Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 13:06   #41
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Les Harry Potter, Myrsnipa! Jeg syns, i likhet med flere her, at de to første var greie nok, men jeg ble ikke frelst. Det ble jeg derimot etter nr 3, og nå venter jeg i spenning på siste boken.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 13:28   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kanskje det har noe med McDonald's Harry Potter Happymeal og lignende markedsføring rettet mot barn.

Den dagen Ringnes lanserer Humlesnurrøl blir det nok annerledes.

Smørterøl heter det (i den norske oversettelsen).

  Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 13:36   #43
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg har sett alle filmene og gleder meg til neste film kommer. Har lenge lurt på om jeg skulle få tak i bøkene, men de er jo så tjukke.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 13:45   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg har sett alle filmene og gleder meg til neste film kommer. Har lenge lurt på om jeg skulle få tak i bøkene, men de er jo så tjukke.

Unngår du tykke bøker? Det er jo tykke bøker som er de beste.

For min del kunne HP-bøkene vært 3 meter tykkere, da hadde historien vart lenger.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:24   #45
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg leste den første fordi ei venninne mente det var obligatorisk (hun stappet nærmest boka ned i veska mi), men jeg ble ikke hekta. Det var ei helt grei bok, men jeg har aldri skjønt hva som er så spesielt med Harry Potter målt mot f.eks. Roald Dahl og andre forfattere. Jeg har sett to av filmene, og det er grei tidtrøyte, men ikke helt min stil. Eventyr har aldri appellert noe særlig til meg; jeg er fryktelig hverdagslig i smaken. Det er mulig Potter blir mer "voksen" etter hvert - jeg fikk i alle fall veldig ungdomsbokfølelse av den første boka. Oversettelsen var kyndig utført, synes jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:28   #46
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Unngår du tykke bøker? Det er jo tykke bøker som er de beste.

For min del kunne HP-bøkene vært 3 meter tykkere, da hadde historien vart lenger.

Jeg har vel aldri vært noen lesehest. Eneste bøkene jeg har kastet meg over, var pennybøkene fra den tiden da jeg var medlem i pennyklubben.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:30   #47
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg har vel aldri vært noen lesehest. Eneste bøkene jeg har kastet meg over, var pennybøkene fra den tiden da jeg var medlem i pennyklubben.

Da kan det jo passe bra med ungdomsbøker som Harry Potter. Den første boka er 282 sider lang og ingen murstein.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:31   #48
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Unngår du tykke bøker? Det er jo tykke bøker som er de beste.

For min del kunne HP-bøkene vært 3 meter tykkere, da hadde historien vart lenger.

Signerer! Les Harry Potter, det er moro! Har kun lest de på engelsk, så jeg anbefaler selvsagt det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 15:34   #49
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er mulig Potter blir mer "voksen" etter hvert - jeg fikk i alle fall veldig ungdomsbokfølelse av den første boka.

Det er ungdomsbøker, så det er ikke så rart. De er vel primært beregnet på lesere i samme alder som Harry selv - altså 11 i den første og 17 i den siste. Liker man ikke barne- og ungdomsbøker, så er det ikke så rart om ikke disse slår an.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:05   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

For å si det sånn; jeg hadde aldri latt et barn (mindre enn tenåring, feks) lest de to sist utkomne bøkene! Ikke sett filmene heller, for den saks skyld. Den femte boka er veldig voksen og svært mørk og dyster. Jeg ble nesten deprimert av å lese den, den var skikkelig dyster! Den sjette boka er full av blandt annet levende råtnende lik. Så man kan trygt si at de siste bøkene er svært annerledes enn de første, de er mye mer "voksne".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:13   #51
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Nå fikk jeg veldig lyst til å kjøpe den første boken. Hvis jeg mot formodning ikke skulle like den så kan jo storesøter få den om et års tid. Da er hun elleve år gammel.
Selv om jeg aldri har vært noe særlig glad i å lese, så har jeg heldigvis vært flink til å kjøpe mange bøker til storesøster, og jeg har lest mye for henne når hun var mindre. Hun elsker å lese bøker, og har et helt bibliotek oppe på rommet sitt.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:14   #52
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja det er det!

Start nå, les bøkene på engelsk og så er du klar som et egg 21. juli når det aller siste boka kommer. Den kan forhåndsbestilles.

Du kan selvfølgelig lese dem på norsk også, men da må du vente lenger på siste boka da.

Jeg er helt uenig med allium. Dette er morsomt og spennende og forfatteren er et oppkomme av idéer.

Les dem på engelsk, ja. Jeg liker bøkene kjempegodt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:21   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg fikk kjøpt alle mine (unntatt den siste, den hadde ikke kommet ut enda da) i en eller annen Damms bokklubb jeg var medlem i, til 99,- kroner per bok. Innbundet, norsk utgave. Jeg hater pocketbøker, liker at de gjør seg litt i bokhylla også, men man skal lete lenge om man skal finne så billige innbundne bøker, så da jeg kom over det tilbudet slo jeg selvsagt til med en gang og bestilte alle.

Jeg kjøper den syvende i pocketutgave siden jeg leser den på engelsk, så kjøper jeg den innbundet på norsk etterpå, siden jeg vil ha hele serien i samme boktype.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:42   #54
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Selvsagt. Jeg har lest dem både på norsk og engelsk - flere ganger - og gleder meg som en unge til neste bok kommer.


Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 16:53   #55
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Jeg leste de første (5?) bøkene høyt for de store guttene, og det syns jeg var veldig hyggelig som en felles oplevelse. Men jeg hadde nok kanskje ikke lest dem bare for meg selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:07   #56
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg er sjempegammel og har nylig sett de fire filmene som har kommet til nå. Har også kjøpt alle bøkene på engelsk, men ikke fått tid til å begynne å lese ennå (venter på at døgnet skal få et par ekstra timer). Har forstått at bøkene er mye mer omfattende og forteller historien bedre enn filmene, men likte filmene veldig godt likevel. Trodde i årevis at HP ikke var noe for meg, men det viste seg at jeg tok feil.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:26   #57
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Har aldri lest eneste av bøkene, ikke sett filmene bortsett fra korte glimt innimellom. Men har derimot vært hekta på HP PS spill.

Tror dette er en sjanger man enten liker eller ikke liker. Jeg liker den ikke.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:41   #58
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Hva heter den første boka på engelsk da?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:41   #59
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Fant det.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:50   #60
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Smørterøl heter det (i den norske oversettelsen).


Jøss, finnes det? Sånn på lissom? Tenkte bare det hadde vært en god, om enn muligens litt vel kommers, ide.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no