Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Hermer du etter andres dialekt?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-15, 00:32   #161
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Tsk tsk. Hvis noen de sier de har hvite tenner, også ser de ut som fargen på gulost - så ser jo alle hvor bisart det er å kalle osten for hvitost.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 09:06   #162
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Skål = det man setter koppen på
Asjett = det man har kake/brødskive på
Tallerken =stor utgave av asjett som man spiser middag/varmmat på
Fat= Stoor tallerken som man legger maten/kaken på som folk kan forsyne seg av
Dyp tallerken - tallerken med fordypning i midten som man spiser grøt/suppe av
Bolle= liten bolleformet dings man spiser grøt og suppe (og salat) av.
Bakebolle = stor bolleformet dings man baker/blander ingredienser i
Salatbolle= stor bolleformet dings man serverer salat fra.



:fasit:

Jeg ville brukt tefat der du bruker skål og skål for det du kaller bolle, men ellers er jeg helt enig! Alt er definitivt ikke fat i mitt Nord-Norge, i hvert fall.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 11:35   #163
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Jeg sier gjerne både kopp og tefat, og kopp og skål, men jeg har ikke sett kombinasjonen på sikkert 20 år. Er det noen som bruker det, altså?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 12:44   #164
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Ja. Jeg er fra Oslo, men snakker veldig sørlandsk etter noen år her nede. Legger mer om til pent østlandsk når jeg er på Østlandet, og plukker opp fraser her og der når jeg er rundt om i landet. Snakker jeg med svensker så legger jeg om til svensk (kan snakke mer eller mindre flytende pga. nærhet til Sverige gjennom hele barndommen), jeg blir påvirket av dansk også, og generelt alt etter hvor jeg ferdes. Dette skjer av seg selv. Jeg er helt kauderveldsk.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 15:29   #165
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og jeg er med trønderne her. Fat: alt du spiser eller serverer av. Tefat: det du setter koppen på. Duh.


Jeg spurte hun som er svensk på vår avdeling om dette, og i Sverige, der hun er fra iallefall, sier de også tefat. Så det så.
Står her og:

För utomhusleksaken som också kallas tefat, se stjärtlapp.
Ett tefat är en liten assiett som tillhör en kopp. Den har en liten fördjupning i mitten som passar koppens fot och som gör att koppen inte glider av så lätt.


Og her:
Eit tefat (nyn./bm./sv.) er eit lite fat eller ei lita, grunn skål med ein lett nerfelt midtring som te- eller kaffekoppar tradisjonelt blir sett oppå. Ordet er i vanlig bruk blant vestlendingar, trønderar og nordlendingar så vel som generelt blant svenskar og finlandssvenskar. Derimot er ordet okjent i Danmark, der det blir sagt enten underkop (trulig frå tysk Untertasse) eller skål, så vel som på store deler av Austlandet, der det oftast blir sagt (kopp og) skål i staden. Koppar med sylindrisk kopp og som vanligvis blir bruka utan tefat blir elles oftast kalla krus.
Tefat blir òg ofte bruka til andre ting enn å sette koppar på. Dei kan för eksempel brukast til å legge bruka teposar på, som mini-fat til å servere pålegg eller garnityr på, eller som mini-asjettar når ein berre skal eta f.eks. eitt lite kakestykke eller nån få kjeks til teen eller kaffen.



Og man sier jo (så klart) skål om blant annet det man har godteri/smågodt i. Sier jo ikke «bolle» med smågodt?
Skål med smågodt. Skål med potetgull.

Og sodd må man ha i en terinn.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 06-06-15 kl 15:36.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:06   #166
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Og man sier jo (så klart) skål om blant annet det man har godteri/smågodt i. Sier jo ikke «bolle» med smågodt?
Skål med smågodt. Skål med potetgull.


Jo. Det heter bolle og fat.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 16:20   #167
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Er Divine trøndersk? Shit, det stemmer ikke i mitt hode!

Men tefat og hvitost stemmer veldig

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 18:47   #168
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Divine er trønder, ja. Å herregud kor tøff æ e.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:21   #169
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Divine er trønder, ja. Å herregud kor tøff æ e.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:25   #170
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Trønder, ja, ikke trøndersk Kjempefin dialekt, men den jeg forstår minst av og absolutt ikke kunne ha hermet etter om jeg hadde villet det aldri så mye (med mindre å putte "sjø" bak hver setning holder ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:34   #171
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Ikke-trøndere bruker alltid sjø feil når de skal etterligne.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 19:35   #172
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Ja, akkurat der har du det (Som om det var det eneste som hadde avslørt meg som ikke-trønder ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:38   #173
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Jeg bruker "sjø" utrolig sjelden Og jeg vil påstå jeg er veldig trønder.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:42   #174
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Jeg bor i Trøndelag, er vokst opp nær Trøndelag og bruker schø bare når jeg skal parodierer trøndere. Dvs ganske ofte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 21:54   #175
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg bor i Trøndelag, er vokst opp nær Trøndelag og bruker schø bare når jeg skal parodierer trøndere. Dvs ganske ofte.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:43   #176
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det heter skål.

På bergensk heter det også tefat.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:51   #177
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Når man snakker om oppvask, så er jo alt "kopper".

Men "komme" bruker ikke jeg om annet enn oppvaskkumme.

Jeg trodde helt oppriktig at det var kun snakk om koppene som ble vasket da jeg var nyinnflyttet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-15, 22:57   #178
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ikke-trøndere bruker alltid sjø feil når de skal etterligne.

Ikke alle. De e betterdø itj mang som e like god som mæ til å snakk trøndersk. Som itj e født her altså.

Jeg har lagt meg til en grusom dialekt. Trøndersk med skarre-R. Jeg sier også ikke, i stedet for itj. Barna mine sier dersom også ikke. Egentlig sier jeg ikkje og eg, men har altså blitt til ikke og e.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 09:56   #179
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Har du gått på BI? :dypt rystet: Jaja, det ville jeg ikke trodd. :kompliment:

Jeg har også gått på BI. :sjokkerer:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 10:02   #180
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hermer du etter andres dialekt?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Klart det heter hvitost? Påskeliljer og løvetann er gule - osten er offwhite, altså white - hvit. :heisannforpokker:

Noen påskeliljer er gule.

Andre er hvite. Feks Obdam, Thalia, Mount Hood, White Marvel, Beach, Erlicheer osv er helt hvite. Jeg samler på Thalia og Obdam selv. Det finnes også en god del rosa påskeliljer, Rosy Cloud og Rosy Sunrise, samt en del med hvit/rosa kombinasjon.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no