Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan tilberede salmalaks?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-09, 14:37   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan tilberede salmalaks?

Kan jeg få din beste oppskrift med Salmalaks? Tilbehør og eventuell behandling av laksen. Men den er vel kanskje best rå, eller?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 14:43   #2
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.934
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Vi lager laksetartar, eller griller den i grillpanne så den er nesten rå inni. Av og til ovnsbaker vi den i form uten lokk eller folie, ca. 8 minutter er nok. Den er av så høy kvalitet (ut fra det jeg er i stand til å bedømme, i allefall, luktfri og smaker nydelig) at det nesten er synd å varmbehandle den. Vi har undersøkt med produsenten og den er trygg å spise rå. Det finnes nokså mange oppskrifter på internettsiden deres.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 14:56   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Spiser rett fra pakka.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 16:46   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes rå salmalaks i tynne skiver dyppet i sojasaus smaker helt fantastisk.

Og gjerne med litt hakket koriander fra glass.Og masse wasabi i soyasausen, og syltet ingefær mellom hver bit. Noen ganger lager jeg makiruller av den, men det tar jo litt lenger tid.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 16:47   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes rå salmalaks i tynne skiver dyppet i sojasaus smaker helt fantastisk.

Jeg skulle ønske jeg var så modig! Men om jeg skal forsøke meg på noe rått, så må jo salmalaks være det beste å forsøke seg på ...

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:46   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede salmalaks?

Vi bruker den som sashimi, ja, med soya, ingefær og wasabi til. Nam.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:15   #7
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Salmalaksen er vel eneste fisken med sushikvalitet som selges i norske butikker nå, så den kan helt fint spises rå.

Litt limejuice over tynne, rå lakseskiver er også godt. Limejuicen reagerer med laksen så den føles ikke helt rå.

Forrige uke stod det en mann og serverte smaksprøver på salmalaks i butikken her. Han hadde stekt biter litt i stekepanne og så tømt en boks creme fraiche og tre spiseskjeer soyasauce over. La det putre litt og server. Det var utrolig godt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:20   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan tilberede salmalaks?

Vi har spist salma med japansk soyasaus, syltet ingefær og avocado i dag. Den laksen er nydelig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:26   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg skulle ønske jeg var så modig! Men om jeg skal forsøke meg på noe rått, så må jo salmalaks være det beste å forsøke seg på ...

Må signere Hattifnatten! Lakse-sushi er det beste jeg vet, og det letteste å like hvis man er nybegynner. Tenk deg røykelaks (hvis du liker det). Så tenker du deg at konsistensen er litt mer spenstig (men likevel myk og mør), og så tenker du deg at røykt-smaken er borte, og at det bare smaker friskt! Kokt fisk er trevlete i forhold, og smaker faktisk gjern mer "fisk" enn rå fisk (av god kvalitet).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:40   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Må signere Hattifnatten! Lakse-sushi er det beste jeg vet, og det letteste å like hvis man er nybegynner. Tenk deg røykelaks (hvis du liker det).

Jeg har egentlig aldri spist det, - den er jo "rå". Men jeg må forsøke dette. Jeg kan jo ikke fortsette å være pyse.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:54   #11
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg har egentlig aldri spist det, - den er jo "rå". Men jeg må forsøke dette. Jeg kan jo ikke fortsette å være pyse.

Har du aldri spist sushi heller?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 22:02   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg skulle ønske jeg var så modig! Men om jeg skal forsøke meg på noe rått, så må jo salmalaks være det beste å forsøke seg på ...

Du må jo starte med feks. Califonia-maki. Der får du maki med grønnsaker og en bitteliten bit laks (eksempelvis). En god start.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:10   #13
ArneJohan
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 1
ArneJohan har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Må signere Hattifnatten! Lakse-sushi er det beste jeg vet, og det letteste å like hvis man er nybegynner. Tenk deg røykelaks (hvis du liker det). Så tenker du deg at konsistensen er litt mer spenstig (men likevel myk og mør), og så tenker du deg at røykt-smaken er borte, og at det bare smaker friskt! Kokt fisk er trevlete i forhold, og smaker faktisk gjern mer "fisk" enn rå fisk (av god kvalitet).

Dette blir for dumt. Fisk utan at det smakar fisk? Kva er då vitsen?

ArneJohan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:13   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av ArneJohan, her.

Dette blir for dumt. Fisk utan at det smakar fisk? Kva er då vitsen?

Vitsen er at du da faktisk er sikret at den er fersk.
Fisk som lukter fisk, er som kjent ikke akkurat fersk fra havet ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 10:07   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan tilberede Salmalaks?

Opprinnelig lagt inn av ArneJohan, her.

Dette blir for dumt. Fisk utan at det smakar fisk? Kva er då vitsen?

Det kan du si. Det smaker jo "fisk" slik det skal smake. Kokt fisk smaker til sammenligning gjerne litt "tran"-aktig.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 12:55   #16
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tilberede salmalaks?

Jeg leste "Hvordan tilberede salmiakklaks". Det vil jeg bestemt fraråde, altså.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no