Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-07, 13:26   #41
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Det er trist lesing, men jeg blir faktisk ikke overrasket etter ved selvsyn å ha sett hva diverse britiske foreldre forer barna sine med... :huff:

(F.eks. guttungen til en kompis av meg, med bl.a. kjent ADHD som vokser opp med cola og choko-pops...)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 16:04   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Men det viser jo også at stuntet til Jamie Oliver fikk et skikkelig mageplask, fordi det ble for overfladisk. Det nytter ikke å pøse på med gørr salat og grønnsaksgryter til ungene, når man overhodet ikke har involvert foreldrene.

Jamie bruker latterliggjøring som metode, og den fungerer tydeligvis dårlig. Det er ikke rart foreldrene får ham i vrangstrupen, fordømt arrogant som han er!

Skal dette funke må man bruke MASSE ressurser også på dialog og opplæring av foreldre. I tillegg til at man må innse at skikkelige råvarer faktisk koster. Det er ikke bare å bytte ut junk med grønt - smaker det ikke godt så spiser ikke ungene det, enkelt og greit.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 16:17   #43
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det viser jo også at stuntet til Jamie Oliver fikk et skikkelig mageplask, fordi det ble for overfladisk. Det nytter ikke å pøse på med gørr salat og grønnsaksgryter til ungene, når man overhodet ikke har involvert foreldrene.

Jamie bruker latterliggjøring som metode, og den fungerer tydeligvis dårlig. Det er ikke rart foreldrene får ham i vrangstrupen, fordømt arrogant som han er!

Skal dette funke må man bruke MASSE ressurser også på dialog og opplæring av foreldre. I tillegg til at man må innse at skikkelige råvarer faktisk koster. Det er ikke bare å bytte ut junk med grønt - smaker det ikke godt så spiser ikke ungene det, enkelt og greit.

Jeg kan ikke si meg annet enn enig i det Polyanna skriver. Og det er nok også et poeng at mange i UK har fått godeste Jamie litt i vrangstrupen. Og da har det ingen betydning at budskapet er godt, så lenge budbringeren ikke blir hørt fordi han ikke er likt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 17:10   #44
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Trist lesning.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 22:59   #45
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Jeg er litt sjokkert her over hvor generaliserende folk skriver her. Ja kostholdet her i England blandt the workingclass er helt forferdelig men herregud, vi ligger laaaaangt etter UK naar det kommer til utvalg organic kafeer, farmers markets, fantatisk tilbud i matbutikker osv. Herregud, vi er som en Sovietstat i forhold .....

I barnehagen til lillemor her i London i dag spiste de bonner, ris, ferske kyllingbryst og masse oppskjaert frukt .... i gaar spiste de salmon fish cakes og masse gront. Fersk frukt saltat til dessert hver dag. Hun har et MYE sunnere kosthold i barnehagen her en de traurige forferdelige brodmaaltidenen vi har hjemme...

Husk at det er TO samfunn her i England og desverre har white trash english workingclass blitt god tv underholdning de siste aarene. Men jeg kjenner da mange folk hjemme ogsaa som spiser like mye dritt hver dag men det er vel ogsaa mye takket vaere det elendige tilbudet vi har hjemme.

Vel det var utlop for litt frustrasjon fra meg. Naa skal jeg opp til Tesco og fraatse i fantastisk utvalg av okologisk god og sunn mat til en billig penge.

God helg

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:25   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Lisa: Det er klart at dettte er et klassefenomen. Det er det i hele verden: Det er de fattige og uutdannede som er overvektige, stort sett. Og dette problemet er økende.

Problemet i England er todelt: For det første så er det lite tvil om at mye tradisjonell engelsk mat er fityrstekt, feit og søt. For det andre, så har man et mye mer markert klasseskille enn vi er vant til å se, en mye større underklasse og med en mye mer massiv uvitenhet enn det vi kan forestille oss. Det gir jo også utslag som Europas høyeste tall på tenåringsgraviditeter.

At middelklassen lukker ørene og tenker det gjelder jo "bare working class" hjelper vel ikke akkurat på!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 06:01   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Jeg må innrømme at jeg blir kvalm når jeg leser sånn. Henger de virkelig så langt etter i England? Eller vil de bare ikke skjønne det?

Hva kosthold og mat er England helt i bakevja ja. Det er vel ikke et land i verden som har så kjedelige mattradisjoner som England (og forøvrig resten av Storbritannia også). Hvitt brød, bacon, baked beans, matpakker med potetgull og sjokolade, sukker og melk med te - ja, det er England det!

Det forundrer meg ikke det minste at de ikke vil ha Jamies deilige, sunne mat!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:34   #48
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva kosthold og mat er England helt i bakevja ja. Det er vel ikke et land i verden som har så kjedelige mattradisjoner som England (og forøvrig resten av Storbritannia også). Hvitt brød, bacon, baked beans, matpakker med potetgull og sjokolade, sukker og melk med te - ja, det er England det!

Det forundrer meg ikke det minste at de ikke vil ha Jamies deilige, sunne mat!

For veldig veldig mange aar siden var kostholdet slik du beskriver ja men det er virkelig lenge siden.
Det er vel ikke uten grunn at England har flere Michelin restauranter en Frankrike i dag. Det har jo vaert en voldsomt okt interesse og okt bevssthet for god mat og kosthold og det er jo helt latterlig hvordan kokker blir kjendiser osv.

Naa vet jeg ikke hvor du var sist i England og fikk tilbud om denne type mat? Det skulle jeg ha likt og visst. Hvis jeg vil spise slik mat her saa maa jeg gaa og oppsoke en greasy cafe og du slaar meg ikke akkurat som typen som gjor det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:40   #49
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Naa vet jeg ikke hvor du var sist i England og fikk tilbud om denne type mat? Det skulle jeg ha likt og visst. Hvis jeg vil spise slik mat her saa maa jeg gaa og oppsoke en greasy cafe og du slaar meg ikke akkurat som typen som gjor det.

Jeg vet ikke om 14 år er veldigveldig lenge siden jeg. Da var jeg på språkreise og bodde hos en familie som kun serverte det Elin beskriver. Baked beans, hvitt hvitt brød, fett, fett.. og potetgull og kjeks i matpakka. Ingen grønnsaker. Ingen frukt.

Forøvrig er jeg enig i det Polyanna avslutter med. At middelklassen lukker ørene og tenker "det gjelder bare working class" hjelper ikke akkurat på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:45   #50
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lisa: Det er klart at dettte er et klassefenomen. Det er det i hele verden: Det er de fattige og uutdannede som er overvektige, stort sett. Og dette problemet er økende.

Problemet i England er todelt: For det første så er det lite tvil om at mye tradisjonell engelsk mat er fityrstekt, feit og søt. For det andre, så har man et mye mer markert klasseskille enn vi er vant til å se, en mye større underklasse og med en mye mer massiv uvitenhet enn det vi kan forestille oss. Det gir jo også utslag som Europas høyeste tall på tenåringsgraviditeter.

At middelklassen lukker ørene og tenker det gjelder jo "bare working class" hjelper vel ikke akkurat på!

Selvfolgelig har de et mye mer markert klasseskille her som i aller hoyeste grad bare er et okende skille. Men jeg vil ikke at problemet ikke blir tatt paa alvor. Dette med kosthold er bare en av mange ting de prover aa gjore noe med. Det vil ta enormt lang tid, etter min mening er det en umulig task men de maa jo noe gjore.

Poenget mitt var at det blir helt idiotisk naar folk saa bombastisk sier og tror at det er slik i Storbritannia. jeg bor midt i Oslo og vi begynner aa faa et bedre tilbud hjemme ogsaa men vi ligger saa utrolig langt etter naar det gjelder f.eks tilgjenglighet og satsning paa okologisk mat og fersk mat generelt. Her faar de naa kun okologisk juice, brod osv paa mange skoler saa bilde maa balanseres litt.

Det er som sagt god underholdning aa see dumme folk gjore dumme ting og de sitter og ler av det her akkurat som dere gjor hjemme. Det bilde av modre som gir barna mat gjennom skolegaarden har vaert paa mange tabloid aviser her ogsaa.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:47   #51
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg vet ikke om 14 år er veldigveldig lenge siden jeg. Da var jeg på språkreise og bodde hos en familie som kun serverte det Elin beskriver. Baked beans, hvitt hvitt brød, fett, fett.. og potetgull og kjeks i matpakka. Ingen grønnsaker. Ingen frukt.

Forøvrig er jeg enig i det Polyanna avslutter med. At middelklassen lukker ørene og tenker "det gjelder bare working class" hjelper ikke akkurat på.

Selvfolgelig, det er slik alle steder i uk slik det var der du var paa spraakreiser ... ja ja ... og alle vi nordmenn liker grandiosa og spiser polser fra bensinstasjoner .....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:51   #52
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Selvfolgelig, det er slik alle steder i uk slik det var der du var paa spraakreiser ... ja ja ... og alle vi nordmenn liker grandiosa og spiser polser fra bensinstasjoner .....

Nei og ingen sier vel at slik mat serveres alle steder. Men du hevdet jo at denne typen kosthold kun forekom i England for veldig mange år siden. Også spurte du Elin om når hun fikk det sist servert. Og da svarte jeg på når jeg fikk det sist servert.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:55   #53
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nei og ingen sier vel at slik mat serveres alle steder. Men du hevdet jo at denne typen kosthold kun forekom i England for veldig mange år siden. Også spurte du Elin om når hun fikk det sist servert. Og da svarte jeg på når jeg fikk det sist servert.

Du vil helt sikkert faa dette servert i mange britiske hjem i dag ogsaa, working class people spiser fortsatt denne type mat daglig

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 10:05   #54
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nei og ingen sier vel at slik mat serveres alle steder. Men du hevdet jo at denne typen kosthold kun forekom i England for veldig mange år siden. Også spurte du Elin om når hun fikk det sist servert. Og da svarte jeg på når jeg fikk det sist servert.

Hvor sier jeg det? Jeg sa det er mange aar siden du fikk det servert overalt. Paa enhver high street ville dette vaere vanlig mat som ble servert i de fleste kafeer for bare 10 aar siden. i dag finner du ikke slik mat i vanlig highstreet cafes, du maa gaa til saakalte "greasy cafes". I dag er det svaere kjeder som dominerer dette markedet og du kan si hva du vil om de men de har faktisk et utrolig godt tilbud av sunn mat ogsaa. Hvis du tror visse FP folk er hysteriske i matveien saa kan jeg love deg at her er det mye verre. Hysteriske middleclass mum lar ikke barna sine gaa i bursdagsselskaper engang hvis de ikke vet "where the food comes from" og hvis barnet har drukket applejuice som ikke er organic eller spist choclate fingers som ikke kommer fra riktig leverandoer saa faar de jo helt panikk (ja dette er sant og dette har jeg opplevd!!)

Uansett, hapeslost aa skrive uten norsk tastatur, faar komme tilbake til denne debatten naar jeg er hjemme igjen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 13:55   #55
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

For veldig veldig mange aar siden var kostholdet slik du beskriver ja men det er virkelig lenge siden.
Det er vel ikke uten grunn at England har flere Michelin restauranter en Frankrike i dag. Det har jo vaert en voldsomt okt interesse og okt bevssthet for god mat og kosthold og det er jo helt latterlig hvordan kokker blir kjendiser osv.

Joda, det er greit at England har flere Michelin-restauranter enn Frankrike, men akkurat det sier absolutt ingenting om britiske mattradisjoner. Hvor mange Michelin-restauranter er basert på britisk meny for å si det på en annen måte?

Og ja det finnes MANGE og gode restauranter i England. Jeg har i jobben og privat vært MYE i England, og det kan jeg underskrive på. Mange gode indiske, italienske, franske osv. Men jeg har også spist på engelske vertshus og pub'er, og det faller ikke akkurat innunder mine favorittter (men det er selvfølgelig en subjektiv mening). Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. er britiske ja, men serverer det mye britisk mat synes du? De er vel nettopp noen av de som går det britiske kosthold stikk i mot! og det er det en grunn til.

Helt klartfinnes det briter som er opptatt av sunt, godt kosthold, for det er i tiden, heldigvis, men gjennomsnittlig tror jeg helt bestemt at briter faller veldig langt ned på skalaen hva angår sunt, godt kosthold i Europa, og da spiller det ingen rolle om det er de lavere klassene som drar ned gjennomsnittet, for det er og blir for mange som ikke bryr seg om hva de putter i munnen, og sunt trenger ikke være dyrt, så det er jobben med bevisstgjøring som det må gjøres noe med, for de som spiser denne dritten synes faktisk at det smaker bedre enn Jamie-mat, og det er et problem som er og blir et britisk helseproblem i sluttenden.

Opprinnelig lagt inn av Lisa

Naa vet jeg ikke hvor du var sist i England og fikk tilbud om denne type mat? Det skulle jeg ha likt og visst. Hvis jeg vil spise slik mat her saa maa jeg gaa og oppsoke en greasy cafe og du slaar meg ikke akkurat som typen som gjor det.

Jeg har vært flere steder, og på de aller fleste til og med store 4- og 5-stjerners hoteller jeg har bodd på spises det slik mat, noe mer pyntet og finere tallerkner, men dog. Britene sitter og gafler i seg hvitt brød, bacon og beans der og.
Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke spiser slik mat dersom jeg ikke er skikkelig fyllesjuk ....for da er ristet loff med bacon og beans nyyyydelig.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 15:05   #56
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror også det er kulturelt betinget. Jeg lager jo stort sett den maten jeg er vant til hjemmefra :økohippiebarn: og den er veldig sunn. Det faller veldig naturlig for meg, ikke sant? Men for Kjære som er oppvokst med veldig trist og tildels usunn mat faller det ikke så naturlig. Jo lenger avstand det er mellom hva man er vant til/kan og det man ønsker/bør, jo vanskeligere er det å få til, tror jeg.

Sant, Mim.
Jeg er oppvokst med sunn, "skikkelig" mat hver dag, og søtsaker kun én gang i uka, og finner det helt naturlig å videreføre disse tradisjonene.
(Dessuten er gutten min så liten ennå, så foreløpig får han ikke søtsaker så ofte som en gang i uka engang - all den tid han ikke har begrep om "lørdagsgodt", ser jeg ikke vitsen med å innføre det.)

Jeg har forøvrig sittet og lest gjennom denne tråden med munnen på vid gap i vantro og forskrekkelse, og kan bare signere de andre damene her som har sagt så mye fornuftig.

Jeg blir rett og slett lamslått, man skulle virkelig tro at voksne mennesker hadde bedre vett.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 15:07   #57
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Her står det mer:

http://www.nytimes.com/2006/10/18/wo...rssnyt&emc=rss

(NB: Artikkelen over har 2 sider)

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:20   #58
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Joda, det er greit at England har flere Michelin-restauranter enn Frankrike, men akkurat det sier absolutt ingenting om britiske mattradisjoner. Hvor mange Michelin-restauranter er basert på britisk meny for å si det på en annen måte?

Og ja det finnes MANGE og gode restauranter i England. Jeg har i jobben og privat vært MYE i England, og det kan jeg underskrive på. Mange gode indiske, italienske, franske osv. Men jeg har også spist på engelske vertshus og pub'er, og det faller ikke akkurat innunder mine favorittter (men det er selvfølgelig en subjektiv mening). Gordon Ramsey og Jamie Oliver m.fl. er britiske ja, men serverer det mye britisk mat synes du? De er vel nettopp noen av de som går det britiske kosthold stikk i mot! og det er det en grunn til.

Helt klartfinnes det briter som er opptatt av sunt, godt kosthold, for det er i tiden, heldigvis, men gjennomsnittlig tror jeg helt bestemt at briter faller veldig langt ned på skalaen hva angår sunt, godt kosthold i Europa, og da spiller det ingen rolle om det er de lavere klassene som drar ned gjennomsnittet, for det er og blir for mange som ikke bryr seg om hva de putter i munnen, og sunt trenger ikke være dyrt, så det er jobben med bevisstgjøring som det må gjøres noe med, for de som spiser denne dritten synes faktisk at det smaker bedre enn Jamie-mat, og det er et problem som er og blir et britisk helseproblem i sluttenden.



Jeg har vært flere steder, og på de aller fleste til og med store 4- og 5-stjerners hoteller jeg har bodd på spises det slik mat, noe mer pyntet og finere tallerkner, men dog. Britene sitter og gafler i seg hvitt brød, bacon og beans der og.
Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke spiser slik mat dersom jeg ikke er skikkelig fyllesjuk ....for da er ristet loff med bacon og beans nyyyydelig.

Du tar saa totalt feil i det du sier her at det nesten blir morsomt :-) jo det faktum at de har faatt alle disse michelin restaurantene henger absolutt sammen med en okt bevissthet paa godt kosthold. Min mann jobber med Gordon og Gordon er jo kjent for sin modern british cuisine. St John er ogsaa modern British, de aller fleste topp resaurantene her i byen er nettopp modern british so hate to say it men du er nok ikke helt oppdatert Elin.

Veikroer og puber? Der spiser jeg selvfolgelig ikke. Men vi har nettopp faatt en ny gastro pub ned i gata, fantastisk god og sunn modern british food. Gasto puber kommer opp overalt naa, prov det neste gang du i stedet for en veikro.

Og hvorfor er supermarkedene her stappfulle av billig okologisk mat? Jo fordi det har, de siste 3 aarene vaert en enorm stor ettersporsel, folk har forlangt aa faa bedre tilbud av matvarer. Og derfor er ethvert supermarket her, selv langt ut paa landsbygda i Hampshire saa utrolig mye bedre en det drittet vi har hjemme. herregud, vi har jo et saa elendig utvalg at det ikke er til aa tro men det er jo ogsaa mye takket vaere norsk landbrukspolitikk og proteksjonisme.



Du sier du faar hvitt brod og bacon paa hoteller her? Ja selvfolgelig, gjor du ikke det i norge ogsaa? Her har de da i det minste godt bacon og ikke bacon fullt av vann og salt som det hjemme.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:33   #59
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Spiser ikke på puber? Er du klar over hvor god og SUNN mat man kan få på en engelsk pub? *savner lammesteken med bakte poteter og hauger med grønnsaker*

Du er jaggu meg en snobb.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:48   #60
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spiser ikke på puber? Er du klar over hvor god og SUNN mat man kan få på en engelsk pub? *savner lammesteken med bakte poteter og hauger med grønnsaker*

Du er jaggu meg en snobb.

Svaert sjelden jeg spiser paa pub, husker ikke sist gang men det var vel fish and chips for mange aar siden .....

Javisst er jeg en snobb i matveien, saa absolutt men det har med gubben sitt yrke aa gjore, vi er veldig heldige

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no