Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan gjør dere rent?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-09, 14:05   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan gjør dere rent?

Da tenker jeg på hva slags rengjøringsmidler og vaskeutstyr dere bruker når dere gjør rent i huset, til gulvene, bad/dusj/vask/do og vinduene.

Jeg støvsuger alltid gulvene først - har støvsuger med hepafilter. Jeg bruker mopp med mikrofiberklut til gulvene (har gulv i parkett, laminat, gulvbelegg og fliser). Til det bruker jeg Spray & Mopp fra Jif (tror jeg) og sprayer på gulvet før jeg mopper.

Til vasker og badekar bruker Jif Baderom og mikrofiberklut. Til speil bruker jeg Jif Universal og mikrofiberklut for vindu/speil. Til do bruker jeg Domestos Fresh mikrofiberklug og dobørste. Kjøkkenvasken vasker jeg med Jif Kjøkken og en eller annen klut.

Når jeg vasker vinduene, bruker jeg Nylonvask; vasker over med vanlig klut først og pusser rent med mikrofiberklut etterpå.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:11   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?



Stort sett tørrmopper vi gulvene. Det hender vi bruker vann, da er det for å fjerne flekker. På flisene bruker vi hva-vi-har-av-gulvvaskemiddel. Jeg er en synder når det gjelder å bruke engangskluter til bad/do/speil, ellers går det mye i Jif, den blå, og en klut.

Forøvrig vasker vi ikke så mye, men holder det sånn passe OK likevel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:14   #3
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Jeg har fire barn, så det blir så mye søl på gulvene at det ikke holder å tørmoppe her. Men det er vel det som er det mest ideelle?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:15   #4
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Det varierer litt hva vi bruker, men stort sett som følger:

Doen med klorin eller domestos. Speil med Jif Universeal og vanlig oppvaskhåndkle. Servanten enten med Jif Universal eller Jif Baderom (den gule flaska), og den brukes også i badekaret. Sistnevnte blir dessuten av og til desinfisert med eget middel som jeg ikke husker navnet på.

Kjøkkenbenken tar jeg ofte med vanlig vann og zalo fra oppvaskkummen, eventuelt Jif Universal, salmiakk eller klorin. Kjøkkenbordet vasker med zalovann eller den gule jif-flaska hvis vanskelige flekker.

Gulvene støvsuger jeg, deretter vasker med mopp og grønnsåpevann. Eventuelt jukser jeg med slike engangs våte moppkluter (Proff). Jeg vet at mange mener grønnsåpe er tull, men det er noe med lukta.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:16   #5
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Ja, forressten, jeg synder også ofte med engangskluter, spesielt rundt doen og servanten. Litt sånn kattevaskaktig.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:17   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Annenhver onsdag rydder vi huset og legger noen pengelapper på kjøkkenbenken. Torsdagen etter kommer vi hjem til skinnende rent hus og pengelappene er borte. Hva og hvordan huset blir rent aner jeg ikke og bryr meg mindre om.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:17   #7
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Jeg har egentlig ingenting i en vasketråd å gjøre. At jeg i det hele tatt leser her, beviser bare hvor mye jeg kjeder meg i dag.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:19   #8
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Annenhver onsdag rydder vi huset og legger noen pengelapper på kjøkkenbenken. Torsdagen etter kommer vi hjem til skinnende rent hus og pengelappene er borte. Hva og hvordan huset blir rent aner jeg ikke og bryr meg mindre om.

Den har jeg tenkt å ta når jeg starter i jobb igjen.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:23   #9
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Annenhver onsdag rydder vi huset og legger noen pengelapper på kjøkkenbenken. Torsdagen etter kommer vi hjem til skinnende rent hus og pengelappene er borte. Hva og hvordan huset blir rent aner jeg ikke og bryr meg mindre om.

Jeg har tenkt litt på det jeg også, men en grunn til at vi ikke kommer til å gjøre at vi nok ikke har råd til det, eller vil ta oss råd til det. En annen grunn er at jeg vel egentlig synes at barna etterhvert kan få flere plikter i hjemmet og være med å dele på husarbeidet. Hvis noen kommer og gjør rent for oss, mister de kanskje litt av denne lærdommen? Man har ofte ikke råd til hushjelp når man flytter hjemmefra og da er det greit å ha lært seg husarbeid hjemmefra, og være vant til å gjøre rent. Hva tenker dere om dette?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:24   #10
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

- Her tørrmoppes gulvene, før de vaskes med rent vann og enjo mikrofibermopp.
Er skjeldent skittent på gulvet, til tross for at det vaskes bare hver 14. dag.
- Vindu vaskes med Enjo vindusvasker
- Dusjkabinett og servant vaskes med vann og mikrofiber

Når jeg tenker meg om, så bruker jeg kun "vaskemidler" til oppvasken, i oppvaskmaskina og vaskemaskina.
Ellers brukes det rent vann.

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:30   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg har tenkt litt på det jeg også, men en grunn til at vi ikke kommer til å gjøre at vi nok ikke har råd til det, eller vil ta oss råd til det. En annen grunn er at jeg vel egentlig synes at barna etterhvert kan få flere plikter i hjemmet og være med å dele på husarbeidet. Hvis noen kommer og gjør rent for oss, mister de kanskje litt av denne lærdommen? Man har ofte ikke råd til hushjelp når man flytter hjemmefra og da er det greit å ha lært seg husarbeid hjemmefra, og være vant til å gjøre rent. Hva tenker dere om dette?

Ungene er med og rydder huset i forkant av vaskehjelpbesøket, og jeg tipper at de blir vant til å se både mor og far med vaskefille til tider. Og de blir godt involvert i alt annet vi gjør i huset, så jeg tror ikke vi kommer til å oppdra bortskjemte drittunger. Husvasken er den ene tingen i heimen vi outsourcer, og det gjør jeg med meget god samvittighet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:32   #12
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

__________ rydder vi huset og legger noen pengelapper på kjøkkenbenken. _______ etter kommer vi hjem til skinnende rent hus og pengelappene er borte. Hva og hvordan huset blir rent aner jeg ikke og bryr meg mindre om.

Sett inn med hver tirsdag. Og onsdagen.

Jeg har noe Enjo-greier, men jeg tviler på at de gjør det etter "forskriftene". Har et gulv som skal være minst mulig vått, så her går det i støvsuging, tørrmopping og flekkfjerning.

Engangskluter når jeg må se over badene i helgen.

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg har tenkt litt på det jeg også, men en grunn til at vi ikke kommer til å gjøre at vi nok ikke har råd til det, eller vil ta oss råd til det. En annen grunn er at jeg vel egentlig synes at barna etterhvert kan få flere plikter i hjemmet og være med å dele på husarbeidet. Hvis noen kommer og gjør rent for oss, mister de kanskje litt av denne lærdommen? Man har ofte ikke råd til hushjelp når man flytter hjemmefra og da er det greit å ha lært seg husarbeid hjemmefra, og være vant til å gjøre rent. Hva tenker dere om dette?

Jeg har absolutt tenkt tankene du kommer med her. Og likevel kommet til at det for oss som familie er langt større gevinst i å betale oss ut av det. Jeg virkelig hater å vaske og det suger vanvittig mye energi når jeg går rundt og tenker på alt jeg ikke får gjort. Mannen vasker og bidrar han, altså, men har en litt annen toleransegrense for rot... Som hos Adrienne prøver vi å ha en felles rydding kvelden før de kommer, men nå som jeg har permisjon har dette sklidd ut og det er stort sett meg som tar en runde på morgenen. Det må vi gjøre noe med, ja.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08

Sist redigert av leliane : 18-03-09 kl 14:38.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:33   #13
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ungene er med og rydder huset i forkant av vaskehjelpbesøket, og jeg tipper at de blir vant til å se både mor og far med vaskefille til tider. Og de blir godt involvert i alt annet vi gjør i huset, så jeg tror ikke vi kommer til å oppdra bortskjemte drittunger. Husvasken er den ene tingen i heimen vi outsourcer, og det gjør jeg med meget god samvittighet.

Det er jo kjempebra! Da lærer de seg nok det som trengs.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:33   #14
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Jeg støvsuger gulvene 3-4 ganger i uken.
Støvsuger alltid før jeg vasker gulvene. Har parkett. Bruker grønnsåpevann og langkost+gulvklut som er beregnet for parket.
Bruker grønnsåpevann til støvtørking også, noen ganger Jif Universal spray.
Bordene vaskes med Jif spray. Kjøkkenet: Jif spray og skurekrem.
Badet: Domestos, klorin og Jif Bad spray
Vinduer...vasker jeg ikke, men får svigermor til å ta dem når hun kommer på besøk

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:42   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Swiffer Duster og støvsuger. Litt Jif på badet. :sjuske:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:18   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

How do I do what now?


(Sorry, jeg fikk bare en voldsom trang til å uttale meg homer simpsonsk)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:42   #17
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Støvsuger hver dag og vasker gulvet 1-2 ganger i uka. Bruker som regel salmiak eller grønnsåpe. Tørker støv 2-4 ganger i md,bruker som regel salmiak/grønnsåpe. Vasker badet med domestos og Jif bad. Bruker aldri engangskluter,bruker microfiber.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:18   #18
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Støvsuger hver dag med Siemens støvsuger.
Tørker støv hver uke, med mikrofiber kluter.
Vasker gulvene med jif våtmopp eller tørrmopp, alt etter som, og hvor flekkete gulvet er.
Vasker badet 1-2 ganger i uken, jif eller engangs kluter, men de er ikke så gode...
(Skifter på sengene hver uke)
Vasker vinduene 2-4 ganger i mnd, med nylonvask.
Vasker ned kjøkkenet 3-4 ganger i året(skuffer, inni skapene, kaster ting vi aldri bruker ect)

Jeg liker å gjøre rent, så det hender jeg vasker bare for å vaske.


Sist redigert av Kråka : 18-03-09 kl 18:26.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:21   #19
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Jeg tørker støv først, så støvsuger jeg, deretter vasker jeg gulvene med jiff med sitron.
Vasker og dusj vasker jeg med jiff skurekrem, kjøkkenbenk med cillitbang (eller noe sånt) sånn en grønn greie med svamper du fester på.
Vinduer vaskes med jiff vindusystem.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:25   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan gjør dere rent?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Støvsuger hver dag
Tørker støv hver uke
Vasker gulvene med jif våtmopp eller tørrmopp, alt etter som, og hvor flekkete gulvet er.
Vasker badet 1-2 ganger i uken
Skifter på sengene hver uke
Vasker vinduene 2-4 ganger i mnd
Vasker ned kjøkkenet 3-4 ganger i året(skuffer, inni skapene, kaster ting vi aldri bruker ect)

Jeg liker å gjøre rent, så det hender jeg vasker bare for å vaske.

Feel free to visit!
Jeg bruker MrMuscle spray i ulike flasker rundt omkring over alt.
Har dampvasker, som brukes på bad og på gulv. Engangskluter på toalett og på badegulvet.
Vinduer vasker jeg 3-4 ggr i året - eller ved behov er kanskje mer riktig å si. Støvsuger flere ganger i uka, og fjerner flekker på gulvet. Støvtørking blir det litt for sjelden gitt. Er sylta i skolearbeid, og har vært det en stund - da er det vasking som går ut med høye hælspark.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no