Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-07, 09:17   #21
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Kom på noen flere ungdomsböker som må nevnes - Maria Gripes "Skyggen over steinbenken"-serie, Tordivelen flyr i skumringen og Agnes Cecilia.


Signerer

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 10:24   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Siderhusreglene av John Irving var den første boken der jeg ble forelsket i språket enda mer enn handlingen. Det kjennetegner fremdeles de bøkene jeg liker best.

The Quiet American åpnet øynene mine for Graham Greene. Et langt og trofast kjærlighetsforhold.

Grapes of Wraith av John Steinbeck gjorde veldig inntrykk på meg, og jeg synes det forbedret forståelsen for hvorfor Amerika er som det er. Of Mice and Men er bare så vakker, så vakker.

Pedro Paramo likte jeg også godt og gir meg fremdeles en deilig, creepy følelse. :dulter på Divine og Gremli:

Making History av Stephen Fry ga meg en ordentlig Matrix-eksistensiell opplevelse. Fantastisk.

Hm. Gi seg nå, kanskje.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 10:26   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Det er mange, men de som har betydd noe spesielt for meg er :

Den gode jord - Pearl Sydenstricker Buck
Rebecca - Daphne du Mourier
Kjære Gabriel - Halfdan Freihow
Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede - Jan Wiese

Å ja, Den gode jord og Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 10:32   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Jeg fikk et lignende spørsmål på Usenet for seks-syv år siden, og da svarte jeg:

Listen jeg har sittet og kompilert for meg selv er altfor lang til å poste her, men her er i hvert fall et hjerteløst beskåret utvalg store leseopplevelser (i alfabetisk rekkefølge):

Johan Borgen: Lillelord
Tor Åge Bringsværd: Samlede fortellinger
Philip K. Dick: A Scanner Darkly, samt novellene
Neil Gaiman: Sandman
William Golding: Lord of the Flies
Knut Hamsun: Markens Grøde
Keri Hulme: The Bone People
Aldous Huxley: Brave New World
Ursula K. Le Guin: Earthsea-trilogien
Frank McCourt: Angela's Ashes
J. R.R. Tolkien: Lord of the Rings
Mika Waltari: Egypteren Sinuhe

Og for å også nevne noen litt mer oppmuntrende bøker: Gaiman/Pratchetts Good Omens, J. K. Rowlings Harry Potter-bøker, Douglas Couplands Microserfs og Nick Hornbys High Fidelity.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 00:18   #25
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Mange bøker som har gjort inntrykk på meg.

Men "Røtter" som jeg leste i ungdomstiden er den som har gjort størst inntrykk.
Man kan trygt si at den ga næring til min antirasistiske, humanistiske og empatiske side.

Jeg elsket boka - men den var samtidig så følelsesmessig utslitende at jeg ikke orket å se TV-serien som gikk noen år senere.

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 21:45   #26
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror nok at alle barne- og ungdomsbøkene som jeg er veldig glad i har betydd mest for meg (og formet meg). Jeg kan ikke ramse opp alle, men for eksempel "Anne fra Bjørkely"-serien, "Ina"-serien, og flere av GGP-bøkene ("Det hendte på Lønnebakken", "Piken uten navn", "Mary Jane" m.fl).

Signerer denne! Slukte bøker på ungdomsskolen, men etter at studiene startet forsvant leseiveren, dessverre. Nå blir det en og annen bok i ferier bare... Nettet brukes om kvelden, og når jeg legger meg er jeg så trøtt at det ikke blir lesing nei!
Som voksen har jeg hørt lydbøkene om Folket på Innhaug og serien om Julie av Anne Karin Elstad flere ganger. Det er en flott serie syns jeg.
Paola av Isabell Allende var også en vakker bok.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 10:54   #27
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker som betyr/har betydd noe for deg...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Margareth Atwood En tjenerinnes beretninger

Den boken er sterk og fantastisk.

I tillegg må jeg få nevne:
* Måter å dø på av Zakes Mda
* Øst for Eden av John Steinbeck
* Ringenes Herre av J.R.R.Tolkien
* Henrik Ibsens samlede verker
* William Shakespeare samlede verker

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no