Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-08, 10:04   #41
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nugatti og Prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

De hadde ikke mat den dagen - kun matpakke. Men tenk så slemt?! Sultne jenta måtte sitte og se på at de andre spiste, ellers fikk hun ikke frukt heller. Ondkapsfullt, er det.
Jeg er visst sinna ennå. Og hun som er så snill og aldri protesterer. Hun satt jo bare der og ventet og ventet.

Jeg er helt sjokkert!
Hva sa du til dem? Jeg hadde nok for første gang i barnehagen ekplodert av sånn oppførsel.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:29   #42
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nugatti og Prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

De blander seg inn, og på den strengeste avdelingen tar de maten vekk fra barna (ikke vår avdeling!).

Nå kjenner jeg at jeg hisser meg opp!!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:34   #43
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

[quote=Martis;889192]

Så argumentene mine om at de kanskje bør fokusere på litt flere ting enn bare akkurat sukkerinnholdet falt før døve ører, f.eks det at prim er en av de bedre jernkildene små barn har.

[quote]

Det er bare i Litago primen at det er tilsatt jern...
og den er det mere sukker i en mager prim.

Før var det tilsatt jern i brunnost og vanlig prim


Det er mere jern i leverpostei, ikke de små runde boksene med gutt på men sånn gul firkantig som ligger i ferskvarediskene

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 13-03-08 kl 12:01.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:49   #44
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Jeg kjenner at jeg blir irrasjonelt trassig av å lese her. Jeg husker hvor sjokkert jeg ble av de engelsek mødrene på skolene der Jamie Oliver hadde lagt om kantinematen, som stod og stakk fries og nuggets gjennom skolegjerdet til ungene sine. Det var så skrekkelig synd på dem som bare måtte spise sunn mat. Ikke at jeg ville gjort sånt, men nå kjente jeg plutselig litt på hva som må ha drevet dem...

Hvis JEG gjør en vurdering om at det er bedre at ungene får i seg noen grove skiver med masse korn og frø i, om enn med syltetøy, enn at de ikke spiser, event. bare vil spise finere brød, så er det MIN vurdering! Så det så!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 10:50   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Ja, og så alt det saklige og fornuftige som Pippimamma sa, om at ungene skal lære et godt, helhetlig syn på mat, og ikke knytte masse skam og tabuer til det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:00   #46
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Det er mere jern i leverpostei, ikke de små runde boksene med gutt på men sånn gul firkantig som ligger i ferskvarediskene

Det står på de gule, runde at de er naturlig rike på jern

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:25   #47
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Jeg synes vel at barnehagen bør fokusere på hva de serverer mer enn hva foreldrene sender med.

Barnehagen vår tok nylig ett oppgjør på hva foreldre sendre med som "ekstra" på tur. Fokus var veldig mye på kjeks osv, og at det ikke var lov. De hadde selv med seg kjeks.

Nå er det de har med seg stappfullt av både herdet fett og sukker, og i mine øyne mindre bra enn f,eks bokstavkjeks. Men jeg velger likevel å føye meg etter deres regler.

Jeg tror ikke de hadde konfiskert noe som helst.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:41   #48
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

MAT I BARNEHAGEN
Barnehagen serverer 2 smøremåltider, havregrynsgrøt, musli og yogurt og et varmmåltid i uka. Vi tilbyr også barna vann eller lettmelk til måltidene.

For at barna skal få nok energi i løpet av en lang barnehagedag kan vi ikke tillate:

-loff (hvitt brød) -syltetøy (sukkerfritt går fint)
-saft og juice drikker med sukker -sjokoladepålegg og prim
-sjokolade og potetgull -lyse pannekaker med sukker
-boller, kjeks og kaker

Det er mange årsaker til at vi må forby dette:
  • Statens ernæringsråds retningslinjer for mat i bhg skriver at måltidet bør bestå av brødskiver, lettmelk, frukt og grønt.
  • Den nye rammeplanen for barnehagen skriver at barn skal få kunnskap om gode matvaner og et sunt kosthold.
  • Barn trenger energi og må spise næringsrik mat fordi de er under utvikling og er svært aktive.
Dette er deler av den mailen som er sendt ut, og jeg er helt enig i at snop har ingenting i en bhg å gjøre - men jeg klarer ikke å klassifisere sjokoladepålegg og prim som samme "søpla".

Vi får se hva hun svarer på mailen min og da kan jeg evt spørre hvordan de har tenkt å håndheve dette på vår avdeling?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:47   #49
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Jeg er helt sjokkert!
Hva sa du til dem? Jeg hadde nok for første gang i barnehagen ekplodert av sånn oppførsel.

Jeg gjorde det klart at jeg mislikte at hun måtte sitte og se på at de andre spiste, at jeg syns det var skrekkelig, og at det ikke under noen omstendigheter skulle skje igjen. Da fikk de heller ringe meg, så skulle jeg komme opp med mat. Jeg sa også at det faktisk var deres feil i og med at jeg hadde mat stående, og jeg lot dem skjønne at jeg syns det var fullstendig uakseptabelt - at det var psykisk tortur mot et sultent barn.

Jeg husker ikke hvordan de tok det, men dette var bare ett av problemene med barnehagen - de hadde et par fullstendig nedsnødde ansatte. Vi sendte faktisk klage til barnehagesjefen i kommunen til slutt, men det handlet om en annen sak som ikke lot seg løse ved å ta det opp med de ansatte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 11:50   #50
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og Prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg har ikke noe problemer med å droppe prim på matpakka selv, men jeg kjenner jeg har litt problemer med slike påtvungne bestemmelser.

Jeg er for individuelle valg. Være seg klær eller mat.

Enig i dette. Jeg var tilhenger av slikt før, men har endret mening.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 12:03   #51
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Det står på de gule, runde at de er naturlig rike på jern

Joda litt er det.

men det er 2 eller 3 ganger så mye i de firkantboksene husker ikke merke i frata og i gildes ovnsbakt leverpostei

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 00:24   #52
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Nugatti og Prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

De blander seg inn, og på den strengeste avdelingen tar de maten vekk fra barna (ikke vår avdeling!).

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 08:59   #53
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Men selv om det er mye sukker i prim, er det ikke mye av det "sunt" sukker da? Altså melkesukker? Sjokoladepålegg skjønner jeg godt de ikke tillater, det er jo proppet med raffinert sukker. Men prim en gang i ny og ne? Høres lettere latterlig ut.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:02   #54
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Hva mener du med sunt sukker, Ariel?

Laktose er et disakkarid som spaltes i glukose og galaktose.
Sukrose ("vanlig" sukker) er et disakkarid som spaltes i glukose og fruktose.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:09   #55
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

I Litago jernberiket prim er det 10% tilsatt sukker, i syltetøy kan det kjapt være 40%, sjokoladepålegg vet jeg lite om. Primen gir jern og gir kalsium og vanlig type har godt med fett også, som mor til en småspist gutt ville jeg blitt rasende om jeg ikke fikk lov til å ha prim på brødskiva hans.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:09   #56
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Er det ikke sukker i brunost?
Hva er grunnen til at jeg har hørt folk si at "å spise brunost er som å spise sjokoladepålegg" ?
(hvertfall nå som det ikke lenger er tilsatt jern i den)

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:10   #57
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Veronal

Hva mener du med sunt sukker, Ariel?

Laktose er et disakkarid som spaltes i glukose og galaktose.
Sukrose ("vanlig" sukker) er et disakkarid som spaltes i glukose og fruktose.

Det der var gresk for meg. Disakka-hva?

Men jeg innbiller meg at naturlig sukker, som feks melkesukker, er sunnere enn raffinert. Stemmer ikke det?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:17   #58
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Mamma Rosa: Se her: http://www.foreldreportalen.no/forum...0&postcount=36

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:18   #59
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Men jeg innbiller meg at naturlig sukker, som feks melkesukker, er sunnere enn raffinert. Stemmer ikke det?

Det er vel mer symbolverdien av at tilsatt sukker til en matvare er en uting ettersom det øker kaloriinnholdet uten å tilføre høyere næringsinnhold.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:27   #60
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Nugatti og prim - like uegnet som pålegg?

Opprinnelig lagt inn av Veronal

Det er vel mer symbolverdien av at tilsatt sukker til en matvare er en uting ettersom det øker kaloriinnholdet uten å tilføre høyere næringsinnhold.

Så det er ingen nevneverdig forskjell?

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no