Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken bil bør jeg velge?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 12:43   #41
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Hvorfor ?

Siste generasjon Vectra har vel ikke vært så ille, men de par generasjonene før det var ikke gode biler.... og Opel ville vel bli kvitt Vectra-navnet pga. det ble "belastet". I tillegg til en del teknisk var det for de generasjonene også en del rustproblemer.

Mazda 6 og Ford Focus er ellers biler man må være noe obs på når det gjelder rust. Normalt sett har det ikke vært noe problem å få det fikset, men det har samtidig da vært en del krav bl.a. til at servicer skal være fulgt hos merkeforhandler slik at de har kunne ta tak i problemene før de har fått for godt feste.

Kjenner flere med Mazda 6 og Focus som har vært igjennom flere runder med utskiftning av en del karroserideler og ellers fiksing pga. rust. Dette også biler produsert etter at rustproblemene begynte å bli god kjent, og selv om det ikke var så ille som for tidligere årsmodeller.

Men trenger man en mellomstor stasjonsvogn ville jeg absolutt sett på Skoda Octavia. Nå blir det vel i det prisområdet gjerne snakk om en 1.9TDI hvis man skal ha diesel, og kanskje i forhold til mye motorvei/landeveiskjøring er det en del hjulstøy (som gjør at motorstøyen ikke er et praktisk problem). Ser man både på Norsk Kundebarometer og NAF Motorindex er Skoda-kundene realativt fornøyde. Ulempen med Octavia er imidlertid at de har holdt seg veldig bra i pris.... Men det er godt mulig at en del av de som ligger ute på Finn.no nok må gå en del ned i pris hvis de ikke skal vente litt lenge på kjøperen... (bemerk ellers at det vel fram til 2008 ble solgt to typer Octavia - Octavia og Octavia Tour. Octavia Tour er den gamle versjonen, som egentlig fikk en etterfølger i 2005, men som pga. høy popularitet i mange markeder ble fortsatt å produsere...).

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 13:28   #42
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Har selv kjørt Octavia 2007årgang og synes de er kurante biler men ganske sjenerende hjulstøy og litt for mye ketchup-effekt på dieselmotoren. Hovedårsaken til at vi valgte den vekk var resultatet i Euro Ncap, som er klart dårligere enn mange av konkurrentene. http://www.euroncap.com/tests/skoda_..._2004/206.aspx
(resultatet fra denne gjelder ogsåpå facelift-versjonen).


Men som MRC skriver, et stort problem når man kjøper dem brukt er hvor høyt de ligger priset. En Octavia med 1.9 TDI ligger veldig høyt priset idag og man kan få andre og vel så bra biler med betydelig lavere kmstand, til samme prisen. Litt av det samme som V50. Det som kan være skummelt med å kjøpe en høyt priset brukt Octavia mht videre verdiforringelse er
1) 1.9 TDI motoren er erstattet av en nyere og bedre 1.6 motor
2) Det kommer en helt ny Octavia neste år.

Dvs: om noen år (tror jeg) ikke bruktbilkjøpere primært ser etter en forrige generasjons Octavia med forrige genersjons dieselmotor. PRisene kan da falle kraftig.


Sist redigert av vestlandsfanden : 17-04-11 kl 13:42.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 13:43   #43
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Bemerk at Octavia i EuroNCAP er testet i et annet oppsett enn det som har vært solgt i Norge. Slik jeg forstod det var det noen airbags som den ikke ble testet med pga. det ikke var standard i alle landene, mens det i Norge var det etter en viss årsmodell.

F.eks. kan man lese på Skoda-auto.no: "To av disse er hodekollisjonsgardiner som dekker både for- og baksetet." - men dette hadde ikke modellen testet av EuroNCAP, som et eksempel.

Dette gjelder flere biler som er testet av EuroNCAP tidligere, og også per i dag. Pga. bilene testes i "laveste" utgave sikkerhetsmessig for det europeiske markedet. Flere produsenter har imidlertid kuttet ut enkelte basismodeller rettet mot enkelte sør- og østeuropeiske land pga. dette. Typisk eksempel er jo også trekk pga. mangel på ESP for en del modeller i EuroNCAP, mens det for modellene solgt i Norge er standard, men siden det finnes modeller uten i andre land får den et generelt trekk.

Hjulstøymessig er den ikke av de beste, men mange biler i det segmentet er ikke så godt. Hvilke dekk man velger betyr mye - det gjelder for så vidt for mange biler. Motormessig synes jeg 1.9TDI-en er helt grei - fungerer helt fint i det vanlige, og man kan si at hovedeffektområdet er noe kort, men ser ikke helt det praktiske problemet. Hvordan motoren er i forhold til gir man velger er noe man kanskje legger merke til litt i starten, og tror mange videre girer med enn nødvendig - spesielt hvis de har vært mest vant til å kjøre bensinbil.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 15:36   #44
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Mange gode råd her altså og masse detaljer jeg overhodet ikke har greie på.
Men det som er sikkert, er at det blir diesel stasjonsvogn. Finner jeg en bra bil til rundt 150 - 170-000 er jeg veldig fornøyd .

Vectra går ut pga av størrelsen, så stor bil trenger jeg ikke da mannen har V70.

Jeg skal se på:

- Renault Laguna (har blitt overbevist om at jeg iallefall bør gi den en sjanse)
- Volvo V50 (som fremdeles er øverst på lista )
- Opel Astra (tar gjerne i mot noen synspunkter her)
- WW Passat (tar den med i vurderingen, men er ikke spes. gira )
- Skoda Octavia (som jeg i utgangspunktet synes er for dyr i forhold til mange andre biler)
- Opel Zafira (tar gjerne i mot synspunkter, men i utgangspunktet er jeg ikke spesielt gira på denne heller)

Er det flere biler som bør på vurderingslista Hva med Opel Signum ?? (kanskje for dyr så aberet blir høy km.stand...)


Sist redigert av Liljekonvall : 17-04-11 kl 15:50.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 22:24   #45
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Jeg har akkurat kjøpt en ny Volvo v50. Forhørte meg en del før jeg kjøpte den. Er veldig fornøyd med kjøpet. Tror ikke det for ingetning at Volvo selger biler så det griner for tiden. Lykke til i valget av ny bil!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 22:42   #46
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Jeg har kjørt Zafira en del. Solid og grei bil med stødige kjøreegenskaper, men de store Astolpene er skjemmende og direkte farlig i rundkjøringer etc. Valgte bort bilen mye pga dette. Forøvrig en liten test av Laguna 3 i Autofil som ligger i butikkhyllene nå.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no