Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Webasto? Ville du ha hatt det?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-12, 13:58   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

På en del biler blir ikke "ekstrapakken" med fjernstyring, programmering etc. nødvendig for alle - det er en luksus. Men en del biler blir tregt varm hvis det ikke er noen annen form for tilleggsvarmer, og hvis da å kjøpe full webasto-pakke er eneste alternativet, blir det fort at det anbefales.

Hadde et periode på et par måneder siden for et par år hvor webastoen vår var ute av drift. Vi har den kun som tilleggsvarmer, ikke forvarmer med fjernkontroll. Det måtte kjøres temmelig langt før det ble lunk i bilen. Da kommer det også litt an på hvor man bor - her er det ikke uvanlig med lavere enn -10 ganske ofte i løpet av vinteren (og for to år siden var det ekstra jævlig - fra midten av november og ut februar var vel gjennomsnittstemperaturen -12 elns... som gjennomsnitt - var da mange dager hvor det var en god del kaldere).

I vår bil er det en litt eldre dieselmotor som ikke er like effektiv som de nyere - dvs. mer av energien den forbruker går over til varme.

Her var det vel snakk om bil med PSA 1.6-liters-diesel og en ganske stor bil. Jeg hadde vært svært svært skeptisk til å kjøpe en slik bil uten tilleggsvarmer. Da skulle jeg i det minste ha hatt motorvarmer slik at bilen ikke var så kald når man kjørte hjemmefra om morgenen. Ha rman bilen i garasje hjemme er det jo som sagt ikke lov å bruke webastoen (fyller garasjen med eksos). En del har kanskje også parkering på jobb hvor de kanskje ikke kan bruke webastoen.

som det ellers sies handler det ikke bare om varm bil. Har man ikke garasje kan det også handle om å slippe å måtte skrape bilen. Er du på en kjøpesenter kan du via fjernkontrollen på lang avstand og gjennom vegger etc. gjerne også starte webastoen - f.eks. før dere går inn i siste butikken, så har bilen f.eks. 20 minutter på å bli varm og isfri.

Det lille utslippet/forbruket webastoen har tar man inn inn gjennom lavere forbruk ellers når bilen er varmet opp. Men det er ikke mye den i praksis brenner, så det er ikke akkurat noe som merkes på drivstofforbruket. Er vel 0,2-0,3 liter i halvtimen så vidt jeg husker, og den går jo nødvendigvis ikke så lenge engang - spesielt om det er snakk om bare å bruke den som tilleggsvarmer, og ikke som forvarmer.

Det en del også argumenterer for er at å kjøre med kald bil er en sikkerhetsrisiko - at man fryser tar fokuset bort fra det å kjøre bilen og følge med veien...

At det selges biler i Norge uten noen form for tilleggsvarmer synes jeg det er rart at ikke biltesterene setter mer fokus på. Men klart - det er et element som en del ikke tenker på og som gir litt lavere pris. Men det er jo samtidig merkelig at de ikke tilbyr modeller med mellomløsninger.

Men da også - jo større bil, jo lengre tid vil det ta for å få varme i bilen. Derfor ser man at det hos noen produsenter ikke er tilleggsvarmer i de mindre bilene, mens det er standard i de store. Når tilleggsvarmer er standard, koster gjerne ikke pakken som gir forvarmer med fjernkontroll, programmering, gsm etc. så mye. For min bil var det 9 000 kr når bilen var ny, ettersom selve webastoen var der som standard.

Om bilen har elektrisk tilleggsvarmer bør man vedlikeholdslade batteriet en del om vinteren for å unngå problemer hvis man har mye småkjøring.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:14   #22
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Har ikke Webasto, men vår Tiguan har motor- og kupévarmer og det er bare så fantastisk herlig!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 14:19   #23
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Vi har nettopp kjøpt ny bil med motor- og kupevarmer, og jeg elsker det! Har fjernkontroll, så setter den på fra kjøkkenvinduet

Det selger sa til oss, er at den bør få gå i minst 15 minutter for å unngå at den soter ned. 5 minutters varming en gang i blant går fint, men som hovedregel bør den få brenne en god stund for å unngå sot.

Han sa ikke noe om hvor langt vi måtte kjøre for å lade opp igjen batteriet? 30 minutter er jo lenger enn det vi kjører til vanlig.

Vi har også fjernkontroll, den brukes brukes flittig. Jeg setter gjerne på varmeren kort tid etter at jeg står opp, slik at bilen fort står i 30 minutter før vi skal gå. Den skrur seg jo automatisk av til slutt uansett. Fikk samme beskjed som dere da vi kjøpte, at den helst skulle stå i 20 minutter+.

Fantastisk å slippe å skrape is OG komme til ferdig oppvarmet kupé altså!

På vår bil drives varmeren med diesel, ikke batteriet, forøvrig.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 17:45   #24
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Har ikke Webasto, men vår Tiguan har motor- og kupévarmer og det er bare så fantastisk herlig!

Men Tiguan har som de aller fleste VW-modeller en tilleggsvarmer som standardutstyr på dieselmodell. For de første årsmodellene av Tiguan er jeg ganske sikker på at Webasto var standard - da med kun tilleggsvarmer-funksjon, mens man betalte ekstra for å få forvarmerfunksjon (altså programmering, fjernkontroll slik at Webastoen startet uten at man startet bilen). På nyere årganger har de vel gått over til elektrisk tilleggsvarmer tror jeg.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 17:47   #25
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Vi har stort sett småkjøring på begge bilene og har måttet bytte brennerenhet på den ene pga at den sotet ned. I samme slengen fikk vi omprogrammert innstillingene slik at vi kun kjører den manuelt og at den ikke automatisk starter ved en gitt temperatur.

Hos VW kan man vel sette Climatronic på Econ for å forhindre at Webasto starter automatisk når bilen startes.

Men litt tungvidt - vri om nøkkelen halvveis, sette på Econ, så starte bilen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:02   #26
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Jeg har Grand Picasso som privatbil og der er det verken motorvarmer eller Webasto. Jeg bor på et sted der vi ofte har 25-30 minusgrader på vinteren, men klarte meg fint uten begge deler i fjor vinter (som var første året med denne bilen). Bilen starter greit selv i veldig kaldt vær uten motorvarmer, men det hadde helt klart vært skånsommere mot bilen med motorvarmer. Webasto har jeg ikke bruk for. Jeg parkerer alltid i garasje og der kan jo ikke Webastoen brukes. Jeg kjører ungene til skolen og dit er det 2,5 km. Bilen gir god varme før vi er framme.

På firmabilen jeg kjører for tiden, er det både Webasto og motorvarmer. Jeg bruker ikke Webastoen fordi jeg alltid parkerer i garasje. Motorvarmeren blir sikkert brukt på ekstremt kalde dager.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:19   #27
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg har Grand Picasso som privatbil og der er det verken motorvarmer eller Webasto.

Sikker på at det ikke er webasto? Det er en del Citroen-modeller som har blitt levert med Webasto-tilleggsvarmer - altså tilleggsvarmeren som starter automatisk når man starter bilen. Fant en liste her som viser at en del modeller fra midten av 2000-tallet kan oppgraderes med fjernkontroll/timer mot Webastoen som allerede sitter i bilen.

Men prisen på 25000 kroner virker helt vill sammenlignet hva andre produsenter tar. Parkeringsvarmer basert på Webasto m/fjernkontroll etc. for en Passat koster 7500 kroner. Passat har ikke lengre Webasto tilleggsvarmer som standard, med mindre de ikke har gjort en endring her igjen. VW har tilbud på 6000 kr for dette i Touran - en annen modell som tidligere hadde tilleggsvarmer - altså uten timer og fjernkontroll - som standard, men senere fikk dette gjort om til en elektrisk tilleggsvarmer. Samme pris i Golf, som i hvert fall ikke tidligere har hatt webasto som standard....

25 000 er mer en pris man kunne forvente hvis de skulle montere det inn selv på verkstedet - ikke på fabrikk. Ser de som har fått pristilbud på 20 000 kr for ettermontering i C4GP, så 25000 som skrives her for fabrikksmontert virker svært svært dyrt. Ettermontering av Webasto er ofte veldig dyrt kontra fabrikksmontering.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:22   #28
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Vi har på vår Ford Mondeo 2012 modell men har ikke fått testet den enda

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:27   #29
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Citroen anbefaler grilltrekk og annen kjølevæske om vinteren: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10077284 ;-)

(og det er info i den artikkelen for de som har nyere VW - dette elementet med å sette Climatronic på High for å slå på tilleggsvarmeren)

Volvo og Ford med samme motorene som i C4GP har tilleggsvarmer slik jeg har forstått det. Selv om det er mindre biler...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:32   #30
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Vi har på vår Ford Mondeo 2012 modell men har ikke fått testet den enda

Kan være at du har det. Som tilleggsvarmer vil jeg tro at den i disse bilene også starter automatisk hvis det er under en viss temperatur. Parkeringsvarmingen må man imidlertid starte manuelt.

Men mulig Ford har en løsning der den er deaktivert i utgangspunktet. Har en i familien med en Mondeo som er noen år gammel - uten fjernkontroll/timer. Der starter Webastoen automatisk når man starter bilen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 19:36   #31
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Det er digg.
I ettertid skulle jeg ønske jeg gikkk for varme i frontruten og oppvarmet ratt også. :brrr:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 20:06   #32
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Sikker på at det ikke er webasto? Det er en del Citroen-modeller som har blitt levert med Webasto-tilleggsvarmer - altså tilleggsvarmeren som starter automatisk når man starter bilen. Fant en liste her som viser at en del modeller fra midten av 2000-tallet kan oppgraderes med fjernkontroll/timer mot Webastoen som allerede sitter i bilen.

Dette burde jeg visst, men nå ble jeg usikker. Jeg skal sjekke det opp. Bilen er iallefall varm så fort at jeg aldri har savnet Webasto, men kanskje det er fordi jeg allerede har en. Jeg skal sjekke det i morgen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 21:21   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Kan være en annen form for tillegsvarmer også, som sagt - i noen biler er det elektrisk ekstravarmer.

Faktum er i hvert fall at med stor kupe, så tar det gjerne sin tid før det blir varmt og når det er ekstra kaldt, så er det ikke sikkert at motoren har nok "overskuddsvarme" til å holde bilen varm...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 21:37   #34
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Jeg elsker vår Webasto! Siden vi ikke har garasje er den helt gull å ha på vinteren.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 21:40   #35
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Det går ikke an å få den med webasto fra fabrikken i følge selgeren, så ja det er ettermontering...

Hvis det ikke er noen form for tilleggsvarmer, hadde det i hvert fall vært nok til at jeg hadde vært meget skeptisk til bilen når man ser erfaringene en del har vinterstid. Men klart - har man mulighet for å bruke motorvarmer og helst også kupevarmer også, så hjelper det en del - noen har jo også den muligheten på jobb. Er naturligvis også litt avhengig av hvor i landet man bor.

Personlig her vi bor er 70 prosent av veien ned til sentrum en nedoverbakke, så den lille varmen man har fått i motoren på vei innom barnehagen kan gått gå nedover når man kjører ned bakken....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 21:44   #36
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Webasto? Ville du ha hatt det?

Husk også at på mange Webasto-implementasjoner så kan man også få ventilasjon på bilen om sommeren....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no