får teste ut.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 16:58   #48
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Betale for Meta?

Jeg har kapitulert i dag, og føler meg litt maktesløs. Jeg trenger FB i allefall for Rekoringen og de forskjellige DNT-lokallag som jeg forholder meg til. Det med å si aktivt ja til denne bruken av personpoplysninger gjør vondt.

Hva tror dere - kommer det noe bedre ut i andre enden av dette? Eller tror dere at aktiviteter kommer til å flyttes til andre arenaer?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 17:21   #49
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betale for Meta?

Jeg har hatt veldig godt rent personlig av å kutte ut Meta inntil videre, men tviler på at det blir så mange endringer i og med at de fleste nok har det som deg banana og godtar betingelsene med eller uten bismak. Jeg ser slett ikke bort i fra at jeg ender der etterhvert jeg også. Jeg synes det er veldig problematisk at det som har blitt vår viktigste kommunikasjonsinfrastruktur er eid av en privatperson og finansiert på den måten den er.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no