Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-08, 10:18   #1
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Jeg fikk beskjed fra HS om at babyen kunne få yoghurt ca 8 mnd og det har han fått. Da lurer mannen på hvorfor han ikke kan få kumelk før han er 12 mnd. Lurer visst på det, jeg også. Noen som vet?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:20   #2
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Er det ikke noe med hvordan det er behandlet da?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:20   #3
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Det er fordi youghurt er behandlet på en annen måte enn melken er. Er ikke helt sikker på hvordan.. Men det er også trygt å gi Biola nå. Den er også behandlet på en annen måte enn vanlig melk.

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:24   #4
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Aha! Takk for svar. Hvis noen har mer inngående svar så er dere velkommen til å svare så jeg kan overrekke en skeptisk mann.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:25   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Syrnet melk er jo generelt lettere fordøyelig enn søt/fersk melk. Var det alminnelig yoghurt, eller den spedbarnsyoghurten på glass? Den på glass er i alle fall spesialbehandlet for å være lett fordøyelig for spedbarn - noe av det samme som gjøres med melken som MME lages av, tror jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:27   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Det har noe å gjøre med strukturen på proteinkjedene i syrnede melkeprodukter kontra ikke-syrnede. Jeg mener å huske at proteinkjedene er brutt ned til kortere enheter i syrnede melkeprodukter gjennom selve syrningsprosessen, og dermed en det hele lettere fordøyelig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:40   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Opprinnelig lagt inn av DollyDuck, her.

Men det er også trygt å gi Biola nå. Den er også behandlet på en annen måte enn vanlig melk.

Jeg trodde ikke Biola var anbefalt til barn før de var tre år.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:41   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det har noe å gjøre med strukturen på proteinkjedene i syrnede melkeprodukter kontra ikke-syrnede. Jeg mener å huske at proteinkjedene er brutt ned til kortere enheter i syrnede melkeprodukter gjennom selve syrningsprosessen, og dermed en det hele lettere fordøyelig.

Jeg tror ikke at det skjer noe med selve proteinkjedene, men sukkeret derimot, det er mindre laktose i youghurt enn i melk, slik at om barnet har laktoseintoleranse, så (vil*stryk dette) kan det tåle youghurt, men ikke vanlig melk. Har det derimot melkeproteinintoleranse, eller allergi, vil det verken tåle yoghurt eller melk.


Sist redigert av annemede : 02-04-08 kl 14:06.
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:47   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Jeg har hittil ment å vite at det er det at (de lange) proteinkjedene i melk er så tungt fordøyelig som er grunnen til at de minste barna ikke skal ha melk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 11:43   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg har hittil ment å vite at det er det at (de lange) proteinkjedene i melk er så tungt fordøyelig som er grunnen til at de minste barna ikke skal ha melk.

Det stemmer, men de er, etter det jeg har forstått, like lange i syrnede melkeprodukter. Det er vanskelig å endre proteinkjedene, de må hydroliseres for å spaltes, hva nå enn det betyr.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 11:52   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Jeg tror også det har noe med mengden å gjøre.

Hvis man gir klarsignal for å gi kumelk, går mange over til det som drikke/mat istedenfor morsmelk eller erstatning. Dermed får barnet, som er i en alder der det fortsatt ikke spiser mye fast føde, mesteparten av kaloriene sine fra kumelken, melk som er laget for å gi optimal ernæring til kalver, ikke til mennesker.

Melk og melkeprodukter er greit som en del av et variert kosthold, men ikke som eneste næringskilde.

Yoghurt derimot erstatter ikke flaske eller bryst, men kommer i tillegg, som annen "skje-mat".

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 12:00   #12
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Dette står i "anbefalinger for spedbarnsernæring", som er anbefalinger fra Statens ernæringsråd, utgitt av SHdir.

Sitat:


Anbefaling
Det anbefales at introduksjon av kumelk som drikke og i grøt bør utsettes til 12 måneders alder. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få yoghurt og syrnet melk (gjerne typer uten eller med lite tilsatt sukker), helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Brunost og prim tilsatt jern kan med fordel benyttes som pålegg når barnet begynner å spise brødmat. Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling.



Jeg kan tenke meg at det er flere grunner til at kumelk ikke anbefales før 12 måneder, og andre kumelkprodukter bare i små mengder fra 10 måneder. En grunn er at kumelk kan føre til jernmangel. Dette kan man også lese om i "anbefalinger for spedbarnsernæring".

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 12:07   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Offisiell anbefaling:


Sitat:

Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert.



Sitat:

Kumelk inneholder lite jern og kan øke risikoen for jernmangel ved å fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet.
[..]

Tidlig introduksjon av kumelk (eller morsmelkerstatning uten tilsatt jern) har i flere studier vært forbundet med jernmangel (159;160;164;165).


[...]
I USA frarådes bruk av kumelk før ett års alder, primært av hensyn til forebyggelse av jernmangel.


Jeg er litt usikker på hvorfor yoghurt og syrnet melk er OK fra 10 mnd ettersom virkningsmekanismen ikke er beskrevet, men jeg spekulerer i om det har noe med at det ikke fortrenger jernopptaket ettersom både yoghurt og syrnet melk er har lavere pH-verdi enn melk og på den måten unngår å fortrenge jernopptak?




__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 13:20   #14
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tror ikke at det skjer noe med selve proteinkjedene, men sukkeret derimot, det er mindre laktose i youghurt enn i melk, slik at om barnet har laktoseintoleranse, så vil det tåle youghurt, men ikke vanlig melk. Har det derimot melkeproteinintoleranse, eller allergi, vil det verken tåle yoghurt eller melk.

Jeg må bare kommentere denne. Ikke alle med laktoseintoleranse tåler yoghurt, men noen. Det kommer an på om laktasen er totalt fraværende i tarmen eller om man har noe. Min jente blir dårlig av yoghurt, hun har medfødt laktoseintoleranse og mangler laktase totalt i tarmen (noe som vil si at hun heller ikke tålte melkesukkeret i mm).

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 14:06   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg må bare kommentere denne. Ikke alle med laktoseintoleranse tåler yoghurt, men noen. Det kommer an på om laktasen er totalt fraværende i tarmen eller om man har noe. Min jente blir dårlig av yoghurt, hun har medfødt laktoseintoleranse og mangler laktase totalt i tarmen (noe som vil si at hun heller ikke tålte melkesukkeret i mm).

Takk for opplysning.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:27   #16
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Takk for mange oppklarende svar!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:33   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Men det er vel noe laktase i syrnet melk, er det ikke, trøtt? Jeg sier ikke at du tar feil, langt i fra, men jeg trodde det var det som var grunnen til at småbarn kan få det før vanlig melk, og at man f.eks. gjerne bør starte med yoghurt eller syrnet melk før man drikker vanlig melk etter en skikkelig runde diaré og omgangssyke (da forsvinner laktasen først og kommer sist tilbake?).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:45   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Snodig av helsesøster å si det er ok fra 8 mnd når det offisielle rådet er 10 mnd. Trodde de skulle følge anbefalingene, jeg. Eller kan de anbefale ut fra eget forgodtbefinnende?

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:46   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Scarlett, hun sier at det er laktasen i tarmen som noen ganger er totalt fraværende, ikke i yoghurten/syrnet melk.

Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:47   #20
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor yoghurt, men ikke melk?

Laktase: enzym som finnes i tarmtottene i tynntarmen hos friske mennesker som har til hensikt å bryte ned/spalte laktose. (melkesukker)

Jeg trodde også det var bedre med syrnete produkter til babyer fordi det var mindre og endrede sukker der enn i vanlig "søtmelk", men jeg er sannelig ikke sikker altså.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no