Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum > Spanskkurs

Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Spanskkurs Forum for spanskkurs.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 15:02   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Velkommen til spanskkurs!

Introduksjon, bokanbefalinger og linker.


Spansk er et verdensspråk som blir snakket av rundt 400 millioner mennesker, så nå var det sannelig på tide at du også lærte det. I Norge er spansk i voldsom vekst, og skolene sliter med å skaffe nok lærere. Det blir også stadig mer etterspurt i næringslivet.
Som dere sikkert vet, er spansk et romansk språk, noe som betyr at det er i nær slekt med bl.a fransk, italiensk og portugisisk. Kan du en av disse språkene, så vil du nok forstå mye.

På dette kurset gjør vi det sånn at jeg skriver alle leksjonene og grammatikken i denne tråden. Her kan dere også stille spørsmål til innholdet i leksjonen. Dette symbolet markerer gjennomgang av leksjonen: . Dette markerer grammatikken Og dette viser til leksene.
Leksene leverer dere inn i en annen tråd. Men dere må ikke se på hva de andre har skrevet, altså. Jeg legger etter hvert inn fasiten i tråden. Jeg har dessverre ikke tid til å rette lekser på PM.
IOA og Estrella er assistentlærere.

Når jeg skriver på spansk, skal jeg prøve å skrive uttalen ved siden av. Det som står uthevet er stavelsen det er trykk på.

Bokanbefalinger

Dere vil nok etter hvert ha nytte av en spansk grammatikkbok og ordbok, men dette finner man også på internett. Se lenker lenger ned.
Jeg anbefaler en av disse tre grammatikkbøkene:

Drange, Eli-Marie / Friis, Sidsel: Claro que si! Spansk aktivitetsgrammatikk (Cappelen). Denne forklarer grammatikken på en veldig enkel måte og har masse oppgaver + fasit.




Pitloun, Petr og Salkjelsvik, Kari Soriano: Gyldendals spanske lommegrammatikk. Denne er nok mer omfattende, og tar for seg grammatikken på en systematisk måte med mange eksempler. Ingen oppgaver. Prisen på de to bøkene er omtrent den samme.




Tengberg, Birgit: Ta tyren ved hornene (Damm). Den er litt dyrere enn de to andre. Den er ny, og jeg har ikke fått sett på den selv, men den skal være noe lignende Claro que si.


Spansk grammatikk på nett med oppgaver, begge disse sidene er på engelsk:

http://www.studyspanish.com/tutorial.htm
http://spanish.about.com/

En ordbok bør dere også ha. Vi har tre muligheter der:

Skoleordbok (denne synes jeg holder i massevis for nybegynnere):




Og den store, tjukke:



Denne kan man også få årsabonnement på gjennom internett.
Lommeordbok finnes også, den koster omtrent det samme som skoleordboka.

Også har vi nettvarianten:

http://www.tritrans.net/indexno.html

Fortsettelse følger.


Sist redigert av Gremli Skremli : 09-10-06 kl 22:20.
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 15:40   #2
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

1. Lección número uno: La pronunciación - Uttale

Vi begynner med uttalereglene. Her har jeg kun tatt med de som avviker fra norsk uttale, og jeg har kun tatt med det mest grunnleggende.

C: Foran e og i: som /s/ eller lespelyd (sistnevnte kun i Spania, jeg bruker den ikke).
Foran de andre vokalene: som /k/.
CH: Som på engelsk church
G: Foran e og i: som harkelyd (tysk ach). Graden av harking er frivillig. I mange land uttales harkelyden mer som en /h/, og jeg skriver den som /h/ i lydskrift.
Ellers er uttalen som en vanlig G-lyd.
H: Stum på spansk.
J: Uttales alltid som harkelyd.
LL: Som /j/
Ñ: /nj/
O: /å/
RR: Sterkt rullende (unntak for de av oss som har talefeil. )
U: /o/.
V/B: Det er vanskelig å høre forskjell på disse på spansk. V uttales som en mellomting mellom v og b, eller som en b.
Z: Som lespelyd hvis man praktiserer det, ellers som vanlig s.

Ord med Que-/Qui-/Gue-/Gui- : Her blir u’en stum.

Lekse: (Denne skal ikke leveres inn )
Skriv ut, brett og få et familiemedlem til å høre deg i uttalen. (Dette er stedsnavn, forresten. )

Tijuana........................................... ........................ /tihoana/
Copenhague........................................ ...................../kåpenage/
Chile............................................. ........................../tsjile/
Noruega........................................... ......................./nåroega/
Argentina......................................... ......................./arhentina/
Mallorca.......................................... ......................../majårka/
Sevilla .................................................. ................./sevija/
La Habana............................................ ................../labana/ (Vokalene trekkes sammen)
Quito............................................. ......................../Kitå/
Gibraltar......................................... ......................../hibraltar/
A Coruña .................................................. ............./a kåronja/


Sist redigert av Gremli Skremli : 09-10-06 kl 15:47.
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:46   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

2. Lección número 2 – Betoning

Det er kjekt å vite hvor trykket/betoningen skal ligge, da får man en mer flytende uttale.

1. I ord som slutter på vokal, n eller s, skal trykket være på nest siste stavelse.
2. I ord som slutter på konsonant (minus n og s) skal trykket være på siste stavelse.
3. I ord med aksenttegn (´) skal trykket alltid være på aksenten!

Og nå får dere den første innleveringsleksa. Lekseinnleveringstråden har kommet opp nå.


Lekse - Tarea



Hvor skal trykket være i følgende ord? Prøv å huske reglene. Les ordene høyt for dere selv, og skriv dem opp i de tre gruppene uten å se på reglene. Skriv gjerne stavelsen med trykk uthevet eller understreket.

Fotógrafo, examen, Bilbao, profesor, Panamá, persona, música, presidente, especial, elegancia, Bogotá, hospital, matemática, ciudad, dentista, señor, aeropuerto, hablar, hablas.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:29   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Du vil ha spørsmål til leksjonene i denne tråden, eller? Jeg har ett:

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

G: Foran e og i: som harkelyd (tysk ach). Graden av harking er frivillig. I mange land uttales harkelyden mer som en /h/, og jeg skriver den som /h/ i lydskrift.
Ellers er uttalen som en vanlig G-lyd.


Ord med Que-/Qui-/Gue-/Gui- : Her blir u’en stum.

Betyr det at i Gue- uttales G-en som harkelyd, siden det er en e-lyd etter, eller uttales den som hard G, siden det står skrevet en u etter?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:57   #5
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Som en hard G.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 13:44   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Hablas og hablar skal etter hva jeg har skjønt ha ulikt trykk, men jeg får ikke noe større utslag på det når jeg prøver å si det høyt. Gjør jeg noe feil da, eller er det ikke så utpreget på alle ord? (eller er det meg som overdriver på de andre ordene? )

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 19:59   #7
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

I påvente av at jeg får anskaffet en ordbok; Hadde det vært mulig at du skriver oversettelse av ordene også? Mange ord er jo ganske lette å skjønne, mens andre ikke virker like åpenbare, og det er jo greit å få innlært riktig betydning av ordene også. Bare et ønske altså:

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:53   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

I påvente av at jeg får anskaffet en ordbok; Hadde det vært mulig at du skriver oversettelse av ordene også?

fotógrafo = fotograf
examen = eksamen
bilbao = fant ikke i ordboken
profesor = lærer
Panamá = Panama
persona = person
música = musikk, noter
presidente = president, leder
especial = spesiell, sær
elegancia = eleganse
Bogotá = fant ikke i ordboken men er vel et stedsnavn?
hospital = sykehus
matemática = Fant matemàtic|as som var flertall for matematikk. Matemàtico sto som matematiker eller matematisk.
Ciudad = fant ikke i ordbok, men er vel et stedsnavn?
dentista = tannlege
señor = herr, herre, mann
aeropuerto = lufthavn, flyplass
hablar = snakke
hablas = fant ikke det i ordboken, men er vel snakker?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:52   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Bilbao og Bogotá er stedsnavn, ciudad betyr by. Ellers er jo denne øvelsen ment for at dere skal smake på uttale og betoning, gloser kommer etterhvert.
Hablas er hablar i 2.person entall, du-form m.a.o.
Og nei, de to siste har ikke likt trykk. Se på reglene en gang til, Desembermamma.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:21   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Jeg skjønner reglene skriftlig, det var det med uttalen jeg ikke følte jeg fikk til, men HP sa han hørte forskjell når jeg uttalte, så da er det vel det.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:24   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Og ikke fnise i timen!

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 10:45   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Hva? Får jeg ikke ekstrapoeng for å le av lærerens vitser en gang?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 19:21   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

3. Lección número tres: ¡Hola!

En una escuela de idiomas en Sevilla, España.

Jorge: ¡Buenos días! /Boenås dias/
Lene: ¡Hola! /Åla/
Jorge: ¿Eres Nina?
Lene: No, soy Lene. Ella es Nina. /Nå, såj… Eja es../
Nina: Si, yo soy Nina /Si, jå såj../
Jorge: ¡Hola chicas! Soy Jorge, el profesor de español. ¡Bienvenidas a Sevilla! /Åla tsjikas! Såj Hårhe, el pråfesår de espanjål. ….. Sevija/
Lene & Nina: ¡Gracias!


Vocabulario/ Gloser

En: i/på
Escuela de idiomas: Språkskole
Hola: Hei
Buenos días: God morgen, god dag
Buenas tardes: God ettermiddag
Buenas noches: God kveld, god natt
Adios: Farvel
Hasta luego: På gjensyn/ Vi sees snart
Si: Ja
No: Nei
El profesor/la profesora de español: Spansklæreren
Bienvenid@(s): Velkommen

Gramática


Personlig pronomen

Yo: Jeg
Ella: Hun
El: Han

Artikler

El: Bestemt artikkel, maskulin
La: Bestemt artikkel, feminin

Verb

Verbene bøyes på spansk i person, i motsetning til på norsk. Det betyr at de forandrer seg ut i fra hvem som utøver handlingen.

Verbet ser = Å være (Vi har flere verb som kan bety å være, de kommer etter hvert!)
Dette er faktisk et svært uregelmessig verb. Mer uregelmessig blir det ikke!

(Yo) soy: Jeg er
(Tu) eres: Du er
(El/ella/Usted) es: Han/hun/De er
(Usted er De-formen, d.v.s. høflig tiltale. Mye brukt i Latinamerika, mindre i Spania.)



Lekse:

  • Lag en kort dialog basert på glosene du har lært. Uten å klippe og lime..
  • For den modige: Hva kan du si om samsvarsbøyingen på spansk ut i fra disse glosene? Hvorfor er det buenos dias, men buenas tardes? Og hvorfor står personlig pronomen i parentes ved verbbøying?
Dere kan stille spørsmål i denne tråden. Denne leksjonen får dere flere dager på å jobbe med!


*ler ondt*

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 21:15   #14
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Jeg lurer på to ting:
1: hvordan får du til opp-ned fontene
2: Når bruker man de?

Mulig jeg lurer på mer etter hvert.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:07   #15
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Jeg får oppned-tegnene automatisk fordi jeg har spansk ordbok i word, men vet man kan få dem med en kode også. Vet bare ikke hva den koden er! Legge inn spørsmålet som egen tråd kanskje? Sikkert noen som vet det.
Man bruker dem før og etter et spørsmål/utrop, er spørsmålet/utropet i en leddsetning, så skal det være bare i det leddet. F.eks:
Eres la profesora de español, ¿no?

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 23:05   #16
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Abonnerer på denne tråden, jeg. Greit å få beskjed med det samme leksjonene kommer inn...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 21:55   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Kanskje jeg skulle slenge meg inn på kurs jeg også, siden jeg vil lære italiensk? Mye er jo likt, bare litt forskjellig uttale og skrivemåte.

Men det blir kanskje litt stress å forholde seg til to språk på en gang, nå skal jeg straks begynne på italiensk-kurs på cd.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 21:41   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Lección número cuatro: ¿Quién es?



Ella es Rigoberto Menchú. Es una política guatemalteca.



Ella es Isabel Allende. Es una autora chilena.



Él es Rafael Nadal. Es un tenista español

¿Quiénes son?



Ellos son Frida Kahlo y Diego Rivera. Son pintores mexicanos



Ellos son Sofia y Juan Carlos. Son los reyes de España.


Vocabulario: (Gloser)
Husk: @ betyr både o og a!

quién: hvem
(quiénes: flertall)
polític@: politiker
autor(a): forfatter(inne)
tenista: tennisspiller
pintor(a): maler(inne)
rey: konge
reina: dronning
(reyes: flertall)
guatemaltec@: fra Guatemala (guatemalsk??)
español(a): spansk
chilen@: chilensk.. osv.


Gramática

Un, una: ubestemt artikkel.
Un profesor = En lærer. El profesor: Læreren

Samsvarsbøying: Pass på entall/flertall og kjønn! Ord som ender på vokal, hekter vi en -s på for å lage flertall. Ord som slutter på konsonant, hekter vi -es på.
Un autor español - Una autora española - autores españoles. Un político chileno - una política chilena - polítocos chilenos.

Mer om verbet ser:
Dere har lært entallsformene, her kommer flertallsformene!
(Nosotr@s) somos: Vi er
(Vosotr@s) sois: Dere er
(Ell@s/Ustedes) son: De/dere (høflig) er

Formen ustedes bruker i stedet for vosotros i latinamerika! Men i Spania er den altså en høflig dere-form.
Vi bruker nosotras, vosotras og ellas når det kun er damer som omtales, ellers nosotros, vosotros, ellos.

Lekse


Finn minst fem kjente personligheter, helst fra den spansktalende verden (men ikke nødvendigvis).
Skriv tilsvarende setninger om dem. Pass på entall/flertallBruk ordbok (se leksjon 1 for nettordbok), spør gjerne læreren eller hjelpelærerne. Husk å legge ved bilde!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo

Sist redigert av Gremli Skremli : 23-10-06 kl 22:06.
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 19:23   #19
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Spørsmål til innleveringa mi i dag.
Har skrevet:



Ellos son Eva y Juan Perón. Son los presidentes Argentina.

Strengt tatt var da ikke Eva Peron President, men kan jeg skrive det på denne måten?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 11:14   #20
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Las lecciones de español - Spanskleksjonene

Hmmm.... Du kan skrive "Son el presidente y la primera dama de Argentina".
("first lady")

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no