Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken bil bør jeg velge?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-11, 14:08   #21
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Takk, men hvordan ser jeg forskjell på Laguna 2 og 3 ? Og er det 2007 modell jeg skal gå etter ? (isåfall få på finn.no akkurat nå)


Hva er dette ? (kom gjerne med eksempler om du har tid.....denne jeg linker til her har kanskje gått litt vel mye ??)

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27978502

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27964413

Og hva med Megane ??

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27972621

Gosj....hadde aldri trodd jeg skulle titte på Renault !!

De Lagunaene du linker til er Laguna 2 facelift. Greie biler, men anbefaler mye heller Laguna 3. Klart mye bedre biler. Se etter 2008-modeller og nyere. De ser helt ulike ut, sjekk bildene av bilen jeg linket til kontra de du linker til. Ulik front og hekk. Her er linken: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25846929

Meganen du linker til er Megane 2. Megane 3 er mye bedre men den er faktisk dyrere enn Laguna 3 på bruktmarkedet.http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27589340 Laguna 3 er større, bedre, sikrere, og med bedre og sterkere motor attpåtil.

Konklusjonen: Jeg snevrer inn anbefalingen til Laguna 3.
Laguna 3 har solgt nesten ingenting i Norge men godt i resten av Europa. Bedre enn Avensis i Tyskland. Bl.a. kåret til "Wertmeister 2011" i Autobild nylig. http://www.autogenau.de/news/modelle...ster-2011.html


Sist redigert av vestlandsfanden : 16-04-11 kl 14:16.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 14:47   #22
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Jupp, ser den . Synes ikke Laguna er spesielt pen altså

Men, bare tenker litt høyt er: om jeg skal være veldig fornuftig og kjøpe enda billigere bil, hva kan du si om f.eks denne :

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27845589

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27856799 (denne var faktisk ganske pen :-)

Prisen er ikke det viktigste, men jo billigere jo bedre, i og med at den kun blir brukt som jobb bil (og kanskje på butikken). Kjører endel og ønsker derfor god sittekomfort. Sikkerhet er også en viktig del. Stasjonsvogn fordi jeg vil ha mulighet til å ha med hund i bur. Gjerne isofix fester. Og selvsagt vil jeg ha en bil jeg kan stole på og som ikke må ut og inn av verksted, da jeg er avhengig av bilen i jobben.


Sist redigert av Liljekonvall : 16-04-11 kl 14:58.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 14:55   #23
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Nei,
jeg vil si det er for risikabel årgang og for høy kilometer. En bil med den kmstanden kan stå ovenfor en reparasjonsbølge og da kan kostnadene raskt bli høye.

Jeg holder meg fortsatt til anbefalingen av Laguna 3. Har snakket med flere verkstedsfolk som har hatt disse bilene inne, og de har hatt null hull etter 100 000km. Ingen slakk i forstillinger etc som var gjengangere på forgjengeren. Elektronikkproblemene er historie. 100 000kmtester i Autobild og Autozeitung viser minimalt med problemer. En evt. form for pruting kan være å be om en lengre garanti hvis du føler deg usikker på bilen. Masse folk som advarer mot Renault uansett om hvor mye/lite de vet om bilene.
Men i alle tilfelle: vurderer du bilen, ta en prøvetur! Mulig du liker den, mulig ikke.

Utseendet på Laguna 3 spiltter en del folk. Men mange synes den ser bra ut i virkeligheten! Jeg vet om lekrere biler men synes ikke utseendet står noe tilbake for f.eks Octavia, Avensis eller V50.

Her er en artikkel om noen av forbedringene på Laguna 3:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...GHJTfVdShQkzXg


Sist redigert av vestlandsfanden : 16-04-11 kl 15:07.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:21   #24
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Nei,
jeg vil si det er for risikabel årgang og for høy kilometer. En bil med den kmstanden kan stå ovenfor en reparasjonsbølge og da kan kostnadene raskt bli høye.

Jeg holder meg fortsatt til anbefalingen av Laguna 3. Har snakket med flere verkstedsfolk som har hatt disse bilene inne, og de har hatt null hull etter 100 000km. Ingen slakk i forstillinger etc som var gjengangere på forgjengeren. Elektronikkproblemene er historie. 100 000kmtester i Autobild og Autozeitung viser minimalt med problemer. En evt. form for pruting kan være å be om en lengre garanti hvis du føler deg usikker på bilen. Masse folk som advarer mot Renault uansett om hvor mye/lite de vet om bilene.
Men i alle tilfelle: vurderer du bilen, ta en prøvetur! Mulig du liker den, mulig ikke.

Utseendet på Laguna 3 spiltter en del folk. Men mange synes den ser bra ut i virkeligheten! Jeg vet om lekrere biler men synes ikke utseendet står noe tilbake for f.eks Octavia, Avensis eller V50.

Her er en artikkel om noen av forbedringene på Laguna 3:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...GHJTfVdShQkzXg

Takk! Da skal jeg iallefall prøve en Laguna når jeg er på beina igjen. Mannen er fryktelig skeptisk. Fikk nemlig høre masse dårlig om Renault hos en bekjent som jobber på Volvo....

Men om du glemmer Renault da, hva mener du kan være et godt kjøp for mitt bruk ??

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 15:38   #25
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Det der er en velkjent saksgang. Dama er interessert i en Renault, mannen sier nei. Pluss andre forumdebattanter. Uansett om de vet noe om merket eller ikke.
Det ender som regel med at mannen får viljen sin. Ihvertfall her til lands - i motsetning til mange andre land. Renault var Europas nest mest solgte merke ifjor.
Jeg understreker at denne anbefalingen gjelder Laguna 3, ikke Laguna 2. Det er to helt forskjellige biler. Som du ser anbefaler jeg slett ikke alle Renault for enhver pris, selv om jeg er glad i merket mitt! (ja, jeg kjører Renault

At folk som jobber på Volvo slenger d... om Renault er heller ikke uvanlig. Volvo har behandlet Renault stemoderlig i en årrekke, og etter at de fikk sparken som importør sitter det mye bitterhet igjen. Mange av dem vet heller ikke et fnugg om dagens modeller. Det er advarsler basert på gamle årganger og tidligere modeller.
Be mannen se gjennom linkene -de lyver ikke! - pluss f eks http://www.compedion.de/renault-lagu...-km-dauertest/
http://www.renault.de/renault-welt/q...nnenstatistik/ (mittelklasse/2008årgang)
og prøvekjør bilen før dere evt. skrinlegger alt!


Sist redigert av vestlandsfanden : 16-04-11 kl 15:47.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 16:24   #26
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Det der er en velkjent saksgang. Dama er interessert i en Renault, mannen sier nei. Pluss andre forumdebattanter. Uansett om de vet noe om merket eller ikke.
Det ender som regel med at mannen får viljen sin. Ihvertfall her til lands - i motsetning til mange andre land. Renault var Europas nest mest solgte merke ifjor.
Jeg understreker at denne anbefalingen gjelder Laguna 3, ikke Laguna 2. Det er to helt forskjellige biler. Som du ser anbefaler jeg slett ikke alle Renault for enhver pris, selv om jeg er glad i merket mitt! (ja, jeg kjører Renault

At folk som jobber på Volvo slenger d... om Renault er heller ikke uvanlig. Volvo har behandlet Renault stemoderlig i en årrekke, og etter at de fikk sparken som importør sitter det mye bitterhet igjen. Mange av dem vet heller ikke et fnugg om dagens modeller. Det er advarsler basert på gamle årganger og tidligere modeller.
Be mannen se gjennom linkene -de lyver ikke! - pluss f eks http://www.compedion.de/renault-lagu...-km-dauertest/
http://www.renault.de/renault-welt/q...nnenstatistik/ (mittelklasse/2008årgang)
og prøvekjør bilen før dere evt. skrinlegger alt!


Hehe...jeg ser den altså, men det er jeg i utgangspunktet som var skeptisk til Renault, men det er vel at jeg igjennom maaange år har hørt mye negativt, altså det gamle du sikter til her. Det er ikke mannen som skal velge bil, helt klart jeg, men ser at det er greit å ha han på laget, da det stort sett er han som styrer med bil osv her i huset (jaja, burde satt meg bedre inn i biler altså).
Mulig jeg er litt redd for den "hva sa jeg..." situasjonen om jeg velger en Renault og jeg ender opp med en mandagsbil...

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 17:32   #27
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Hehe...jeg ser den altså, men det er jeg i utgangspunktet som var skeptisk til Renault, men det er vel at jeg igjennom maaange år har hørt mye negativt, altså det gamle du sikter til her. Det er ikke mannen som skal velge bil, helt klart jeg, men ser at det er greit å ha han på laget, da det stort sett er han som styrer med bil osv her i huset (jaja, burde satt meg bedre inn i biler altså).
Mulig jeg er litt redd for den "hva sa jeg..." situasjonen om jeg velger en Renault og jeg ender opp med en mandagsbil...


Ser denne, derfor kan det være en prutedeal å be om f.eks. en 24 mnd garanti for å føle seg tryggere.
Men utifra all dokumentasjon som foreligger på Laguna 3 er det absolutt ingenting som tyder på at den er et mer risikabelt kjøp enn en hvilken som helst annen sammenlignbar bil, tvert imot. Anbefaler i alle tilfelle en prøvetur

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:04   #28
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Ser denne, derfor kan det være en prutedeal å be om f.eks. en 24 mnd garanti for å føle seg tryggere.
Men utifra all dokumentasjon som foreligger på Laguna 3 er det absolutt ingenting som tyder på at den er et mer risikabelt kjøp enn en hvilken som helst annen sammenlignbar bil, tvert imot. Anbefaler i alle tilfelle en prøvetur

Jupp, skal se om jeg får prøvekjørt en når jeg er på bena igjen. Takk for mange gode tips .

Men utover Renault, hva er det verdt å titte på ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 20:05   #29
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Den får du uansett merke og modell om det er noe pøkk med en bil, tro du meg. Det er alltid noen som har negative erfaringer med det bilmerket du har, eller har hørt om noen som har hørt om noen som har hørt om noen som hadde en nabo som var misfornøyd med akkurat den bilen.

Ja, det er jammen sant .

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:24   #30
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Jupp, skal se om jeg får prøvekjørt en når jeg er på bena igjen. Takk for mange gode tips .

Men utover Renault, hva er det verdt å titte på ?

Må du absolutt ha diesel? Mulighetene i denne klassen øker masse med en gang du åpner for bensin. Ett av de beste valgene i så måte mener jeg er en Mazda 6 facelift med minimalt på telleren.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27816672

Veldig bra kvalitet men Renaulten har mye bedre sikkerhet og rustbeskyttelse, samt gjerrigere og mer trekkraft i motoren.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:32   #31
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Vi har Renault Laguna, den er god å kjøre, god å sitte i å det har vært særdeles lite problemer.
Bilen er snart 9 år gammel og vi har vel hatt den på verksted en gang utenom servicene som hører med. Så vi er veldig fornøyd.
Mye mer fornøyd enn med Audi , Opel og saab som jeg har erfaring med utenom.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:41   #32
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Det Minni sier her er det faktisk mange andre som også sier. Laguna 2 blir alltid dratt frem som problembiler men bildet er nyansert. Man kan vel si at kvaliteten har vært tildels veldig varierende. Noen har opplevd et problemfritt bilhold, andre igjen har opplevd et mareritt av et bilhold. Uansett er dette biler som har sikkerhet og rustbeskyttelse i toppklasse og det er ikke uvesentlig for eldre biler.

Men jevnt over er det solid dokumentert allerede at Laguna 3 har meget god og jevn kvalitet og er et fremskritt på de fleste områder. Nesten ingen tør å kjøpe den ny pga de første årenes verditap, og pga frykten for navnet (Renault skulle gitt bilen et annet navn!!) men nettopp det gjør at man kan få veldig mye for pengene hvis man kjøper en 2-3 år gammel slik bil.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:49   #33
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Må du absolutt ha diesel?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 22:52   #34
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Da skal Laguna prøvekjøres, V50 likeså og muligens Opel Zafira og Astra....om et par måneder

Ingen som har nevnt WW Passat eller Opel f.eks Vectra foresten ?? Noe jeg bør tenke på ??
Takk for hjelp

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 23:32   #35
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Vi hadde vectra,aldri mer sier jeg bare.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 23:52   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Jeg har VW som foreløbig ikke har kostet oss en krone utenom obligatorisk service. Og som fungerer utmerket. Touran. Vi hadde ford før, den fungerte greit til den plutselig klikket. Og da røk alt i tur og orden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 01:03   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Må du absolutt ha diesel? Mulighetene i denne klassen øker masse med en gang du åpner for bensin. Ett av de beste valgene i så måte mener jeg er en Mazda 6 facelift med minimalt på telleren.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=27816672

Veldig bra kvalitet men Renaulten har mye bedre sikkerhet og rustbeskyttelse, samt gjerrigere og mer trekkraft i motoren.

Med 10 mil hver dag kan diesel være en fordel....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 08:01   #38
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Med 10 mil hver dag kan diesel være en fordel....


Eller installere gassdrift på bensinbil. Samme forbruk, halvparten så dyrt som bensin. Koster vel rundt 20 000,- å installere men det tar seg inn ila. et par år, og øker 2.håndsverdien.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:38   #39
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi hadde vectra,aldri mer sier jeg bare.


Hvorfor ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:13   #40
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bil bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Eller installere gassdrift på bensinbil. Samme forbruk, halvparten så dyrt som bensin. Koster vel rundt 20 000,- å installere men det tar seg inn ila. et par år, og øker 2.håndsverdien.

De fleste løsningene krever videre hyppigere service, og en del har vel anbefalt også at man helst gjør det mot motorer der det er erfaringer rundt bruk av lpg. Bakgrunnen for dette ligger vel tildels i smøring av motoren. Her monteres det normalt sett ekstra smøring, så det skal ikke være noe problem. Ellers tar jo tanken en del plass og man får en bil som en del verksteder motormessig i hvert fall ikke vil røre. En del biler har katalysatorer som ikke tåler gassdriften, men siden man samtidig kan kjøre bilen på tradisjonelt drivstoff må katalysatoren være på plass for at bilen skal godkjennes. Og det er en del ekstra vedlikehold og noe lavere motoreffekt i kombinasjon med at man drar med seg gasstanken hele tiden, som veier litt.

Vet ikke helt om det øker verdien på bilen. Det gjør kanskje det på en del "bensinslukere" - altså de man typisk bygger om. Større SUV-er med store motorer o.l.

For biler der man vel ikke har så stor erfaring rundt ombygging kan det raskt bli dyrere enn 20 000. I henhold til godkjenning er dette også noe som bør gjøres i Norge. Og da også med tanke på vedlikehold av det - helst hos de som monterte det...

Så... jeg vet ikke. Hadde det vært en større bil hadde jeg forstått det, men på mindre biler med motorer som er temmelig økonomiske i utgangspunktet kjører man en hel del for de ekstra kostnadene gassdrift gir.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no