Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tyrkiske børek?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 18:49   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Tyrkiske børek?

Min kjære og jeg mimret fra studietiden i Oslo og ble helt salige bare med tanken på de nydelige børekene vi kjøpte på Sultan på Grunerløkka. Har sett litt rundt etter oppskrift, men finner ingen som passer helt med det vi spiste.
Husker tre varianter. En med potet, chili og løk, en med kjøttdeig og løk og en med feta og spinat.
Noen som vet hva jeg tenker på og har oppskrift ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:59   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

http://www.turkishcookbook.com/2005/04/borek.php

Jeg har aldri smakt dette, men det så nå veldig godt ut.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:00   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

De selger Børek på Rema her, og jeg henger meg på i denne tråden, for å se om noen har oppskrift. Det er bare SÅ godt

  Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 19:32   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Det er også godt å ta filodeig og dyppe i en blanding av kefir, egg, feta og litt farris, legge de i en ildfast form og så helle over resten av fyllet. Stekes på passe varme til fyllet har stivnet sånn akkurat passe. (Dette har jeg lært av ei venninne fra Bosnia. Det er evigheter siden jeg lagde det, så jeg husker hverken nøyaktige mål ller steketemperatur og -tid. Men godt er det. )

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:04   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Filodeig, hvor får man kjøpt det?

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:06   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Jeg har smakt den med feta og spinat og den er grusom, men det hørtes godt ut med kjøttdeig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:06   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Nam, det spiste jeg mye av som student og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:59   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Det er jo den med spinat som er best, men den siste jeg kjøpt på Rema smakte gress
Litt for mye spinat i forhold til ost og div.

  Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:59   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

De har på Deli Deluca. Men ikke sikkert det er en i nærheten av deg?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 21:03   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Tusen takk Joika, da får jeg ta meg en tur til hovedstaden.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:11   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

Deig:
2.4 dl olje
1.6 dl vann
1 ts salt
1 liter hvetenel

Fyll
5 dl moste poteter
1/2 ts salt eller etter smak
2 ss olje eller smør
3 piskede egg
1 liter most fetaost
5 dl raspet parmesan

Spar 1.2 dl ost og 1 pisket egg

Bland poteter, salt, olje, 2 egg og ost.

Bland deigen på vanlig måte, skal være litt myk. Form deigen til størrelsen som små golfballer.

Press golfballene sammen og legge en ss fyll på de. Brett sammen og tett åpningen. Dyppes så i 1 pisket egg og så i raspet parmesan.
Stekes på bakepapir i 30 minutter ved 200 C til de er gyldne.

Dette ble oppgitt å skulle være Børek, men det er det vel ikke, men godt så det ut til å være, så la den nå ut uansett jeg

Her er en bedre oppskrift på det vi var ute etter:

Med spinat og fetaost.
Du trenger:
1 pakke ferdige yufka-lefser
2 egg
5 dl kefir
5 dl yoghurt
300 g fetaost
500 g fersk spinat eller liten hermetisk boks med spinat. Frossen spinat kan også brukes.
1,5 dl olje, helst soyaolje.
Salt og pepper etter smak
Slik gjør du:
Smør en langpanne med olje eller smør. Bland kefir, yoghurt, egg, salt og pepper godt i en bolle. Om spinaten er fersk, legges den i varmt vann noen minutter. Bland feta og spinat til en masse. Dekk langpannen med lefse. Fordel blandingen fra bollen med egg over lefselaget. Fortsett lagvis til du har brukt halvparten av lefsene. Fordel feta- og spinatmassen i langpannen og hell over litt av kefir-røren. Fortsett lagvis med lefse og røre. Avslutt med røre helt til slutt. Stekes på middels varme i ca. 45 minutter.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:37   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er jo den med spinat som er best, men den siste jeg kjøpt på Rema smakte gress
Litt for mye spinat i forhold til ost og div.

Jeg har smakt dem de har på flyplasser og på Seven-Eleven. De lukter godt men smaker ikke godt, synes jeg, og jeg eelsker feta. Men jeg har ikke smakt de andre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:42   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har smakt dem de har på flyplasser og på Seven-Eleven. De lukter godt men smaker ikke godt, synes jeg, og jeg eelsker feta. Men jeg har ikke smakt de andre.

Det må være en del fetaost i dem skal de være gode. Ellers blir spinatsmaken for dominerende, og det er ikke godt. Da kan man ta en tygge med gress fra utenfor husveggen like gjerne.

  Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:48   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

De smakte faktisk gressete ja. Pføy! Sikkert mye bedre å lage dem selv, med syndige fetaostmengder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 10:50   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek ?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De har på Deli Deluca. Men ikke sikkert det er en i nærheten av deg?

Kjøp dem heller på nærmeste tyrkiske grønnsakshandler til under halvparten av prisen og mindre sjans til å bli dårlig i magen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 19:15   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

Jeg har aldri blitt dårlig i magen av de på Deli.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 19:37   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

De med potet på Rema 1000 er jo nyydelige!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 19:42   #18
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

Dem smaker gress og lukter kubæsj hvis det er ikke tilbredt riktig.
Så ikke finn på å servere det til gjester hvis det er første gangen du skal lage dem..

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 05:29   #19
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

Børek med spinat og feta er fast takst hver gang jeg er på det lokale kjøpesenteret.
kanskje jeg skal høre med innehaveren av butikken om oppskrift neste gang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 14:49   #20
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tyrkiske børek?

Åh nam de selger disse i kantina på jobben.. kjøpes ferdig fra en som får de fra Oslo tror jeg... de er med fetaost og spinat...

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no