Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-09, 00:52   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Hvordan har dere forberedt kalkunen til i morgen? De av dere som skal lage kalkun da. Og hva blir resten av planen for kalkun, saus og evntuell stuffing? Jeg prøver noe helt nytt i år. Nyoppdaget noe som heter saltlake. Det skal vist gjøre til at kalkunen trekker inn salt kryddervann, slik at den som sluttresultat vil ha mye mer saftighet i seg. Det er første gang jeg prøver dette, så hvordan det blir vet jeg ikke. Men spennende er det!

Jeg hadde en kalkun på 6,5 kilo. Så jeg lagde opp 2 liter med krydderlake. Lagde den ved å koke opp 1 liter med litt sterk hønsebuljong og 1 liter med eplejuice, sammen med 60 gram havsalt, masse fersk hvitløk, og masse nykvernet chilli, provensekrydder og pepper, pluss en sprut sitronsaft, sweet chili saus, soyasaus og worchestersaus. Ja, og så enda noen finhakkede hviløkskløfter ekstra etter smakstesting til slutt. Nam! (Derav nicket)
Etter å ha avkjølt væsken tok kalkunen i en pose, og fylte den opp innvendig og rundt med krydderlaken. Tettet posen etter å ha fått bort all luften og la den med brystet ned i kjøleskapet. Saltmengden fant jeg ut i fra flere oppskrifter på nett, mens resten ble til av hva vi best liker smaken av. Den søte eplejuicen skal vist gjøre at skinnet vil mye fortere brune og bli sprøtt. Og væsken vil nå trekke seg inn i kalkunen og samtidig trekke med seg kryddersmaken, slik at kalkunen skal bli både saftig og smakfull.

Spennende!




I morgen, så skal kalkunen få hvile 2 timer i romtemperatur med krydderlaken rundt seg før steking. Jeg har lagt brødposer med vann "kalkunformet" i fryseren. Slik at jeg skal legge ispose over brystdelen av kalkunen mens lårene får bli varmere. Lårene trenger jo mye mindre steketid enn brystet, så dette vil hjelpe til å jevne ut tiden litt. Når kalkunen så skal i ovnen skal jeg legge rundt sølvfolie rundt brystet den første tiden, av samme årsak.

Jeg skal smøre kalkunen inn med godt smør før steking, og deretter skal jeg dampe den i ovnen i noen timer. Og så pensle den jevnlig med stekesky mens den får steke videre på varmluft. Steketermometeret får hjelpe meg til å finne ut når den blir ferdig. Å som siste finish får den ekstra varme etter å ha blitt penslet med godt smør slik at den skinnet blir sikret godfargen.

Stuffing, saus osv aner jeg ikke enda hvordan jeg skal lage.
Men jeg har altså fem tiltak for å forhindre at kalkunen blir tørr! Laken, isbiter, sølvfolie, damping og hviletiden. Husker forige gang jeg lagde kalkun uttalte jeg at jeg ALDRI skulle lage det igjen, så tørr som den ble. Nå får den altså en ny sjans.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 07:08   #2
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Jeg har kalkunen i lake - salt, sukker, mørk honning, hel blandet pepper, ingefær, nellik. Den har tint i laken i kjølerom i tre døgn.

Jeg steker ikke kalkunen helt hel, jeg gjør som hvahannåheter fra Gastronomisk Institutt og skjærer av lårene og steker for seg, og fjerner "ryggbeinet". Da ser den vakker ut på fatet, lårene skjærer man raskt av uansett, og den blir ikke tørr. Jeg har laget den sånn de siste tre gangene, og det er virkelig noe helt annet! Filmsnutt på web et sted, som jeg har lenket til her før.

Dessuten betyr det at jeg har kokt kraft på "ryggen" og har basis for en nydelig saus. Jeg lager fløtesaus med portvin til kalkun.

Som tilbehør blir det dampede mandelpoteter og rosenkål med beiken og valnøtter. Det smaker helt perfekt til det ikke veldig smakssterke kalkunkjøttet. Stuffing lager jeg av lever, kyllingkjøttdeig, ternet juleskinke, valnøtter, egg, fløte, pepper og salvie. Det blir mer som en lun paté, egentlig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 10:00   #3
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har kalkunen i lake - salt, sukker, mørk honning, hel blandet pepper, ingefær, nellik. Den har tint i laken i kjølerom i tre døgn.

Jeg steker ikke kalkunen helt hel, jeg gjør som hvahannåheter fra Gastronomisk Institutt og skjærer av lårene og steker for seg, og fjerner "ryggbeinet". Da ser den vakker ut på fatet, lårene skjærer man raskt av uansett, og den blir ikke tørr. Jeg har laget den sånn de siste tre gangene, og det er virkelig noe helt annet! Filmsnutt på web et sted, som jeg har lenket til her før.

Dessuten betyr det at jeg har kokt kraft på "ryggen" og har basis for en nydelig saus. Jeg lager fløtesaus med portvin til kalkun.

Som tilbehør blir det dampede mandelpoteter og rosenkål med beiken og valnøtter. Det smaker helt perfekt til det ikke veldig smakssterke kalkunkjøttet. Stuffing lager jeg av lever, kyllingkjøttdeig, ternet juleskinke, valnøtter, egg, fløte, pepper og salvie. Det blir mer som en lun paté, egentlig.

Åh. Det hørtes deilig ut!

Blir den pen likevel altså? Litt av stasen er jo synet av den hele fuglen, så skulle gjerne vist hvordan det ble seende ut uten den. Jeg vurderer det jeg også, for å koke kraft på benene i tillegg. Mmmm. Pluss unngå all touch av sahara. ; ) Hehe..

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 10:58   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Her er stuffingen min.

Og slik ser dyret ut.


Og videoinstruksjoner finner du her.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:17   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Det går kanskje an å legge lårene på fatet etterpå?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:26   #6
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Da er kalkunen i ovnen her. Jeg prøver kjøkkenhånkle dynket i kraft oppå dyret. Har en liter kraft til stående som jeg skal helle over etterhvert.
Stuffingen ble enkel: medisterdeig, karbonadedeig, sopp, rømme, krydder og en splasj sitron og whisky.

Nu får jeg vel skrelle poteter.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 16:38   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

I år ble det ikke tid til eksprimentering for oss. Sykt barn gjorde at vi måtte kansellere festlighetene, så vi kjøpte ferdig tinet kalkun på butikken i dag.

Stuffingen er det jeg synes vi får til spesielt godt: sopp, bacon og hvitløk stekes. Deretter blandes det med hakket persille, salt, pepper og et beger med snøfrisk med einebær. Den stuffingen blir himmelsk god.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 15:26   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Jeg har aldri opplevd så saftige kalkunbryst noengang som i år, laken skal definitivt gjentas!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 16:06   #9
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Spennende med nyttårskalkun med helt ny oppskrift!

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har aldri opplevd så saftige kalkunbryst noengang som i år, laken skal definitivt gjentas!



Helt enig!



Jeg brukte kombinasjon av damp og varmluft i tillegg. Har aldri smakt så saftig og godt kalkunbryst. Kalkunkjøttet smeltet jo i munnen min! (Spiste meg så mett at jeg rakk ikke å smake på lårene.)

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no