Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Grusom Oprah-episode

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 14:24   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Ulykkelig

Grusom Oprah-episode

Se på Oprah akkurat nå. Det handler om Auswich-leiren, og alle som ble lemlestet og drept der. Da en overlevende beskrev alle barna og at soldatjævlene kastet levende babyer inn i flammene, brøt jeg helt sammen. Sitter bare og julker. FY FAEN!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:27   #2
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Omtrent sånn føler jeg det når jeg ser "Schindler's list". Den har jeg sett mange ganger, og griner så snørr og tårer flyter hver gang. Ikke fordi filmen i seg selv er så fæl, men vissheten om at handlingen er bygget på noe som faktisk har skjedd. Det er bare for jævlig.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:49   #3
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Det er ufattelig grusomt at mennesker kan gjøre sånt. Det er desverre en vanlig misoppfatning at det var de verste nazistene alene som var ansvarlige for dette. De ville aldri ha kunnet gjennomført alt det som ledet opp til leirene og utryddingen om ikke de murrende understrømningene i samfunnet hadde vært så rasistiske mot jødene som de var. Også blant arbeiderpartifolk og motstandsfolk her til lands var det vanlig å se på jøder som underordnet og mindre verdt. Så selv om Norge var imot invasjonen så var vi ikke mot mange av de tankene nazistene forfektet.

Nettopp derfor er det så viktig å bekjempe hverdagsrasisme og intoleranse, hver dag og overalt man er.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:00   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Jeg har ikke grått så mye på det jeg kan huske. Er helt ødelagt i fjeset nå, må gå og fikse meg før jeg skal hente vesla i barnehagen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:10   #5
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Det hjelper å gråte. Og den som kan kjenne på de store, vonde følelsene er modig og rik. For det vitner om engasjement og empati og evne til også å kjenne de store, gode følelsene. For heldigvis er det jo masse å glede seg over her i verden også.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:26   #6
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Jeg har også hulket. Jeg kan ikke se på sånt etter at jeg fikk barn. Føler bare en intens trang til å ta vesla i armene og rømme. Alle barneskjebnene blir med ett så nære.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:36   #7
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Jeg så det. Bestefaren min var polsk og kom til Norge som fange av tyskerne. Bare guttungen. Han hadde mareritt hver eneste natt resten av sitt liv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 17:13   #8
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Huff, jeg så ikke den episoden, og det er jeg glad for. Men jeg så en episode av 7th Heaven ( ) hvor den ene naboen hadde vært i konsentrasjonsleir. Jeg husker ikke hvilken. Men hun fortalte hvordan de ble delt i grupper med kvinner og barn og menn hver for seg. Så fortalte hun hva de gjorde med dem etterpå og sånt. Helt grusomt! Jeg satt og gråt mine modige tårer.

Jeg vet ikke om akkurat det hun fortalte var sant, men som MokkMokk sier, vissheten om at noe lignende har skjedd i virkeligheten gjør at det blir helt forferdelig å se.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 17:22   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Han overlevende som ble intervjuet av Oprah (de gikk sammen i leiren) fortalte bla. at alle barna ble henrettet ved ankomst, absolutt ALLE! Mødrene ville jo ikke slippe dem, så det endte med at nesten alle mødrene ble henrettet sammen med barna (hadde jeg også gjort!). Mødre satt i gasskamrene og holdt rundt barna sine. Jeg blir hysterisk bare jeg tenker på det!! :hulke:

Vi fikk se en haug med barneklær som lå i en glassmonter. Små søte babyklær. Bak en glassvegg lå det tusenvis av kofferter, eiendeler fangene hadde tatt med seg hjemmefra, de visste jo ingenting om hvor de egentlig skulle. På en av koffertene stod det et navn og fødselsdato, en bitteliten koffert. Den tilhørte en liten babygutt. Alle barna var jo døde.

Dette er så grusomt at jeg ikke kan fatte at det faktisk har skjedd ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 18:52   #10
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Ja, det er helt ufattelig. Og å tenke seg at mange av disse SS-soldatene hadde egne familier som de gikk hjem og spiste middag sammen med etter en dag i leiren? Det er helt ufattelig.

Chumbawamba skrev denne sangen til ære for en som ikke overlevde, men som fikk overlevert sitt budskap allikevel; han ga aldri opp:

Rappaport's Testament: I Never Gave Up
If you survive me
(I Never gave up)
Tell them this
(I Never gave up)
If you survive me
(I Never gave up)
Tell them this

Almost as if I were planning ahead
I drank, I ate, I made love
I learnt to snatch whatever I could
I never asked for pity and I never gave up

I never gave up, I never gave up
I crawled in the mud but I never gave up

Twenty months I kept accounts
And in the end they'll balance out
Sometimes I vomit happy memories
Sometimes I laugh out loud just to crack my face

I never gave up, I never gave up
I crawled in the mud but I never gave up

If I meet Hitler in the other place
I'll spit this precious soup in his face
And all my accounts will be settled, you see
'Cause Hitler never ever got the better of me

I never gave up, I never gave up
I crawled in the mud but I never gave up

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:29   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Ja, huff den episoden fra Oprah er virkelig en som la seg på minnet. Jeg anbefaler dere alle å lese boken "Night" av Elie Wiesel (Han fikk Nobels fredspris i 1986). Jeg vet ikke om den er å kjøpe på norsk, men jeg kjøpte den på Amazon (Oprah's book Club).

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:10   #12
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Herregud. Det hadde jeg aldri taklet å se. Aldri.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:59   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grusom Oprah-episode

Jeg har vært så heldig og kjenne to overlevende. Bare en av dem jødisk da. Den andre var Norsk kommunist. Han ga meg og klassen min på vidregående en fantastisk oppsett i økonomien i disse leirene. Den tyske krigsmaskinen var jo finansiert av dette.

Han fortalte mye.

Den andre er den nå mye omtalte Julius Paltiel. Jeg glemmer ikke et selskap jeg servrte i der disse to begynte å prate seg i mellom.

Finn hadde vært gjennom et helvete, men han hadde fått mat fra Norge (organisert fortalte han meg av min far). Julius fikk ikke slik.

Det værste de opplevde var jo når de ikke fikk være med de hvite bussene til Norge. Nordmennene godtok ikke de stakkars utsultede jødene som Norske.

Jeg har lest mye krigslitratur. Men den sterkeste boken for meg som jeg anbefaler alle å lese er

Primo Levi: if this is a man

og den som følger The truce.

Bøkene er sterke fordi han som min fars venn faktisk skildrer umenneskeliggjøringen og hvordan de forstod lokalbefolkningen som ikke hjalp de sultne magre stakkarene.

Babyene som ble kastet i flammene var kanskje de heldige. Det er sannheten og nå som antisemitismen blomstrer bør en huske dobbelt opp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no