Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-19, 19:39   #21
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi har ikke all verden med tradisjoner.
Men lille julaften er det grøt til middag og treet pyntes etter det. Grevinnen og hovmesteren må vi også få med oss.
Julaften er det god og sen lunsj med varm sjokolade. Og noen runder brettspill for å få tiden til å gå.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 20:16   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

De årene jeg har hatt hest tilgjengelig har jeg ridd tur i skogen på formiddag og nynnet på melodien fra Askepott og de tre nøttene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 21:57   #23
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.417
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De årene jeg har hatt hest tilgjengelig har jeg ridd tur i skogen på formiddag og nynnet på melodien fra Askepott og de tre nøttene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 22:08   #24
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.417
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi pynter stadig litt mer i løpet av desember og pleier å pynte treet 3-4 dager før julaften. Jeg var selv oppvokst med at det omtrent var synd å pynte treet før lille julaften, men har forandret dette. Synes juletrær er spesielt magiske før jul men kan gjerne hive det ut 3. juledag. Da er liksom julen over for min del.

Lille julaften gjøres alt klart, og da skal alle fat og skap være fulle med alt vi skal kose oss med i julen. Da skal godteskålen og fruktfat og you name it frem, det skal tennes lys og skines over alt og jeg går fra rom til rom og sukker fornøyd over alt mens julemusikken spilles og ikke minst mens duften av kongerøkelse brer seg. Så spiser vi faktisk hjemmelaget pizza av alle ting. Over hodet ikke julete, men likevel en tradisjon mens vi ser på "kvelden før kvelden" og bare koser og gleder oss. Magisk dag som nesten er bedre enn selve julaften.

Julaften er for meg en orgie i bordpynting. Starter med frokostbord, derfra bordet til julegrøten og så julemiddagsbordet. Jeg er gal nok til å planlegge i lang tid hvordan disse skal dekkes og nikoser meg mens julefilmer spiller i bakgrunnen. Etter julegrøten, går vi i kirken og etter det tennes peisen og vi samles i stuen med noe godt i glassene til alle og ser Reisen til Julestjernen og knasker litt julekaker etc. før vi begynner på gavene mens duften av pinnekjøttet sprer seg i huset. Siden vi fortsatt er mette etter julegrøten, er det ingen av oss som har lyst på julemiddagen før tidligst 19:30, og vi synes det er ypperlig med gaveåpning tidligere. Vi begynte egentlig med dette da sønnen var liten og ikke holdt ut så lenge på kvelden, men har fortsatt med det til felles glede.

Etter maten synker roen seg. Jeg pleier da faktisk å føle litt på nedturen over at alt er over, men ser frem til borddekking også til middagene 1. og 2. dag.


Sist redigert av liefje : 20-11-19 kl 11:10.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-19, 07:48   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

En annen tradisjon som min svoger startet for mange år siden, som vi senere har spredd til andre deler av familien, er tullegaver. Det dukker stadig opp noe fælt fra Pyntenissen. Juhl E. Nissen kommer gjerne med rare greier også. Dette pleier å være hysterisk morsomt og man vet aldri hva som dukker opp.


Dette høres morsomt ut, hva slags type gaver kommer disse "nissene" med? Noen eksempler?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-19, 08:20   #26
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.876
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De årene jeg har hatt hest tilgjengelig har jeg ridd tur i skogen på formiddag og nynnet på melodien fra Askepott og de tre nøttene.

Koselig Det blir tur i stallen på oss og. Arvingen rir mens jeg løper tur med hunden (Eventuelt så er jeg med og går tur)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-19, 12:41   #27
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Dette høres morsomt ut, hva slags type gaver kommer disse "nissene" med? Noen eksempler?

Et år fikk mannen min en stor pappeske med baconsvor og en tube med lim eller så var det en rull med teip. Utenpå var det bilde av en gris på et puslespill, så han skulle liksom pusle grisen sammen igjen.

I fjor fikk jeg et "fantastisk" brodert bilde av "Dolk". Stygg julepynt er en gjenganger. Rare og stygge pyntegjenstander som virkelig er helt gruelig stygge. Justin Bieber-sengetøy har dukket opp.

Jeg har så mye eksempler at jeg ikke husker en brøkdel. Det hender det ligger pakker under juletreet uten lapp på, som skaper litt kaos fordi ingen vet hvem de er til og når de tilslutt blir pakket opp er det gjerne en sånn rar ting at man ikke helt kan se hvem som skulle ha fått den.

Det gøye med alt dette rare som dukker opp, er at vi tar vare på det og sprer det videre til andre kanter i familien og slekten.
Min svigerinne fikk en "nydelig" klassisk porselensfigur som hadde stått i kjelleren vår i alle år. Søsteren hennes tok ikke humoren og spurte om jeg var litt spesiell.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-19, 13:37   #28
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Et år fikk mannen min en stor pappeske med baconsvor og en tube med lim eller så var det en rull med teip. Utenpå var det bilde av en gris på et puslespill, så han skulle liksom pusle grisen sammen igjen.

I fjor fikk jeg et "fantastisk" brodert bilde av "Dolk". Stygg julepynt er en gjenganger. Rare og stygge pyntegjenstander som virkelig er helt gruelig stygge. Justin Bieber-sengetøy har dukket opp.

Jeg har så mye eksempler at jeg ikke husker en brøkdel. Det hender det ligger pakker under juletreet uten lapp på, som skaper litt kaos fordi ingen vet hvem de er til og når de tilslutt blir pakket opp er det gjerne en sånn rar ting at man ikke helt kan se hvem som skulle ha fått den.

Det gøye med alt dette rare som dukker opp, er at vi tar vare på det og sprer det videre til andre kanter i familien og slekten.
Min svigerinne fikk en "nydelig" klassisk porselensfigur som hadde stått i kjelleren vår i alle år. Søsteren hennes tok ikke humoren og spurte om jeg var litt spesiell.


Herlig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-19, 14:44   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Det er det vi kaller Jensen-gaver.

Typ rare, uforståelige gaver som dukker opp på gavebord - gjerne i store forsamlinger (jubileum,bryllup, konfirmasjon - og julaften), hvor man typisk får gaver fra folk man selv ikke kjenner (svigerfamilie, foreldres venner og sånt) - en Jensen-gave er en tullegave som gir seg ut for å være en ordentlig en.

Vi har vennefest i romjula. Inviterer venner og vennefamilier, gjerne litt lunsjtid (13-14). Passer på å invitere single venner, venner uten barn - lunsj passer liksom uansett, også for folk som skal ut på kvelden. Ofte på en hverdag, så de som vil kan handle eller bytte gaver før vi møtes til mat, spill eller hvafolkvil. noen ganger kurvfest hvor man tar med julerester, andre ganger wok, brødskiver med pålegg eller noe enkelt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-19, 13:04   #30
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Disse tøysegavene har vi også, men samtidig er de nyttige. Viktig å fjerne emballasje og bruksanvisning, så har mottaker noe å pusle med.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-19, 13:32   #31
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.417
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Om ikke selve gaven er en tullegave, er det gøy å pakke inn slik at det er umulig å gjette hva som er inni. Eller å pakke inn bare en lapp også ha rebus for å finne selve gaven.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 08:15   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Om ikke selve gaven er en tullegave, er det gøy å pakke inn slik at det er umulig å gjette hva som er inni. Eller å pakke inn bare en lapp også ha rebus for å finne selve gaven.

Mamma fikk nye ski et år. Det hadde hun ønsket seg, men fastslo av gavene at det så ikke slik ut. Pappa hadde pakket inn bindingene

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 10:07   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.417
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi pleide alltid å si at gaver som så ut som bok, nok var en fotball. Det var liksom fast. Så et år pakket vi enn en (flat, uten luft) fotball sånn at den så ut som en bok. Det var gøy.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 10:21   #34
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.329
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Vi har stor grøtfest med masse mennesker 23. desember. Mandel i grøten, lav terskel og høy kosefaktor. Obligatorisk gang rundt juletreet der alle julesangene, selv de litt mer ukjente, synges minst én gang. Kvelden avsluttes med at grøt settes ut til julenissen.

Julaften er det julestrømper, frokost i pysj, formiddagsgullrekka på NRK og risengrynssuppe (eventuelt laget av rester fra forrige kveld) før vi drar i kirken. De siste årene har dette vært ekstra stas siden frøkna sitt kor synger julen inn. Resten av kvelden samles de nærmeste (antallet varierer litt, men det er alltid sammen med minst ett besteforeldrepar og noen søsken) til julemiddag, gaver, spill og kos. Vi avslutter oftest i 02-tiden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 15:16   #35
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.020
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Nå spør du jo om julaften, men jeg tar med lille julaften også.
Lille julaften: siste rest av forberedelser unnagjørs på dag/ettermiddag. På kvelden dekker jeg til et kveldsmatbord med rundstykker (Nennes), masse pålegg (spekemat, røkelaks osv), egg, eggerøre, potetsalat og masse juice. Så benker vi oss alle fire rundt bordet og koser oss med maten en liten stund. Etterpå ser vi film før ungene går til sengs og jeg gjør klar bord og alt til dagen etterpå. Hos oss er det slik at når man står opp julaften morgen, skal det stå godteskåler på bordet og alt er klart.

Julaften: Jeg står opp før alle andre. Jeg tenner alle lysene (juletre og stearinlys og girlandere) og gjør frokosten klar. Så settet jeg meg til pianoet og spiller julesanger og synger. Da står gutta opp og kommer ned i nye kosedresser. Vi spiser frokost rundt salongbordet mens eneste elektriske lyset er fra juleprogrammene på NRK.
Utover formiddagen drar ungene og mannen ned til svigerfar og sier god jul. Jeg begynner på maten.
Så går det slag i slag utover dagen der vi må se 3 nøtter, Disney jul osv. Sølvguttene ringer julen inn mens jeg står på trappa og tenner alle utelysene. Mannen min og gutta henter min mor (etter å ha tatt på finstasen) og vi spiser mellom 18 og 19.
Vi starter pakkeutdeling i 21- tiden. Mellom middag og pakkeutdeling er det litt brettspill, bingolek, osv. Av og til kommer nissen. Når vi har pakket opp litt pakker, så tar vi en pause der gutta får skifte til kosedress, og vi finner fram litt kaker og kaffe. Tidligere, da vi hadde hund, tok vi en luftetur med han. Det var fantastisk. Gå i stille gater, se vinduer der familier og venner feiret jul sammen... Vi kommer nok til å gjøre det i år også...men i år uten hund.
Vår julaften avsluttes med at vi kjører mamma hjem rundt midnatt eller rett over.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 19:10   #36
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Jeg vil også bli vekket julaften av at Taien spille julesanger på piano .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 19:18   #37
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.020
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg vil også bli vekket julaften av at Taien spille julesanger på piano .

Det vet jeg ikke om du vil. Synge kan jeg, men når det kommer til pianospill er det bare akkorder som komp. Så det er nok for spesielt interesserte.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-19, 23:54   #38
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Ikke julaftentrafisjon, men liløejulaftentradisjon: Vi har hele mannens og min familie på grøt lillejulaften hvert år. Veldig koselig. I år blir va ca 40-45 med stort og smått :nisse:

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-19, 12:00   #39
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?

Lillejulaften: når alt er ferdig pyntet, setter vi oss ned og spiser litt ribbe i lefse. Jeg steker alltid en liten ribbe på lillejulaften for å få en smak av «hjemme».
Så skal pinnekjøttet i vann og vi daler ned foran Grinchen eller noe annet kjekt.
Juleaften: vi spiller og synger i diverse kirker gjennom dagen, så om morgenendekker vi bordet og så skreller mannen og jeg kålrot, vasker poteter og får pinnekjøttet i kjelen før vi drar avgårde. Så hjem og middag. Normalt er vi 13-15. Vi pynter oss ordentlig.
Vi går rundt treet og synger 7-8 sanger. Nissen kommer og deler ut en pakke til hver. Vi åpner deretter en pakke hver. Barna skriver nøye en liste over hva de får fra hvem.
Kaffe og litt julekake etter gavene. Godnatt og farvel til gjester, barn i seng og når alt er ryddet og oppvaskmaskinen går, åpner mannen og jeg en god flaske vin, setter oss foran peisen og hører på musikk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no