Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 16:15   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nye retningslinjer for tilbereding av MME

WHO gir ut nye retningslinjer for tilberedning av MME i disse dager. På grunn av blant annet bakterien E. sakazakii som kan finnes i melkepulveret anbefaler de nå å tilsette pulveret i vann som holder 70 grader. Tidligere artikler fra WHO har påpekt at denne bakterien dør ved 70 grader, og nå har de altså endret anbefalingene sine på grunnlag av dette.

Flaskeposten.org er oppdatert, og har fjernet en del av de gamle tilberedningsmåtene som nå ikke lenger er å betrakte som trygge. Sosial og helsedirektoratet er ikke oppdaterte enda, men vi satser på at de blir det ganske kjapt .

(Også lurer jeg på om noen som har brukt flaskevarmere kan fortelle meg om de klarer å varme kokt vann opp til 70 grader?)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:27   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.664
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Det gjorde ting en DEL vanskeligere.

Betyr det og at grøt med melk i må lages ved 70 grader? (Hipp sin fek. inneholder jo MME)

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:28   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Det nytter altså ikke å bruke kokt, avkjølt vann? Jeg pleide nemlig alltid å koke opp vann, fylle flaskene med det og sette det i kjøleskapet. Så tok jeg ut en og en flaske, varmet den i mikroen og tilsatte MME-pulveret etterpå.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:29   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Åja det er i pulveret bakterien er, da stiller det seg jo annerledes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:29   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Åh så bra!
Jeg har lurt på det der lenge.
Samme med det de sier om å blande ut MME for et døgn av gangen og sånnt.
*skeptisk*

Det her høres betryggende og mye bedre ut.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:31   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det nytter altså ikke å bruke kokt, avkjølt vann?

Nei bakterien dør ved 70 grader, og derfor må vannet være så varmt når pulveret haes i.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det gjorde ting en DEL vanskeligere.

Betyr det og at grøt med melk i må lages ved 70 grader? (Hipp sin fek. inneholder jo MME)

Ja jeg lurer på det samme. Eller om grøtpulveret som jeg bare hadde i Holle grøten nå må blandes ut før den mikses. Tidligere het det seg jo at vitaminer og mineraler kunne bli ødelagt ved så høy temperatur, men det gjaldt vissnok bare c-vitamin. Skriver ned spørsmålene dere kommer med og skal prøve å få et svar etterhvert.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:31   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Samme med det de sier om å blande ut MME for et døgn av gangen og sånnt.
*skeptisk*

Det er det jo over et år siden de gikk ut og frarådet?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:32   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.664
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Men vist bakterien dør ved 70 grader. Sånn i teorien så er jo de da døde. blusser de da opp igjen etter at melken er 1 time gammel?

Jeg har alltid blandet pulveret rett før jeg gir maten. I lunket kokt vann.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:34   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det er det jo over et år siden de gikk ut og frarådet?

Ja, glemte å presisere det. Dette var når avkommet var liten, men jeg gjorde det aldri fordi jeg synes det hørtes merkelig ut.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:34   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.664
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det er det jo over et år siden de gikk ut og frarådet?

Tja eller nei.

Fikk beskjed på barsel at dette var helt vanlig og det som var lurest å gjøre.

Det står og på pakken at melken kan lages sånn og så på setningen under at den bør lages i kort tid før måltidet. Litt selvmotsigende.

Helsestasjonen har ikke lagt seg bort i det. Mener å husket at de har nevnt litt på kjøleskap metoden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:35   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Men vist bakterien dør ved 70 grader. Sånn i teorien så er jo de da døde. blusser de da opp igjen etter at melken er 1 time gammel?

Jeg har alltid blandet pulveret rett før jeg gir maten. I lunket kokt vann.

Jeg ser at WHO i brosjyren fraråder å varme opp MME til flere måltider om gangen, men samtidig sier "må man så må man" og gir retningslinjer til hvordan det kan gjøres tryggest mulig.

Det er jo andre bakterier som også gror godt i lunken melk, og jeg ville ikke drukket melk som var varmet opp, kjølt ned og varmet opp igjen. Når det er sagt ser jeg jo at disse nye anbefalingene gjør tilberedning -særlig på tur og på reise- vanskeligere, og håper Shdir går ut og sier noe om hva som er anbefalt ifht norske forhold, om man kan bruke vann fra termos, hva som er verst av å bruke oppvarmet MME og å ikke bruke varmt nok vann dersom en ikke har noe valg.. i det hele tatt. Nye spørsmål som ingen kan svare på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:37   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Tja eller nei.

Fikk beskjed på barsel at dette var helt vanlig og det som var lurest å gjøre.

Det står og på pakken at melken kan lages sånn og så på setningen under at den bør lages i kort tid før måltidet. Litt selvmotsigende.

Helsestasjonen har ikke lagt seg bort i det. Mener å husket at de har nevnt litt på kjøleskap metoden.

Barsel ANER ikke hva de snakker om isåfall Og at helsestasjonene ikke vet mye om MME er ikke nytt. WHO, EFSA og sosial- og helsedirektoratet gikk for over ett år siden ut og sa at MME bør lages fersk til hvert måltid. At mange i helsevesenet ikke oppdaterer seg er ganske trist.

Hvilket merke er det dere bruker hvor det står slik på pakken?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:37   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.664
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Ja det gjør det veldig vanskelig. Spesielt for oss som ikke kan bruke de ferdigblandet boksene.

Må bruke pulver.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:41   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Betyr det og at grøt med melk i må lages ved 70 grader? (Hipp sin fek. inneholder jo MME)

Det er et meget interessant spørsmål.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 22:53   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Hm, det gjør det litt vanskeligere, ja. Går det an å blande pulver i halve væskemengden, rett fra vannkokeren, også spe med kaldt vann?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 07:31   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hm, det gjør det litt vanskeligere, ja. Går det an å blande pulver i halve væskemengden, rett fra vannkokeren, også spe med kaldt vann?

Ja det tror jeg. Jeg ser ingen grunn til hvorfor det ikke skulle la seg gjøre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 07:58   #17
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ja det tror jeg. Jeg ser ingen grunn til hvorfor det ikke skulle la seg gjøre.

Det er ikke sikkert at alle innholdsstoffene (og kanskje særlig vitaminene) tåler kokende vann.
Synes det er rart hvis de tåler 70 grader også, men det må de jo ha undersøkt

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 08:03   #18
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Koma: Collett sin MME tåler i hvert fall så høy temperatur. Sånn sett kan jeg ikke skjønne at ikke andre MME skulle tåle like høy temperatur - det er ikke så stor forskjell på næringsinnhold i MME? Jeg tror at den eneste grunnen til at det i utgangspunktet har vært forskjellige fremgangsmåter på de forskjellige MME er at produsenten av NAN er mest bekymret for at foreldre skal skålde ungen og derfor har sagt at temperaturen skal være lav før utblanding mens Colletts pulver krever høy temperatur for å lettere løses for å unngå klumping.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 08:18   #19
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

NÅ håper jeg jo at jeg skal slippe MME denne gangen, men dette synes jeg ikke gjør ting så mye værre enn tidligere - Før fylte jeg 100 mm avkjølt, kokt vann på flaskene og tilsatte igjen 50ml kokende vann før jeg tilsatte pulveret. Melka ble da perfekt drikketemperatur.

Jeg regner med om jeg tilsetter 50ml kokende vann - tar så i melkepulveret (tilsvarende mengde for 150 ml) og så etterfyller med 100 ml avkjølt vann, så går det akkurat for det samme?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 08:36   #20
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye retningslinjer for tilbereding av MME

Jeg synes det blir litt mer pes. Når vi er ute på tur har jeg med MME i tilfelle jeg ikke skulle ha nok melk, og da har jeg vanligvis med meg kokt vann på termos og kokt avkjølt vann på flaska. Blander så det varme vannet med det kokte og har i pulver. Nå må jeg ha med en ekstra beholder med avkjølt vann så jeg kan helle det varme vannet på flaska først.

Førstemann fikk flaske og da mener jeg å huske at pulveret ikke løste seg skikkelig opp i for varmt vann!? Og hvor varmt er 70 grader?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no