Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 00:22   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Egentlig er det synd at barna ikke får tilbud om å besøke andre trossamfunn. Det er jo krydder i undervisningen også, å få en tur til steder de lærer om eller få møte mennesker som tror på det de lærer om.

Barna har vel krav på å slippe gudstjenester? Har ikke skolene da et alternativt opplegg for dem?

Helt enig. Det er synd at ikke elevene kan presenteres for flere trosretninger. Da jeg gikk på lærerskolen besøkte vi både moske og synagoge. Det var veldig interessant, og jeg tror at slike besøk kan hjelpe på i forhold til å ha respekt for det andre tror på og vi kan få et mer balansert forhold til det vi tror på selv, eller ikke tror på. Dette kan være en fin innfallsvinkel til filosofi i skolen også.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:22   #22
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Alternativt opplegg som i et eller annet som involverer lærer og ikke sfo/fri. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Vi fikk beskjed her om at de som ikke vil være med på julegudstjeneste skal skrive i meldingsboka. Nå er ikke det aktuelt for oss, men jeg er jo nysgjerrig på hva alternativet er...

I praksis, etter at jeg hadde kranglet med "kontoret" om at min datter ikke skulle delta, så endte det opp med at hun satt ved en pc, alene, og løste matteoppgaver i den tiden resten var i kirken.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:23   #23
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I praksis, etter at jeg hadde kranglet med "kontoret" om at min datter ikke skulle delta, så endte det opp med at hun satt ved en pc, alene, og løste matteoppgaver i den tiden resten var i kirken.

Hva mener du hun burde fått som alternativt opplegg?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:28   #24
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Det alternative opplegget bør nok inneholde undervisning om kirken og om innholdet i en gudstjeneste, da det er mål i Kunnskapsløftet som tilsier at dette skal undervises i, eller oppleves.

Noen punkt fra Kunnskapsløftet som kan knyttes opp mot en gudstjeneste:
Etter 4. trinn skal elevene kunne:

  • samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider
  • kjenne til kristen salmetradisjon og et utvalg sanger, også samiske
Etter 7. trinn:
* forklare kristen tidsregning og kirkeårets gang, beskrive kristne høytider og sentrale ritualer

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:29   #25
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Husker då eg gjekk på skulen. Me hadde ikkje noko valg. Me blei plassert på bussen og avgårde til kyrkja med oss.
Dei ungane som tilhøyrte Jehovas Vitner møtte aldri opp på skulen siste dagen. Det var ikkje noko alternativ.

Skulle virkelig ønske at ungane fekk møtt og sett dei ulike religionane i "praksis" Fått sett mangfoldet. Og at det var eit reelt valg om ein skulle vera med på julegudstjenesta eller ikkje.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:08   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hva mener du hun burde fått som alternativt opplegg?

Jeg mener hun og andre som ikke ønsker en kirkelig avslutning burde få mulighet til å markere skoleslutt før jul på en annen måte!
Syns du det er greit at hun måtte sitte og løse matteoppgaver mens de andre hadde kirkelig avslutning?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:18   #27
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I praksis, etter at jeg hadde kranglet med "kontoret" om at min datter ikke skulle delta, så endte det opp med at hun satt ved en pc, alene, og løste matteoppgaver i den tiden resten var i kirken.

Kan ikke se noe galt i det? En skolegudstjeneste varer i ca. en time. Det er i de aller fleste tilfeller ikke den som er hovedavslutningen på skoleåret. De fleste klasser har en eller annen for for avslutning i klasserommet/ på skolen den siste dagen.
På skolen til eldstemann er elevene som ikke er i kirken sammen med SFO-ansatte den timen de andre er borte. Det er jo ikke et alternativ for vår gutt da, siden vi ser på det som meget usannsynlig at han tar nevneverdig skade av å synge Glade jul og høre juleevangeliet en gang i året.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:24   #28
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg tenker også på at det norske samfunnet er bygd opp rundt den kristne tro. Offisielt er vi fortsatt et kristent land. Kongefamilien er tydelige på dette også....

Er samfunnet vårt bygd opp rundt den kristne tro? Det har jeg ikke fått med meg. Er det isåfall riktig at landet skal fortsette å være bygget opp rundt den kristne tro, så lenge vi vet at flertallet ikke definerer seg som kristne? At kongen uttaler seg om dette synes jeg forøvrig er upassende, jeg trodde kongefamilien var for alle innbyggere i landet. Jeg oppfattet religionsutspillet som et politisk utspill. Ikke det at jeg gråter over kongens oppførsel, jeg er ikke akkurat monarkist på min hals for å si det sånn.

Jeg ønsker at barna mine skal lære om den kristne tro på skolen. På lik linje som jeg ønsker at de skal lære om andre religioner. Men jeg ønsker ikke forkynnelse. Jeg synes det ville være mer riktig at skolen la opp til at de som ønsket å dra i kirken fikk lov til å få "fri" til å gjøre det, mens man forventet at resten var på skolen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:25   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er jo ikke et alternativ for vår gutt da, siden vi ser på det som meget usannsynlig at han tar nevneverdig skade av å synge Glade jul og høre juleevangeliet en gang i året.

Du har virkelig skjønt det.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:29   #30
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg mener hun og andre som ikke ønsker en kirkelig avslutning burde få mulighet til å markere skoleslutt før jul på en annen måte!
Syns du det er greit at hun måtte sitte og løse matteoppgaver mens de andre hadde kirkelig avslutning?

Nei, men jeg lurte på hva Sitron mente var et bra alternativt opplegg. Sa ikke noe om at det var greit å løse matteoppgaver i mens.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:32   #31
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Du har virkelig skjønt det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:34   #32
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er samfunnet vårt bygd opp rundt den kristne tro? Det har jeg ikke fått med meg.

Hm.... hvor har du vært? Hvis du ikke har fått med deg det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:35   #33
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er samfunnet vårt bygd opp rundt den kristne tro? Det har jeg ikke fått med meg. Er det isåfall riktig at landet skal fortsette å være bygget opp rundt den kristne tro, så lenge vi vet at flertallet ikke definerer seg som kristne? At kongen uttaler seg om dette synes jeg forøvrig er upassende, jeg trodde kongefamilien var for alle innbyggere i landet. Jeg oppfattet religionsutspillet som et politisk utspill. Ikke det at jeg gråter over kongens oppførsel, jeg er ikke akkurat monarkist på min hals for å si det sånn.

Jeg ønsker at barna mine skal lære om den kristne tro på skolen. På lik linje som jeg ønsker at de skal lære om andre religioner. Men jeg ønsker ikke forkynnelse. Jeg synes det ville være mer riktig at skolen la opp til at de som ønsket å dra i kirken fikk lov til å få "fri" til å gjøre det, mens man forventet at resten var på skolen.

Mange lover i Norge ble bygd på at Norge var et kristent land. De ble bygget på kristne og humanistiske verdier.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:40   #34
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hm.... hvor har du vært? Hvis du ikke har fått med deg det?

Ikke i kirken iallefall, kanskje det er derfor jeg ikke har fått det med meg? Det å si at samfunnet er bygget opp rundt den kristne tro er langt fra min opplevelse iallefall. Samfunnet er et stort begrep. At kristendommen infiltrerer mye av vår tradisjon, lovverk osv. er selvsagt riktig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:46   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Litt info

Men jeg lurer også litt på hva som menes med at "skolen må sørge for ikke-diskriminerende tiltak? "

Anyone? Hva kan bli oppfattet som et diskriminerende gjøremål mens resten av klassen er i kirken? Matte er tydeligvis ikke tingen.

(Her tar jeg utgangspunkt i at hele klassen har en felles, ikke-religiøs avslutning senere.)


Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 01:56.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:52   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ikke i kirken iallefall, kanskje det er derfor jeg ikke har fått det med meg? Det å si at samfunnet er bygget opp rundt den kristne tro er langt fra min opplevelse iallefall. Samfunnet er et stort begrep. At kristendommen infiltrerer mye av vår tradisjon, lovverk osv. er selvsagt riktig.

Kulturen vår er bygd opp rundt den kristendommen. Jeg har ingen problemer med at foreldre holder barna sine borte fra julegudstjenestene. Ideelt sett burde barna fått tilbud om besøk i moskeen og hos HEF også. Poeget mitt er bare at vi ikke kan late som om det er like naturlig for oss å besøke moskeen som kirken. Sistnevnte er, enn så lenge, sterkt knyttet til vår kulturarv. For meg blir det rart å sidestille alle religioner siden jeg er født og oppvokst i Norge. (Jeg er ikke personlig kristen.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 01:57   #37
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kulturen vår er bygd opp rundt den kristendommen. Jeg har ingen problemer med at foreldre holder barna sine borte fra julegudstjenestene. Ideelt sett burde barna fått tilbud om besøk i moskeen og hos HEF også. Poeget mitt er bare at vi ikke kan late som om det er like naturlig for oss å besøke moskeen som kirken. Sistnevnte er, enn så lenge, sterkt knyttet til vår kulturarv. For meg blir det rart å sidestille alle religioner siden jeg er født og oppvokst i Norge. (Jeg er ikke personlig kristen.)

Et annet spørsmål er hva skal vi ta vare på av vår kulturarv?
Er den viktig for oss?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 02:01   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Vår skole har tidligere hatt en avslutning på skolen samtidig med kirkebesøket. I år har vi ny rektor og har ikke sett snurten av noen påmelding …

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 02:06   #39
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Et annet spørsmål er hva skal vi ta vare på av vår kulturarv?
Er den viktig for oss?

Jeg mener Ja.

Jeg lærer mine elever om norrøn mytologi og vikingtiden. Det er også vår kulturarv. Akkurat nå er det kristendommen som råder. Da kan barna (innen rimelighetens grenser) ta del i den. Om 50 -100 år? Hvem vet? Kanskje har vi da to likestilte religioner i Norge.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 02:06   #40
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Poeget mitt er bare at vi ikke kan late som om det er like naturlig for oss å besøke moskeen som kirken. Sistnevnte er, enn så lenge, sterkt knyttet til vår kulturarv. For meg blir det rart å sidestille alle religioner siden jeg er født og oppvokst i Norge. (Jeg er ikke personlig kristen.)

Ikke naturlig? Nettopp fordi vi er et så multikulturelt samfunn som vi er per dags dato og dette er noe som bare øker på, så ER det langt viktigere at barna våre får et godt og naturlig kjennskap til alle religioner, ikke bare lære at Jesus gikk på vannet og halleluja. Når barna lærer historiske bakgrunner for religion, så vil dette være med på å skape forståelse for de ulike etniske gruppene i samfunnet vårt pr i dag. Vi lever i et multietnisk samfunn der religion spiller en sentral rolle for veldig, veldig mange av de nye gruppene som deltar. At kristendommen skal ha en så sentral rolle i skolen som den har i dag er bare tull. Det er irrelevant at ungene kommer hjem med lekse i å tegne Jesus som gjorde vin om til vann. Det er den historiske bakgrunnen de trenger å lære om og da spesielt om Norges historie når det gjelder kristendommen, med kristning av landet, der den nye guden overtar for de gamle og hvordan dette har påvirket utvikling av demokratiet vårt osv osv osv. Ergo burde ikke engang faget RLE (som etter min mening kun er dårlig skjult kristendomsundervisning) eksistert og det burde vært gjort plass for religionshistorie som fag. At de skal drille femåringer i påskesanger og Jesus gikk på vannet og whatnot er bare tull.

På et personlig plan, så er de eneste gangene min datter har kommet hjem og fortalt med iver om KRL-undervisning, de gangene de har hatt om andre religioner, som jødedom, buddhisme osv. Altså omtrent to uker i året ...

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no