Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skilpaddas scones med gulrot og ost

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-10, 23:48   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpaddas scones med gulrot og ost

Jeg bakte disse i dag, og de var usannsynlig gode! Fy søren, det er ikke siste gangen disse blir bakt nei! Jeg tror ikke denne oppskriften har egen tråd, det fortjener den absolutt å ha! Ikke trenger dette å heve heller, så de er raske å lage! Ikke akkurat lavkarbo, men det er ikke sjokolade, liksom.

Jeg har ikke fått tatt bilde, men googlet frem noe som lignet på de jeg lagde her. Med oransje gulrotstrimler i da, og solsikkefrø på toppen. Skilpadda deler jo sine opp litt annerledes, jeg gjorde det bare enkelt (deigen ble ganske klissete og jeg ville ikke ta for mye mel i for å beholde dem saftige) og tok en neve klissedeig rett fra bollen og rullet et rundstykke i hånda og presset det litt ned på papirkledd stekeplate.

Disse MÅ dere prøve! Ungene likte dem godt også, så i morgen får minsten med seg et par slike i matboksen sin, tenker han blir glad for det. Jeg lurer faktisk på om jeg skal ha biter av skinke og purre i neste gang, da blir de som et helt måltid.

4 kopper hvetemel
1 kopp grovt mel
1 ts salt (jeg brukte 1 ss)
4 ts bakepulver
100 gram mykt smør
1 kopp revet ost (tror jeg hadde i mer enn det, kanskje halvannen)
2 revne gulrøtter (jeg brukte 3 stk grovt revet)
2 kopper kulturmelk/kefir

Ha melet i en bakebolle. Tilsett salt og bakepulver. Ha i mykt smør (er det hardt, mykne det evt. litt i mikroen) i melet og kna med fingrene til det har løst seg noenlunde opp. Ha i resten av ingrediensene. Deigen blir endel klissete, ta evt. i mer mel men ikke for mye. Jeg vil heller ha klissete, umedgjørlig deig og saftige scones enn å risikere at de blir tørre.

Nå kan dere gjøre som Skilpadda; hun deler deigen i 4 deler og klapper dem til flate kaker, så deler hun også disse i 4.
Jeg bare triller rundstykker, men det er jo helt valgfritt. Blir sikkert like godt uansett. Strø over masse solsikkefrø om dere liker det, det ble skikkelig godt!

Stekes midt i ovnen (papirkledd stekeplate) på 230 grader i ca. 15 minutter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no