Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Noen mattekyndige her?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 13:47   #1
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Bare for n<11.

Er jeg dum nå? Tverrsummen er da fortsatt 9 selv om du kommer mye lenger opp i gangetabellen:

9*12=108
9*13= 117
9*14 = 126
9*15 = 135

Er jeg på bærtur, Mauser?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 14:03   #2
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Er jeg dum nå? Tverrsummen er da fortsatt 9 selv om du kommer mye lenger opp i gangetabellen:

9*12=108
9*13= 117
9*14 = 126
9*15 = 135

Er jeg på bærtur, Mauser?

Det gjelder f eks ikke for 9*11, 9*21, 9*22, ... i første generasjons tverrsum. Men tverrsummen av tverrsummen blir 9. Det hadde vært interessant å se et utvidet bevis for høye n.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 14:05   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det gjelder f eks ikke for 9*11, 9*21, 9*22, ...

Tverrsummen er 9 for disse, jo, når den blir redusert (eller hva det nå heter) til ett siffer. Jeg trodde du snakket om formuleringen min i beviset, ikke om selve regelen?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 14:06   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Men 9*11=99 som har tverrsum 18, som igjen har tverrsum 9.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 14:07   #5
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det gjelder f eks ikke for 9*11, 9*21, 9*22, ...

???

Alle disse har tverrsum 9?

9*11=99
9*21=189
9*22=198

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:42   #6
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det bønna sier, ligner på et utgangspunkt for et induksjonsbevis.

Det du skal bevise, er at n x 9 har tverrsum lik 9 for alle n.

Se først på n = 1. 1 x 9 = 9, og tverrsummen av 9 er lik 9.

Så antar vi at det stemmer for n, og ser på n + 1.
(n + 1) x 9 = n x 9 + 9
Tverrsummen av n x 9 vet vi allerede at er lik 9, og hvis vi legger til 9, blir det 18, som har tverrsum lik 9. Dermed gjelder uttrykket også for n + 1, og da har vi bevist at det gjelder for alle n. QED

- Hvis du ikke forstår hvordan induksjonbevis virker, kan jeg prøve å forklare det etter lunsj.

Hvordan vet vi det?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:48   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvordan vet vi det?

Det var en del av antagelsen. Det vi beviste i den andre delen her, er at "gitt at det gjelder for n, så gjelder det også for (n +1)", og da kan vi bruke det at det gjelder for n i beviset. Det er sånn induksjonsbevis fungerer.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:52   #8
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var en del av antagelsen. Det vi beviste i den andre delen her, er at "gitt at det gjelder for n, så gjelder det også for (n +1)", og da kan vi bruke det at det gjelder for n i beviset. Det er sånn induksjonsbevis fungerer.

Takk, da skjønner jeg. Jeg er imponert over at du sånn rett ut av hodet kan føre et induksjonsbevis! Det er vel noen år siden du studerte det og du jobber jo ikke med det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 12:04   #9
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Takk, da skjønner jeg. Jeg er imponert over at du sånn rett ut av hodet kan føre et induksjonsbevis! Det er vel noen år siden du studerte det og du jobber jo ikke med det.

Enkelte ting har man gjort så mange ganger at det har blitt drillet inn i ryggmargen.

Siden vi holder på med matematikervitser, så kan jeg en om en professor som ble mobbet på arbeidsplassen.

En dag kom han inn på kontoret og oppdaget at noen hadde satt papirkurven på skrivebordet hans og satt fyr på den. Snarrådig tok han brannslukningsapparatet som var forskriftsmessig utplassert, og slukket brannen før den fikk gjort noen skade. Så tok han sine notater og gikk for å holde forelesning.

Dagen etter kom han inn på kontoret igjen og oppdaget at noen hadde satt fyr på papirkurven igjen, der den stod på plassen sin på gulvet. Snarrådig tok han tak i kanten på den og løftet den opp på skrivebordet. Siden han nå hadde redusert problemet til et med kjent løsning, tok han fornøyd sine notater og gikk for å holde forelesning.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:33   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Du har hørt vitsen om matematikeren, fysikeren og ingeniøren som skulle bevise at alle oddetall er primtall, smilefjes?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:33   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du har hørt vitsen om matematikeren, fysikeren og ingeniøren som skulle bevise at alle oddetall er primtall, smilefjes?

Nei?

  Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:36   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

OK, jeg forklarer induksjonsbevis etterpå (hvis ingen andre tar det i mellomtiden), men vitsen kan jeg ta med det samme. Det dreier seg altså om å bevise at alle oddetall er primtall (noe som ikke er sant, altså, sånn hvis noen lurer ).

Matematikeren: 1 er primtall, 3 er primtall, 5 er primtall, resten følger ved induksjon.
Fysikeren: 1 er primtall, 3 er primtall, 5 er primtall, 7 er primtall, 9 er, eh, målefeil, 11 er primtall ...
Ingeniøren: 1 er primtall, 3 er primtall, 5 er primtall, 7 er primtall, 9 er primtall, 11 er primtall ...

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 09-09-09 kl 13:02. Årsak: rettet opp feilen annemede påpekte
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:37   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

  Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:37   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Og her skjønner jeg med en gang det er like greit jeg ikke er hverken matematiker, fysiker eller ingeniør - for jeg skjønte ikke vitsen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:43   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Sp, jeg forstod den ikke. Og hvorfor hoppet du over 7?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:51   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sp, jeg forstod den ikke. Og hvorfor hoppet du over 7?

Fnis. Jeg hoppet over 7 fordi jeg hadde for lavt blodsukker - det skulle absolutt vært med. (Jeg retter det i vitseinnlegget, så jeg slipper å forvirre eventuelt sent ankomne lesere.)

Poenget er å henge ut svakhetene til de enkelte gruppene. Den livs- og virkelighetsfjerne matematikeren "beviser" ved å anta at det fortsetter å gjelde for alle tall fordi det gjelder for de par første, uten å se på hva som faktisk skjer når man kommer lengre ut i tallrekken. Den unøyaktige fysikeren velger å se bort fra "målinger" som ikke passer overens med den teorien vedkommende tror er sann. Og den teite ingeniøren vet ikke at 9 ikke er et primtall.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 09-09-09 kl 13:01.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:52   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.328
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Håkkei, det er mange tråder det blir sagt er typisk FP, men dette er jo kroneksempelet!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 12:53   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Håkkei, det er mange tråder det blir sagt er typisk FP, men dette er jo kroneksempelet!

:dobbeltsnurt faktisk:

Er det lizzom pk å disse ærlige arbæisfålk å nå?

  Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 23:32   #19
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Jeg skjønte Skilpaddevitsen uten å lese forklaringen.
Hva sier historien om siviløkonomer da mon tro?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 23:35   #20
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen mattekyndige her?

Og der fant jeg ut svaret om økonomen. Straffer seg å lese tråder baklengs.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no