Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Atopikere og mat - igjen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 15:42   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Atopikere og mat - igjen

Lille Snorkfrøken er ganske plaget med eksemen sin, og det er utrolig vanskelig å utrede hva som evt. forårsaker svingningene - særlig når været er så ustabilt som nå. Nå har jeg klart å slå det ganske bra ned med en (litt for) hard kortisonkur, og må prøve å teste litt og litt hva hun kan spise. Foreløpig får hun nesten en full porsjon grøt med MM, og resten pupp.

Jeg har styrt unna alle potensielle allergener så langt, tror jeg, men det er jammen ikke lett! Det finnes nesten ikke fruktmos på markedet uten jordbær, kiwi eller eple, og grøter uten melkepulver er nesten borte. Hirsegrøten fra Helios var ikke noen vinner, og må legges på hyllen foreløpig.

Hva gjør dere andre med atopikere når dere mattilvenner? Lager dere alt fra grunnen av (sa Husmorskrekken)? Eller er det korrekt at man bør forsøke potensielt allergene matvarer mens hun fremdeles får mye MM? Jeg finner så mye motstridende informasjon rundt omkring.

Jeg må bestemme meg ganske snart, for nå trenger hun mer mat - og jeg klarer ikke å øke leveringen av MM stort mer, tror jeg. 4 kg ned på 4 uker er kjekt nok, men jeg kan ikke fortsette i den takten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 11-12-07 kl 19:57.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:15   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Denne tråden må jeg følge med på...

Er det vanlig å reagere på eple forresten?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:20   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Hva med melk og egg? Også hos deg som ammer? Ellers har jeg dårlig med tips på hvordan man finner ut av hva det kan være. Høres veldig slitsomt ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:32   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Lillebror ser forresten ut til å tåle både melk og egg, men han ble skikkelig ille en dag jeg drakk eplejuice og ananas/lime-smoothie. Dermed vet jeg ikke om det er smoothien eller eplejuicen han reagerer på.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 18:01   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hva med melk og egg? Også hos deg som ammer? Ellers har jeg dårlig med tips på hvordan man finner ut av hva det kan være. Høres veldig slitsomt ut.

Det tenkte jeg også på. Jeg har en venninne som måtte være ekstremt forsiktig med hva hun spiste da hun ammet.

Håper du finner og får gode svar!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 20:02   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Tusen takk for svar. Melk er jeg forsiktig med (les: liker ikke noe særlig), men det ser egentlig ikke ut til at det har noe å si. Tror jeg. Og håper, siden det gjør livet veldig mye vanskeligere ifht. grøt. Egg har jeg ikke egentlig tenkt på. Hvis hun er bra i morgen får jeg ta trippel speilegg til lunsj. Sitrus reagerer hun kraftig på, eple vet jeg egentlig ikke. Jeg har blitt mer forsiktig med det.

Hatttifnatten, tusen takk. Du er god hjelp! Temperatursvingningene gjør det ekstra vanskelig her i huset også. Det er nesten umulig å bare variere én parameter om gangen! :frust:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 20:22   #7
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Da vi var på Voksentoppen snakket jeg med en mamma til en 2 åring med alvorlig atopisk eksem. Han reagerte spesielt kraftig på fisk. Husker at for han gikk det greit med melkeprodukter, han spiste yougurt til den store gullmedaljen.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 21:24   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Nestle har en grøttype som heter Sinlac, kan unger som ikke tåler melk og gluten spise, og man trenger ikke tilsette melk av noen type, kun vann.


Sist redigert av annemede : 11-12-07 kl 23:15. Årsak: Feilinformasjon
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 21:53   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Fisk, banan og sitrus har vært verstingene her. Kaviar er det vi vet 100% at hun reager på nå. Nå er vi inne i en runde igjen og jeg har heller ingen aning om hva det kan være. Hun nærmer seg jo tre år nå. Allergitester er tatt, men viser ingenting.

Snakket faktisk med legekontoret i sta og hun nevnte kryssallergi. Omtrent umulig og finne ut av. F.eks hva reagerer hun på i kaviaren. Ikke bare bare det der altså.

Er nesten bare å ta det man mistenker og en ting av gangen.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 22:55   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sinlac er ikke uten allergener, men den er uten laktose og gluten.
Det er andre ingredienser i grøten som det er mulig å reagere på. Dette er en spesialgrøt beregnet på laktoseintolerante og glutenallergikere og det er ingen fordel å gi dette til barna om man ikke har sterk mistanke om at barna ikke tåler dette eller har fått det påvist.

Ja, jeg har det som utvei relativt langt ute rekken. Dessuten koster den jo søren meg 70 spenn for pakken! Det er ikke billig å ha spesialmat, skjønner jeg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 18:35   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Et spm. til: hvordan utarter den allergiske reaksjonen seg? Umiddelbar rødflamming, magevondt eller eksem dagen etter?

Enten er Snorkfrøken allergisk mot hvete eller melk, eller så blir man kanskje bare rødflammet når man gnir grøt over hele ansiktet og inn i øynene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 18:39   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Enten er Snorkfrøken allergisk mot hvete eller melk, eller så blir man kanskje bare rødflammet når man gnir grøt over hele ansiktet og inn i øynene.

Er det kanel i grøten? Glitterbarnet ble rødflammete av kanel hvis han fikk kanlegrøt på huden. Trengte ikke være mye engang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:19   #13
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Lillebror er multiallergiker og spiser Holle grøt fra helsekost. Den er helt uten spor av melk. Han tåler fint spelt-grøten. Den finnes i fullkorn og hirse. Han reagerer på hirse og havre så de tåler han ikke. Grøten blandes med Nutramigen melke-erstattning og pæremos. Det er den eneste frukten han tåler helt sikkert! Grøten kan også lages på vanlig MM eller MME eller vann og frukt eller vanlig melk når de er eldre.

Han får også pupp så jeg er på spesial diett. Må være NØYE.

Jeg baker brød selv så er jeg sikker på at han tåler det. Middager fra bunnen er sikkert.

Rødflammete ansikt etter grøt kan være at hun ikke tåler den. Det lureste er å prøve seg frem med rene produkter flere ganger etter hverandre direkte på henne - ikke gjennom puppen for da tar det så lang tid før det er ute i igjen. Dessuten vet du ikke helt når det er i puppen heller. Hvis du mistenker melk kan du gi henne feks NAN og observere nøye. Hvis hun ikke får reaksjon med en gang gir du flere ganger i løpet av dagen og dagen etter. Det er forskjell på prosedyrer rundt omkring. Helsestasjon vår mente dette var en lur måte, men barnelegen syntes ikke man skulle starte med dette på egenhånd.

Du bør nok få litt hjelp. Det er ikke så lett!

Reaksjonene hos lillebror kommer med en gang på egg og melk. Elveblest med en gang, deretter kvalme, magesmerter og diare. Dagen etter masse eksem og SÅR rumpe. Andre ting viser seg kun som eksem. Det er også enkelte matvarer han ikke har fått ennå - som fisk og nøtter.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:08   #14
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Har du testet henne mot matallergi hos legen? (prikktest, blodprøver?)

Min eldste datter er\var atopiker, og var vedlig dårlig av eksemen det første leveåret -halvannet, uansett hva jeg spiste da jeg ammet. Jeg levde på knekkebrød og havregrøt og vann i 8 uker for å se om det kunne bedre eksemen hennes, husker jeg,- men den holdt seg blussende, uansett.

Dette er 7-8 år siden, men jeg husker at jeg ble rådet til å holde henne unna sitrusfrukter, egg, fisk, melk det første leveåret.(Mat som atopikere lett reagerer på)

Da hun var 8 mnd, var det kun to grøter hun tålte, husker jeg, så jeg følte at kosten var ensidig, men jeg ammet jo samtidig;- så hun fikk i seg alt hun trengte. Jeg synes det ble mye lettere når hun kunne gå over til brød og middagsmat.

Jeg tror i allefall det er viktig å prøve ut en og en matvare over tid, ellers er det umulig å vite hva hun reagerer på.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:29   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Vi fikk beskjed om å introdusere bare en ny matvare om gangen, og en gang i uka, for eksempel på mandager. (Og du Scarlett, det er mulig å lære seg å lage mat, jeg klarer det nå, og jeg var elendig før. Nøden lærer sulten kvinne å koke.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:37   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Takk for svar! Nå går det litt bedre her hos oss. Dvs. hun har fremdeles eksem, men jeg kan ikke se noe mønster ifht. matallergi, som er den store skrekken. Her om dagen spiste hun faktisk et halvt fruktglass før jeg så at det var appelsin i det, og har ikke reagert spesielt på det (men når JEG prøver et halvt glass fersk juice, DA ... Det blir vel atskillig større mengder, selv i puppen. )

Jeg er fremdeles usikker på egg. Jeg får teste det forsiktig om et par mnd.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:38   #17
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Det er spesielt vanlig å reagere på histaminrik mat. Den listen er jo ganske lang.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 18:30   #18
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Atopikere og mat - igjen

Sjokolade og kakaoprodukter + tomater, tomatsaus etc er det mange som reagerer på. Vår lille reagerte kraftig på sukker da hun var liten. Jeg vet ikke om hun reagerte på det da hun ble ammet, men spiste hun sukker så blusset det opp voldsomt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no