Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-14, 07:58   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.791
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, hverken for jobb eller omgangskrets.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:06   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det var også en kjepphest for meg tidligere, men ikke nå lenger.
Man har en del dager til fri disposisjon selv og leger må lytte til det pasienten sier. En pasient som er innstilt på sykmelding og spiller kortene sine rett er det vanskelig å ikke sykmelde.
Hadde legen hatt en rekke rent objektive kriterier å gå ut fra hadde det vært uproblematisk å si at legen sykmelder, thats it. Heldigvis blir det subjektive også lagt vekt på, men det krever tillit og der tenker jeg at selv om legen sykmelder så er det ikke bare legen som definerer om pasienten er syk relatert til jobb eller ei.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:37   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.816
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det var også en kjepphest for meg tidligere, men ikke nå lenger.
Man har en del dager til fri disposisjon selv og leger må lytte til det pasienten sier. En pasient som er innstilt på sykmelding og spiller kortene sine rett er det vanskelig å ikke sykmelde.
Hadde legen hatt en rekke rent objektive kriterier å gå ut fra hadde det vært uproblematisk å si at legen sykmelder, thats it. Heldigvis blir det subjektive også lagt vekt på, men det krever tillit og der tenker jeg at selv om legen sykmelder så er det ikke bare legen som definerer om pasienten er syk relatert til jobb eller ei.

Man har jo møtt opp hos legen - og kanskje også nettopp med håp eller formål å få en sykemelding med seg når man går. Det er jo en ganske stor forskjell fra å gå på jobb og å akseptere at "det blir det det blir i dag, jeg gjør det jeg klarer".

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 11:23   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.694
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det der er bare unntaksvis sannheten. Jeg kjenner mange leger. De fleste av dem mener sykemeldingsordningen er tull, fordi det uansett er pasienten som bestemmer. Den ene jeg kjenner beskrev det omtrent slik: den største delen av sykmeldingsårsaker er plager knyttet til muskler og skjellett, plager og vondter pasienten selv forteller om og som legen ikke kan bekrefte eller avkrefte. En annen stor del er lettere psykiske lidelser, som angst, lettere depresjoner osv. Her er det heller ingen objektive kriterier, man er avhengig av hva pasienten sier.
Resten, omtrent 20-30% er type hjerte, kreft, lidelser som en lege har større grunnlag for å mene noe om.

Jeg tror holdningene er svært ulike. Jeg har ikke tall her, men jobber bla med sykefraværsoppfølging. Sist jeg var på opplæring ble det vist til tall som viser at folk i yrker som krever stor grad av tilstedeværelse som feks leger og ledere hadde markant lavere sykefravær enn andre. Og de er ikke friskere altså.

Så ifht det HI sier om at de hun kjenner ikke har så krevende jobber osv, så stemmer dette med de tallene jeg har fått presentert.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 20:12   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, hverken for jobb eller omgangskrets.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det er jo ingen leger som mener at pasientene ikke har mye av vurderingen selv. Hvordan i all verden skal en lege kunne motsi en pasient som gråter og sier at hun/han absolutt ikke greier å gå på jobb?

Det er legen som skriver ut sykemeldingsskjema, men i stor grad så har ikke legen noen mulighet for å gjøre noe som helst av objektiv vurdering.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no