Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Forbaskade tuja

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-10, 11:13   #21
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Stinker??!! Nei, da vil jeg ikke ha den rundt uteplassen min.
Æsj, men hva er lurt å plante rundt den lille plattingen da tro? Den må ikke bygge så veldig i bredden, det var derfor jeg tenkte thuja, for den er vel fin å formklippe...
Kanskje et lite gjerde og en klematis eller an annen hurtigvoksende klatreplante som kan vokse seg bortover...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:28   #22
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Jeg synes dere overdriver litt, jeg. Tujaen opplever vel det samme som crocs og andre motefenomen, litt sånn at man elsker eller hater, og at de med "god smak" nå rynker på nesen. Jeg synes det er rart å legge en plante for hat på den måten, det er ikke berbris med stikkere vi skriver om her. Det er en grunn til at tujaen er blitt brukt mye, og hvis man steller den ordentlig er den en ok hekk som slett ikke lukter vondt. Ypperlig om man bor i områder med mye vind, eller ekstremt innsyn. Det kan likevel være greit å være obs på at den har sterk signaleffekt i manges øyne, og at valg av hekk altså tolkes til mye rart om deg som person.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:27   #23
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Etter å ha plantet misslykkede hekker som dør de siste årene, både Blankmispel og annen skit som fryser i hjel her oppe på kalde Romerike, vurderer jeg å anskaffe stor, svær hurtigvoksende thuja. Noe annet overlever ikke her oppe i hvert fall...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 12:39   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg synes dere overdriver litt, jeg. Tujaen opplever vel det samme som crocs og andre motefenomen, litt sånn at man elsker eller hater, og at de med "god smak" nå rynker på nesen. Jeg synes det er rart å legge en plante for hat på den måten, det er ikke berbris med stikkere vi skriver om her. Det er en grunn til at tujaen er blitt brukt mye, og hvis man steller den ordentlig er den en ok hekk som slett ikke lukter vondt. Ypperlig om man bor i områder med mye vind, eller ekstremt innsyn. Det kan likevel være greit å være obs på at den har sterk signaleffekt i manges øyne, og at valg av hekk altså tolkes til mye rart om deg som person.

Jeg syns at thuja lukter veldig vondt, det har ikke noe med at jeg syns det er umoderne, men rett og slett min oppfatning av lukten. Det er vel ikke noe å himle etter...

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 13:44   #25
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Det er ikke først og fremst utseendet som gjør at jeg ikke liker den, det er det faktum at det er et tre som kan vokse seg gigastort. Dermed blir stammen veldig tykk etterhvert som hekken klippes, og hekken blir desto mer glissen.

Et tre behøver mye næring, som det må ta fra en plass. Et tre som står så tett sammen med andre trær vil ha problemer på vårparten, og står derfor i langt større fare for å bli brun, og den erstatter ikke på samme måte grener som andre hekker ville gjort. Det har for min del ingenting med mote å gjøre, det er rent praktisk.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:17   #26
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg synes dere overdriver litt, jeg. Tujaen opplever vel det samme som crocs og andre motefenomen, litt sånn at man elsker eller hater, og at de med "god smak" nå rynker på nesen. Jeg synes det er rart å legge en plante for hat på den måten, det er ikke berbris med stikkere vi skriver om her. Det er en grunn til at tujaen er blitt brukt mye, og hvis man steller den ordentlig er den en ok hekk som slett ikke lukter vondt. Ypperlig om man bor i områder med mye vind, eller ekstremt innsyn. Det kan likevel være greit å være obs på at den har sterk signaleffekt i manges øyne, og at valg av hekk altså tolkes til mye rart om deg som person.

Jeg tror du har litt rett...

Jeg skulle absolutt ikke ha tuja... men innser vel at det er den eneste planten som overlever og ser både grønn og frisk ut i det området jeg bor i, som er svært værhardt om vinteren....
Tror jammen jeg skal skaffe tuja...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:18   #27
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg syns at thuja lukter veldig vondt, det har ikke noe med at jeg syns det er umoderne, men rett og slett min oppfatning av lukten. Det er vel ikke noe å himle etter...


Lukter tuja noe som helst...?? :rusler over til naboen og lukter på hekken:



Nei, den lukter ingen verdens ting faktisk... merkelig.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:18   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Jeg er enig med Rug i grunnen til at jeg ikke vil ha de i hagen. Det er trær som får skikkelig tykk stamme etterhvert.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:24   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Vi kjøpte hus med stor og dårlig stelt tujahekk.
Nå har jeg jobbet og klippet, med svær hekkeklipper, hver bidige sommer i 7 år og hekken vår er kjempeflott, så det så !
Helt tett, finnes ikke gul, og holder veistøv unna og skjermer helt for innsyn. Så det går ann.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 19:52   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Lukter tuja noe som helst...?? :rusler over til naboen og lukter på hekken:



Nei, den lukter ingen verdens ting faktisk... merkelig.

seriøst? Jeg kjenner det godt, og blir uvel når naboen klipper.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:06   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Hvordan klipper man? Er det bare klipp-klipp hvor som helst på hekken, eller må man bare ta "skuddene" eller hva?

Jeg begynner å angre litt på de vi satte opp litt overilt...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 23:10   #32
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan klipper man? Er det bare klipp-klipp hvor som helst på hekken, eller må man bare ta "skuddene" eller hva?

Jeg begynner å angre litt på de vi satte opp litt overilt...

Du vil ha rett vertikal og rett horisontal sikkert. Ellers blir det litt rar hekk kanskje. Saken er å ta toppene når høyden dere vil ha er nådd. Og bredden dere vil ha. Bruke snor er lurt, da er det lettere å få det rett. Så er det bare å klippe. Og klippe. Jo oftere du gjør det, jo lettere er det å vedlikeholde. Og jo tettere og penere blir det, fordi du unngår tykke grener. Men har du det, så klipper du de også.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 11:18   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Er det bare toppen som ikke klippes før høyden er nådd? Skal/bør man altså klippe sidene hvert år fra den er plantet for å få en jevn og pen hekk?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 14:01   #34
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg synes dere overdriver litt, jeg. Tujaen opplever vel det samme som crocs og andre motefenomen, litt sånn at man elsker eller hater, og at de med "god smak" nå rynker på nesen. Jeg synes det er rart å legge en plante for hat på den måten, det er ikke berbris med stikkere vi skriver om her. Det er en grunn til at tujaen er blitt brukt mye, og hvis man steller den ordentlig er den en ok hekk som slett ikke lukter vondt. Ypperlig om man bor i områder med mye vind, eller ekstremt innsyn. Det kan likevel være greit å være obs på at den har sterk signaleffekt i manges øyne, og at valg av hekk altså tolkes til mye rart om deg som person.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 15:28   #35
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

seriøst? Jeg kjenner det godt, og blir uvel når naboen klipper.

Lukter ingen verdens ting. Helt seriøst. Har dobbeltsjekket. Du bør vurdere innkjøp av luktfri-thuja

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 15:47   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Jeg tusler gjerne rundt i crocs i hagen, men tujah, nei det kommer ikke innenfor tomta vår. Takke meg til en pen bøkehekk. Den blir veldig tett den også, så man trenger ikke å plante tujah for å hindre innsyn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:38   #37
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Vi har vi da......... og synes ikke den er stygg? Har klipt den hvert år, både opp-på og på sidene, og den er gjevn og fin..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:49   #38
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Den lukter forøvrig ikke noe spes.? Det finst nok mange ulike sorter thuja...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 18:54   #39
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Den lukter forøvrig ikke noe spes.? Det finst nok mange ulike sorter thuja...

Mamma har tre forskjellige typer, og alle lukter. Det er ikke noe jeg innbiler meg heller, jeg har aldri hørt om noen som ikke syns det lukter før. Men for all del, om man ikke kjenner lukten, og ikke syns den er stygg, er det jo bare å plante i vei. Jeg vil ikke, for jeg syns den stinker og er stygg

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 20:00   #40
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Forbaskade tuja

Brabant lukter litt gran, syns jeg. Jeg syns den lukter veldig godt, men lukten kjenner jeg bare når jeg klipper den. Ellers er den luktfri.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no