Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-07, 22:09   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

... og som du er veldig glad for at du har lest.

Har du noen slike? Boken kan være viktig for deg fordi det er stor litteratur, fordi historien har truffet deg direkte eller noe helt annet. Om du vil fortelle hva det er som gjør den boken (eller de bøkene) akkurat så viktige er det fint, men intet must.

De jeg kommer på sånn umiddelbart for min egen del er meget ulike og det er vanskelig å forklare hvorfor de er betydningsfulle for meg. En har jeg ledd hysterisk over pga den glimrende harseleringen med religioner (Fowler), men samtidig har den påvirket meg i forhold til mitt eget syn på dette temaet. Mens en annen (Smith) har med sin sjarm, varme og skakke og herlige persongalleri minnet meg om hva som er viktige ting i livet. Det samme har boken til Scott. Brantenberg og Atwood gjorde noe med feministen i meg, osv.

Bøkene jeg kommer på nå er altså:

Gabriel Scott Kilden
Bo Fowler Sceptism Inc.
Ellen Francke Glass
Gerd Brantenberg Egalias døtre
Margareth Atwood En tjenerinnes beretninger
D.L. Smith Miraklene i Santo Fico
Harald Sverdrup Måltrost Svarttrost
Andre Brink En terrorhandling
Joseph Heller Catch 22.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:33   #2
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Papillon av Charriere
Salme ved reisens slutt av Erik Fossnes Hansen
Ville svaner av Jung Chang
1984 av George Orwell
Kennedys hjerne av Henning Mankell
Kompani Orheim av Tore Renberg

Veldig forskjellige bøker, som alle har gjort sterkt inntrykk på sin måte. Det er de jeg kommer på her og nå.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 17:14   #3
Tevanga
Moden mamma
 
Tevanga sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 30
Tevanga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Den første boka som detter ned i hodet mitt var en bok jeg leste i tenårene som het "Min venn Flicka" av Mary O'Hara. Jeg leste den mange ganger og gråt like hjerteskjærende hver gang. Som så mange tenåringsjenter var jeg hestegal og denne historien var så usigelig trist. Nå har den kommet på film, men jeg har ikke sett den. Jeg skal se den på DVD, men jeg må bare vente til jeg er alene og kan grine i fred..
Ellers er det flere bøker som har satt seg fast i meg bla. Kristin Lavransdatter (Undset), Huset med den blinde glassveranda ( Wassmo). Det er spesielt bøker jeg leste da jeg var yngre som har festet seg. Var vel lettere påvirkelig da. For tiden leser jeg stort sett lettere litteratur og det er sjelden jeg leser bøker som setter seg fast i sjelen om en kan si det sånn.

__________________
Tevanga m/2 rakkerunger
Tevanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 00:23   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Som tenåring hadde jeg en svensk favorittbok - Janne, min venn av Peter Pohl. Senere har Jan Kjärstads trilogi om Jonas Wergeland värt viktig for meg (selv om jeg mistenker at jeg ville hatet de bökene om jeg leste dem for förste gang i dag). Veldig höyt på lista troner i alle fall Agnar Mykles Lasso rundt fru Luna, og den har virkelig holdt seg. Jeg leser egentlig aldri böker på nytt, men gråt nesten av fryd da jeg tok fram igjen denne og leste noen sider her forleden. Bergljot Hobäk Haffs Skammen var utrolig flott. Av nyere böker vil jeg, som Valentina, trekke fram Tore Renbergs Kompani Orheim. Ellers har både Inger Hagerups, André Bjerkes og Arnulf Överlands samlede dikt betydd mye for meg. Fra studietida vil jeg nevne Thomas Manns vidunderlige Tonio Kröger. Erik Fosnes Hansens Salme ved reisens slutt fikk stor betydning for meg i en strabasiös epoke i ungdommen.

Den boka som fikk meg til å bestemme meg for å studere litteratur (uten at jeg egentlig kan forklare hvorfor), var Ketil Björnstads Stormen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 03:15   #5
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Det første som slår meg når jeg leser hovedinnlegget, er et kjært minne fra barndommen.

Den heter "Lise og Lotte - eller omvendt" (Die Döbbelte Lottchen) og er skrevet av Erich Kästner.

Den leste min far for meg på sengen gang på gang.
Jeg kunne fint lese selv, men både han og jeg hadde så stor glede av boken at det ble som et lite rituale oss i mellom.
Han hadde selv lest den da han var yngre, og syntes det var moro å kunne "gi den videre" til meg på denne måten.

En herlig bok med et poetisk og malende språk, en intelligent barnebok som tar sine unge lesere på alvor.

Den boken vi originalt satt og leste i på åttitallet ble til slutt så istykkerlest at den måtte kasseres, men for noen år siden hadde pappa ramlet over den i en bruktbokhandel, og selvfølgelig ikke klart å la være å kjøpe den til meg.

Nå står den i bokhylla mi, har blitt lest mange ganger siden den kom i hus, og kommer med stor sannsynlighet til å bli gitt videre til lillegutt.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 11:23   #6
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Helt enig i at Scepticism Inc var rasende festlig, kjøpte den etter din anbefaling TM, og den satt, ja! Den boken jeg har lest av Atwood likte jeg også, Alias Grace. Og Egalias Døtre, ja! Fantastisk bok. Ikke akkurat velskrevet, men den satte virkelig ting i perspektiv. Selv om jeg trodde jeg hadde skjønt en del allerede, den boken fikk meg til å forstå at jeg ikke hadde skjønt en d**t.

For meg var det en åpenbaring da jeg som nittenåring ble introdusert til afroamerikansk kvinnelitteratur, "stream of consciousness" og latinamerikansk "magisk realisme".

Toni Morrison - Beloved (men jeg vet ikke om jeg ville fikset den nå som jeg selv er blitt mamma)
Alice Walker - The temple of my familiar (magisk)
Luis de Bernieres - Mange gode! Men sterke.
Ketil Bjørnstad - Nåde (toppaktuell, og drivende godt skrevet)
Jens Bjørneboe - Grusomhetens trilogi (desverre også aktuell fortsatt)
Noam Chomsky - Necessary illusions (ikke fiction, desverre)
Jesper Juul - Ditt kompetente barn (ikke fiction, men så klok!)

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 11:42   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Den første boken jeg tenkte på da jeg leste overskriften var Johan Borgens Lillelord. Det er en del år siden jeg leste den, men fortsatt dukker den ofte opp i tankene mine. Særlig én hendelse i boken, hvor han redder en gutt fra å drukne. Alle hyller ham som en helt, mens innerst inne vet han med seg selv at han kun reddet gutten fordi det ville vært sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Alle de andre menneskene så jo på ham, så han måtte gjøre noe. Det er ikke få ganger jeg har tenkt det samme med meg selv, hvor jeg har måttet spørre meg selv om hva mine egentlige motiver var. Og det er etter at jeg leste boken at jeg har blitt bevisst på dette. Jeg ble på en måte informert om min egen umoral. Gjorde sterkt inntrykk på meg, det var noe jeg aldri tidligere hadde dvelt ved.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 13:27   #8
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

En av de første voksenbøkene jeg leste, var Gabriel Scotts Det Gyldne Evangelium. Den sitter fremdeles som en stor leseopplevelse, tror jeg var ti eller elleve år. Eller kanskje ni, hvem vet?

Anne Franks dagbok har jeg lest mange ganger, både som barn og voksen.

Catcher in the Rye, av Salinger var den første engelske voksenromanen jeg leste og den og er spesiell for meg.

På ungdomsskolen leste vi Det angår også deg av en overlevende fra Auswich. Utrolig sterkt, og nesten ikke til å holde ut.

Det er så mange, mange gode bøker, at jeg ikke orker å gå i gang med noen liste nå, men jeg gleder meg til å lese hva flere skriver.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 18:46   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Toni Morrison - Beloved (men jeg vet ikke om jeg ville fikset den nå som jeg selv er blitt mamma)


Min favorittbok, men jeg vet ikke om jeg vil klare å lese den igjen.
Keri Hulme: Margfolket
Juan Rulfo: Pedro Paramo
Arne Garborg: Haugtussa
Manuel Puig: Boquitas pintadas (tror ikke den er oversatt til norsk)
Tove Jansson: Sent i november
Astrid Lindgren: Mio min Mio
P.O Enqvist: Livlegens..øh... noe med livlegen

Og mange andre jeg ikke kommer på i farta...

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 19:24   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det første som slår meg når jeg leser hovedinnlegget, er et kjært minne fra barndommen.

Den heter "Lise og Lotte - eller omvendt" (Die Döbbelte Lottchen) og er skrevet av Erich Kästner.

Jeg og, har lest den helt i stykker, (arvet den fra min mor) og må lime den før Snuppa skal få overta den. Jeg kan den nesten utenat og elsket historien, særlig fordi jeg er enebarn og drømte om at det skulle dukke opp en søster til meg og.

Åhhhh, nå ble jeg nostalgisk.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 19:32   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Hvis jeg begynner med barne- og ungdomsbøkene, får jeg jo aldri sluttet.

Den boka som kanskje har gjort mest inntrykk på meg i ordentlig voksen alder, er Helen DeWitts The Last Samurai. Jeg lo og "ja, NETTOPP!"-et meg gjennom hele boka. Skulle ønske jeg hadde skrevet den selv.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 19:38   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.


Juan Rulfo: Pedro Paramo

Jepp. Utrolig sterk bok som holdt på å ødelegge psyken min.

Ellers har Zeruya Shalevs Kjærlighetsliv satt dype spor.
Av klassikerne står Emily Brontes Wuthering Heights mitt hjerte nærmest.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 19:40   #13
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Det er mange bøker som har betydd mye for meg, og jeg glemmer sikkert mange nå - her er noen av dem:

Kvinnor och appeltrad - Moa Martinsson
Tidevannets fyrste - Pat Conroy
Beatles - Lars Saabye Christensen
Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede - Jan Wiese
Hva for en hånd vil du ha - Vita Andersen
I lyset av min fars smil - Alice Walker
Den evige gartner - John Le Carre

Mandino

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:48   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Jeg tror nok at alle barne- og ungdomsbøkene som jeg er veldig glad i har betydd mest for meg (og formet meg). Jeg kan ikke ramse opp alle, men for eksempel "Anne fra Bjørkely"-serien, "Ina"-serien, og flere av GGP-bøkene ("Det hendte på Lønnebakken", "Piken uten navn", "Mary Jane" m.fl).

Som voksen så har "Enke for et år" av John Irving vært viktig for meg. Og det er sikkert litt sært siden alle andre liker de tidlige Irving-bøkene bedre.

Jeg vil også slå et slag for bøker generelt - hva skulle jeg gjort uten?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:57   #15
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Jeg vet ikke om jeg kommer på alle i farten, men disse vil jeg nevne:

Ville svaner, tre døtre av Kina
Pappillon
Bibelen
Bienes Hemmelige liv

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:16   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Kom på noen flere ungdomsböker som må nevnes - Maria Gripes "Skyggen over steinbenken"-serie, Tordivelen flyr i skumringen og Agnes Cecilia.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:19   #17
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Jonas - Jens Bjørneboe.
Egalias Døtre - Gerd Brantenberg
Beatles - Saabye Christensen
Hundre års ensomhet - Garcia Marques
Eva Luna - Isabella Allende
Kunsten å leve - Jan Vincent Johannesen, den fikk jeg i gave da jeg trengte trøst og oppmuntring.
Kasserollereisen - en barnebok fra min mors tid.

Bøker er som musikk.
De hører til i ulike epoker av livet og har satt spor etter situasjonene de er lest i, og når i livet jeg har lest de.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:28   #18
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

boklidenskapen min startet med Gulltopp, Bobseybarna og Lykkebarna :mimre mimre: Ina, Lykke er fortsatt bøker jeg leser, betalte akkurat 20 kr i overleie på Ina innepike her om dagen.

Leser alt og er enig med mange her. Tony Morrison, Lille lord bla er bøker som får en til å tenke.

Frodig sommer med Barbara Kingsolver er min absolutte favorittbok, leser den om og om igjen. Helt fantastisk. Damen er opptatt av økologisystemet og natur.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 12:33   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Jeg har lest en god del bøker i mitt liv men det er to som står ut mtp at de har rørt meg DYPT inne i hjerterota (for å si det på en klønete måte!)

The Lives and Times of Michael K og Disgrace

Begge skrevet av Coetzee

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:16   #20
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Det er mange, men de som har betydd noe spesielt for meg er :

Den gode jord - Pearl Sydenstricker Buck
Rebecca - Daphne du Mourier
Kjære Gabriel - Halfdan Freihow
Markens Grøde - Knut Hamsun
Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede - Jan Wiese


Sist redigert av Mandarin : 24-03-07 kl 11:22. Årsak: Glemte Hamsun
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no