Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 02:17   #41
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Om vi vil eller ikke så er kulturarven vår kristendommen. Vi har fortsatt en statskirke og svært mange nordmenn døper barna sine der, gifter seg og har begravelse der. Fortsatt er det mest vanlig å ha ritualene i kirken.
Utad viser både kongehus og politikere at vi er et kristent land. En kan være uenig om man vil, men sånn er det enda.

Skal Norge bli et totalt livssynsnøytralt land? Jo mer vi toner ned vårt livssyn jo mer vil andre religioner bli enerådende i det offentlige Norge, tror jeg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 02:18   #42
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Tro hva du vil, jeg er drittlei av at religiøse mennesker skal ha noe å si i mitt liv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 02:50   #43
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tro hva du vil, jeg er drittlei av at religiøse mennesker skal ha noe å si i mitt liv.

Lest læreplanen?

Hvor skal jeg begynne? At religiøse mennesker skal ha noe å si i ditt liv? Hvordan vet du at RLE- læreren er religiøs? Jeg har flere venner som underviser i RLE, og ingen av de er spesielt religiøse. Du sier at datteren din har lært om at Jesus gikk på vannet. Hva så? Neste år lærer hun kanskje om da Muhammed ble kontaktet av engelen Gabriel, eller om Brahma som rir på en gås? (Men det er klart, hører man Hallelujah-ropene jalle fra klasserommet, har man lov til å reagere.) På meg kan det høres ut som om det er kristendommen du har noe imot. Ikke religioner som sådan. Det er meget mulig verden hadde vært et bedre sted uten religioner, men nå er de nå engang en viktig del av mange menneskers liv, og det å lære om dem er med på å øke forståelsen for samfunnet vårt og ikke minst menneskene rundt oss. Jeg ønsker at mine barn skal få lære om alle religioner og at de skal se på dem som likeverdige, men jeg vil også at de skal ha såpass innsikt i norsk historie og kulturarv at de faktisk vet at kristendommen står i en særstilling i vårt land. Man kan mislike det så mye man vil, men slik er det.

Og til slutt: Jeg har sagt det før her inne, men sier det gjerne igjen: Det finnes så uendelig mange ting her i verden jeg er bekymret for når det gjelder mine barn, men julegudstjenesten kommer rimelig langt ned på min liste.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 09:24   #44
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og til slutt: Jeg har sagt det før her inne, men sier det gjerne igjen: Det finnes så uendelig mange ting her i verden jeg er bekymret for når det gjelder mine barn, men julegudstjenesten kommer rimelig langt ned på min liste.

Og jeg gjentar: Det der er ikke noe argument. Det er mange ting jeg ikke tror barn tar skade av, som jeg ikke synes skolen skal prioritere.

Min mening er at en gudstjeneste er et ritual for de troende, som det ikke er naturlig for ikke-troende å ta del i. Et informativt besøk i kirka er noe helt annet.

Kristendommen som mytologi og moralsystem har selvsagt hatt enorm innflytelse på vår kultur, og er sånn sett en del av fellesgrunnlaget for mange som bor i Norge. Men troen er ikke det, og har ikke vært det på aldri så lenge. Hvorfor den da skal pushes på skoleunger gjenstår å argumentere for.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 09:37   #45
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Skal Norge bli et totalt livssynsnøytralt land? Jo mer vi toner ned vårt livssyn jo mer vil andre religioner bli enerådende i det offentlige Norge, tror jeg.

Hvem er vi? Og hva er vårt livvsyn?

Og mener du virkelig at det er en overhengende fare for at islam (som jeg regner med er andre religioner i denne sammenhengen) skal monopolisere den norske offentligheten? Jeg deler ikke frykten, men hadde jeg gjort det, ville ikke pushing av kristendom akkurat vært min foretrukne medisin. Det morer meg når kristne truer med islam for å få støtte fra ateister.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 09:45   #46
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Kristendom og jul handler mye om kulturhistorie. Jeg synes det er naturlig at barn som bor i Norge skal kjenne til dette.

Jeg ser ingen problemer med kunnskap om andre religioner, ei heller å overvære religiøse sermonier, men jeg synes det er en forskjell. For de aller fleste vil det handle om forståelse av andre kulturer.

Kristendommen har vært formgivende for vår kultur i 1000 år og jeg tror at alle her i landet burde forstå litt av dette.

Hva er man redd for at ungene skal bli religiøse etter et besøk i kirken?

I Trondheim har iallefall de fleste ungdomskoleelever besøkt synnagogen, riktignok i et opplegg som handlet om forståelse for jødeutryddelsen i 2 verdenskrig.

Selv for mer enn 25 år siden lærte vi om alle de store verdensregionene. Skoleavslutning med juleevangeliet som skuespill husker jeg godt, men også historier fra hinduisme, og buddisme ble spilt. Dette er jo over 30-35 år siden.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:24   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg er enig med Maz, og jeg regner meg som ateist.

Skulle ungene mine føle behov for å ha en religion å bekjenne seg til, så skal de få gjøre det uten innblanding fra min side. Storesøster, som går på skolen, deltar i julegudstjeneste dersom det er en sånn. Hun går også i kirka på julaften sammen med besteforeldrene. Jeg har ikke tro på å skjerme ungene for religion. Jeg ble selv sendt på søndagsskole av en ivrig bestemor når jeg var liten, uten at det gjorde meg det minste religiøs. Jeg hadde visstnok bestemt meg allerede som femåring, dette i følge den samme bestemora.

Jeg vet ikke hva et godt alternativt opplegg kunne være. Ungene kunne fått opplæring i grunnlaget for midtvinterfeiringen i forskjellige religioner og kulturer, kanskje, men det synes jeg ikke burde vært forbeholdt de ungene som ikke går i kirka.

Matteoppgaver var i traurigste laget, med mindre Sitrondatter er veldig glad i matematikk.

Jeg synes uansett ikke at man skal være så forbanna redd for å støte folk at man sensurerer lærdom på grunn av dette. Skrekkeksempelet er USA, der man har sensurert bort halve verdenslitteraturen fordi den ikke er PK nok.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:33   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og jeg gjentar: Det der er ikke noe argument. Det er mange ting jeg ikke tror barn tar skade av, som jeg ikke synes skolen skal prioritere.

Min mening er at en gudstjeneste er et ritual for de troende, som det ikke er naturlig for ikke-troende å ta del i. Et informativt besøk i kirka er noe helt annet.

Kristendommen som mytologi og moralsystem har selvsagt hatt enorm innflytelse på vår kultur, og er sånn sett en del av fellesgrunnlaget for mange som bor i Norge. Men troen er ikke det, og har ikke vært det på aldri så lenge. Hvorfor den da skal pushes på skoleunger gjenstår å argumentere for.

Jeg synes heller ikke det er noe argument for å gå i kirken at man ikke tar skade av det. Slett ikke. Det undrer meg derimot litt at dette er noe som foreldre engasjerer så voldsomt i. Min erfaring (har jobbet en del år i grunnskolen) er at foredre som ellers virker knekkende likegyldige til det meste skolen foretar seg, og som ikke klarer å skrive under en ukeplan på tre år, langt mindre delta på et foredremøte eller legge ungene i skikkelig tid, plutselig kommer voldsomt på banen en gang i året når det er snakk om kirkegang. Her har man en mulighet til å "ta" skolen, og den griper en del fatt i med begge hender. Jeg sier absolutt ikke at dette gjelder foreldre her inne på FP, (sannsynligvis ikke) men det er likevel dette inntrykket jeg sitter igjen med. Det å gå i kirken i skolens regi har ikke vært en tvang på alle de år, man har faktisk rett til å takke nei. Hvorfor det er så viktig at ingen skal gå, det klarer jeg derimot ikke å skjønne?

Hvorfor ikke se på kirkebesøket som nettopp det du sier; et informativt besøk. (At troen blir pushet på skolebarna,er i alle fall bare tull. Er det f.eks noen her som har opplevd å få kristne barn hjem etter kirkebesøket?) Så kan du heller, hvis du bor i en storby, pushe på for å få til et besøk i en moske for eksempel. (Hadde jeg vært lærer i RLE, ville jeg helt klart også oppsøkt andre trossamfunn/ evt invitert dem på besøk.)


Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvem er vi? Og hva er vårt livvsyn?
Og mener du virkelig at det er en overhengende fare for at islam (som jeg regner med er andre religioner i denne sammenhengen) skal monopolisere den norske offentligheten? Jeg deler ikke frykten, men hadde jeg gjort det, ville ikke pushing av kristendom akkurat vært min foretrukne medisin. Det morer meg når kristne truer med islam for å få støtte fra ateister.

For de fleste ateister vil nok islam og kristendom stille likt, og det bør det jo. Det morsomme er at jeg har truffet flere "ateister" som tydeligvis bare et ateister når det gjelder kristendom. Påstand: Det finnes like mange ubevisste ateistet som kristne og muslimer. (Min påstand.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:33   #49
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lest læreplanen?

Den er ikke relevant. Den forandrer lite. Da det ble KRL, ble lite forandret og slik kommer det til å være nå også. Religionsundervisning har ingenting i skolen å gjøre, ingenting. Om staten tror at å forandre noen ord gjør at de plutselig ikke bryter MR, så tar de feil. Og vi kaller oss et demokrati ...

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:34   #50
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For de fleste ateister vil nok islam og kristendom stille likt, og det bør det jo. Det morsomme er at jeg har truffet flere "ateister" som tydeligvis bare et ateister når det gjelder kristendom. Påstand: Det finnes like mange ubevisste ateistet som kristne og muslimer. (Min påstand.)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Mener du at ateister ikke tror på Gud, men tror på Allah i stedet?

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:36   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg er enig med Maz, og jeg regner meg som ateist.

Skulle ungene mine føle behov for å ha en religion å bekjenne seg til, så skal de få gjøre det uten innblanding fra min side. Storesøster, som går på skolen, deltar i julegudstjeneste dersom det er en sånn. Hun går også i kirka på julaften sammen med besteforeldrene. Jeg har ikke tro på å skjerme ungene for religion. Jeg ble selv sendt på søndagsskole av en ivrig bestemor når jeg var liten, uten at det gjorde meg det minste religiøs. Jeg hadde visstnok bestemt meg allerede som femåring, dette i følge den samme bestemora.

Jeg vet ikke hva et godt alternativt opplegg kunne være. Ungene kunne fått opplæring i grunnlaget for midtvinterfeiringen i forskjellige religioner og kulturer, kanskje, men det synes jeg ikke burde vært forbeholdt de ungene som ikke går i kirka.

Matteoppgaver var i traurigste laget, med mindre Sitrondatter er veldig glad i matematikk.

Jeg synes uansett ikke at man skal være så forbanna redd for å støte folk at man sensurerer lærdom på grunn av dette. Skrekkeksempelet er USA, der man har sensurert bort halve verdenslitteraturen fordi den ikke er PK nok.

Fullstendig enig med deg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:40   #52
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Mener du at ateister ikke tror på Gud, men tror på Allah i stedet?

Nei, jeg mener at de (og jeg snakker om noen, næmerer bestemt 3-4 stykker jeg møtt) ser på kristendommen som den store, stygge ulven, og som helt klart stiller med mindre fordommer overfor islam eller buddhismen. De tror vel ikke på noen av delene, antar jeg. Det skulle tatt seg ut.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:42   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Er det et problem fortsatt med deltagelse i julegudstjeneste? På vår skole fikk vi påmeldingslapp, og de som ikke vil delta er på skolen og skal ha andre "kulturelle" opplegg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:42   #54
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg er enig med Maz, og jeg regner meg som ateist.

Skulle ungene mine føle behov for å ha en religion å bekjenne seg til, så skal de få gjøre det uten innblanding fra min side.

Jeg, derimot, ønsker å blande meg inn. Jeg ønsker å vite nøyaktig hva som blir fortalt dem. Jeg kan gi dem like god og ikke minst, nøytral, informasjon som hvemsomhelst. Herlighet, jeg kan da google! Og det er her jeg mener skolen ikke strekker til; det gis ikke like god, og nøytral, informasjon om ALLE religioner. Det kan ikke være 80% Jesusprat og være en likevekt mellom religionene. Dessuten trenger man ikke 3-4 timer pr uke til å lære om Norges kristne bakgrunn, mens det blir fokusert med 1 time på engelskundervisning (eksempel fra fjerde klasse her).

Jeg vet ikke hva et godt alternativt opplegg kunne være. Ungene kunne fått opplæring i grunnlaget for midtvinterfeiringen i forskjellige religioner og kulturer, kanskje, men det synes jeg ikke burde vært forbeholdt de ungene som ikke går i kirka.

Ja, det kunne vært et godt alternativ. En historisk reise i bakgrunnen for ulike julefeiringer. HELT kurant at mine barn undervises i hvorfor kristne feirer jul, så lenge de får med hvorfor nissen er involvert, hvordan de som bekjenner seg til Wicca feirer jul osv, hvorfor midtvintersblotet ble feiret i vikingtiden, for ALLE disse tingene henger sammen i vår kultur.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:42   #55
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Er det et problem fortsatt med deltagelse i julegudstjeneste? På vår skole fikk vi påmeldingslapp, og de som ikke vil delta er på skolen og skal ha andre "kulturelle" opplegg.

Her "glemmer" de sånt. Hurra for bibelbeltet!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:45   #56
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Den er ikke relevant. Den forandrer lite. Da det ble KRL, ble lite forandret og slik kommer det til å være nå også. Religionsundervisning har ingenting i skolen å gjøre, ingenting. Om staten tror at å forandre noen ord gjør at de plutselig ikke bryter MR, så tar de feil. Og vi kaller oss et demokrati ...

Og hvor skal barna da få undervisning om religion?
7-11? Religionsundervisning har like mye i skolen å gjøre som f.eks historie. Det ville blitt svært vanskelig å undervise i fag som norsk, engelsk, historie og samfunnskunnskap hvis man skulle kuttet ut alt som har med religion å gjøre.

Hvis du mener at læreren til din datter forkynner kristendom i klassserommet, og at denne religionen har en fremtredende plass i forhold til de andre, må du si fra.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:46   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Her "glemmer" de sånt. Hurra for bibelbeltet!

Jeg tror det er mer her problemet ligger, at det tydeligvis er altfor store forskjeller i landsdelene, by/land. Jeg er født i 1974 og vi hadde nøytral religionsopplæring på skolen i min tid, vi hadde ikke en religiøs lærer som delte undervisningen rimelig likt på forskjellige religioner på barneskolen, og som hadde en veldig ok tilnærming til faget. De som ikke ønsket å delta i timene, hadde det man kalte humanistisk livssyn eller noe. I Oslo/Akershus tror jeg det ikke finnes en skole som ikke har valgfri julegudstjeneste og alternativt opplegg for de som ikke deltar. Og da ser jeg ikke helt problemet, jeg synes det fint at man lærer om ALLE religioner på skolen. Men jeg er også av den oppfatning at det er ok å fokusere litt mer på den delen som har vært rådende i Norge, og som har formet våre tradisjoner og samfunn.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:47   #58
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hvor skal barna da få undervisning om religion?

Hjemme, selvsagt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:47   #59
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For de fleste ateister vil nok islam og kristendom stille likt, og det bør det jo. Det morsomme er at jeg har truffet flere "ateister" som tydeligvis bare et ateister når det gjelder kristendom. Påstand: Det finnes like mange ubevisste ateistet som kristne og muslimer. (Min påstand.)

Skjønte jeg ikke helt. Hva mener du med ubevisst her?

Hvis det blir så mye bråk av skolegudstjenesten, hvorfor ikke bare kutte den ut? Det finnes da plenty koselige, julete måter å avslutte på, som i alle høyeste grad tar vare på vår kulturarv, hvis det er det man er opptatt av?

Ellers kan jeg ikke skjønne at en gudstjeneste skulle være den beste måten å informere om kristendommen til ikke-troende? Et skreddesydd undervisningsopplegg må da være en mye mer effektivt å formidle kunnskap om religionen? Hvis det er målet, og ikke forkynning.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:49   #60
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, det kunne vært et godt alternativ. En historisk reise i bakgrunnen for ulike julefeiringer. HELT kurant at mine barn undervises i hvorfor kristne feirer jul, så lenge de får med hvorfor nissen er involvert, hvordan de som bekjenner seg til Wicca feirer jul osv, hvorfor midtvintersblotet ble feiret i vikingtiden, for ALLE disse tingene henger sammen i vår kultur.

Hvorfor midtvintersblot, er vel ikke tilstrekkelig. Må vel kanskje ha med hva dette var. Rituelt slakt og blindfyll.

Nissen i Norge er jo en sammensmelting av flere ting så det er vel ikke så lett å forklare. Jeg sliter med den sammenblandingen selv jeg med nisser, vetter og en katolsk biskop.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no