Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 10:31   #21
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Hva heter den første da?

Harry Potter og de vises stein .

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:34   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Jeg er potteroman. Bøkene er til dels virkelig vittige, har et storartet persongalleri, veldig gode plott (Azkaban har et av de aller beste jeg vet om) og et univers som er skikkelig gjennomtenkt og nesten aldri glipper. Jeg gleder meg veldig til siste bok.

Filmene er jeg ikke like begeistret for (selv om jeg har sett alle), de fjerner nemlig mye av det jeg liker best, samtidig som de overdriver actionaspektet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:37   #23
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er potteroman. Bøkene er til dels virkelig vittige, har et storartet persongalleri, veldig gode plott (Azkaban har et av de aller beste jeg vet om) og et univers som er skikkelig gjennomtenkt og nesten aldri glipper. Jeg gleder meg veldig til siste bok.

Filmene er jeg ikke like begeistret for (selv om jeg har sett alle), de fjerner nemlig mye av det jeg liker best, samtidig som de overdriver actionaspektet.

Var faktisk veldig spent på hva du ville si her.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:37   #24
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Sånn ettersom jeg innbiller meg at toffen alltid har rett.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:42   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg liker også bøkene veldig godt (og er bare sånn måtelig fornøyd med filmene). De er morsomme og spennende og gjennomarbeidede, og det er tydelig utover i serien at Rowling faktisk har planlagt både story og detaljer og ikke bare finner på etter hvert. De første par bøkene minnet meg om barnebøkene til Roald Dahl (men ikke fullt så infame). Selv om dette egentlig hører til fantasygenren, så synes jeg det er tematisk og stilistisk ganske langt fra Tolkien og lignende, så jeg tror godt man kan like dem også om man ikke har sansen for sverdslag og orker.

En ting som er greit å være klar over, er at Harry er elleve i den første boken og blir ett år eldre for hver bok, og bøkene er tilsvarende barnslige til å begynne med, men blir voksnere og dystrere (og lengre) etter hvert. Så om du skulle synes at den første er for barnslig, så er det ingen grunn til å gi opp.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:42   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Sånn ettersom jeg innbiller meg at toffen alltid har rett.

Hun har jo stort sett det, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:44   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg syns den første filmen er veldig tro mot boken. Merker faktisk at det skiftes regissør eller hvem det nå var i film tre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:45   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg har aldri falt helt for Potter, men nå har jeg bare sett en film. Mulig jeg hadde stilt meg annerledes hvis jeg hadde lest bøkene og lukket øynene for alt det superkommerse rundt.

Men nå var det jo gammeldamemeninger du var ute etter. Jeg er jo bare barnet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:45   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns den første filmen er veldig tro mot boken. Merker faktisk at det skiftes regissør eller hvem det nå var i film tre.

Jeg syntes regissørskiftet definitivt var til det gode. De første to filmene var skikkelig skuffende, særlig den andre, selv om jeg da hadde veldig lave forventninger. Men de ser stilige ut, da.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:46   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Og både mamma og svigermor liker forresten bøkene, sånn hvis det var litt eldre damers mening du var ute etter.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:00   #31
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Fatters er over 60, og han har lest alle sammen, men kommer fra en lang slekt av lesehester!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:10   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Jeg er veldig glad i HP-bøkene og har lest dem flere ganger. (Og siden både Toffen og Skilpadda kom meg i forkjøpet, signerer jeg ganske enkelt alt de har skrevet.)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

IKKE IKKE på norsk. Navnene er helt forferdelige, og ødelegger all moroa, i hvert fall for meg.

Jeg er ikke enig; jeg leste den første HP-boken på norsk (før jeg fikk tak i den på engelsk), og jeg er imponert over hvor godt oversatt bøkene er og hvor mye av innholdet og stemningen i navnene som oversetteren har klart å overføre til den norske oversettelsen.

Man kan godt lese bøkene på norsk, MEN hvis man ønsker trening i å lese engelsk, er HP en veldig god måte å komme i gang på, siden språket er enkelt og bøkene er engasjerende.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:12   #33
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Sånn ettersom jeg innbiller meg at toffen alltid har rett.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hun har jo stort sett det, da.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:20   #34
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Vi er da omtrent like gamle vi? Jeg er ikke en gammel dame og ja, jeg har lest HP :sådetså:

Sett igang å les :deterenordre:

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:04   #35
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Når kommer forresten den neste? For ikke å si siste?
(På engelsk, altså)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:10   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er potteroman. Bøkene er til dels virkelig vittige, har et storartet persongalleri, veldig gode plott (Azkaban har et av de aller beste jeg vet om) og et univers som er skikkelig gjennomtenkt og nesten aldri glipper. Jeg gleder meg veldig til siste bok.

Filmene er jeg ikke like begeistret for (selv om jeg har sett alle), de fjerner nemlig mye av det jeg liker best, samtidig som de overdriver actionaspektet.

Amen! Jeg liker også bøkene best. Jeg liker filmene også, men ble veldig skuffet av den forrige filmen, der de hadde fjernet og forandret på halve handlingen.

Les bøkene, de er knallbra! Fatter ikke at det finnes folk der ute som enda ikke engang har VURDERT å lese dem og til og med kaller det barnelitteratur

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:11   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Når kommer forresten den neste? For ikke å si siste?
(På engelsk, altså)

I midten av juli, det er en tråd om det her på forumet. Husker ikke den eksakte datoen, men jeg gleder meg ihjel. Den femte filmen kommer omtrent samtidig.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:12   #38
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

En annen grunn til å lese dem er jo også det at de er blitt så kjente, og man får henvisninger til dem hele tiden. Det blir litt som at det er greit å vite hva Astrid Lindgren-bøkene går ut på også. Harry Potter er jo like kjent som Pippi.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:15   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke enig; jeg leste den første HP-boken på norsk (før jeg fikk tak i den på engelsk), og jeg er imponert over hvor godt oversatt bøkene er og hvor mye av innholdet og stemningen i navnene som oversetteren har klart å overføre til den norske oversettelsen.

Det er jeg helt enig i. Jeg har lest den første på norsk og engelsk, og alle de andre på norsk. Skal lese den siste på engelsk kun fordi jeg ikke tør å vente i et halvt år lenger på den norske, slik at jeg risikerer å ufrivillig få vite om handlingen i boka.

Navnene er skikkelig gjennomtenkte i den norske oversettelsen, de BETYR noe. Jeg leste en artikkel om de norske navnene for en stund siden og det forandret hele synet mitt på den saken. Før jeg leste dette var jeg av samme oppfatning som mange her i tråden, at de norske navnene var barnslige og idiotiske, men nå er jeg faktisk imponert over oversettelsen.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:22   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter- noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Les bøkene, de er knallbra! Fatter ikke at det finnes folk der ute som enda ikke engang har VURDERT å lese dem og til og med kaller det barnelitteratur

Kanskje det har noe med McDonald's Harry Potter Happymeal og lignende markedsføring rettet mot barn.

Den dagen Ringnes lanserer Humlesnurrøl blir det nok annerledes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no