Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Provencalsk lammelår

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-09, 22:48   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Provencalsk lammelår

Jeg fant denne oppskriften i avisa og skriver den her av to grunner: 1) jeg vil gjerne dele en god oppskrift med flere 2) vi kommer garantert til å rote bort avisa og jeg bruker dette som lagringsplass for ellers vellykkede oppskrifter.

1 stk lammelår
3 ss sitronsaft
12 stk poteter
7 stk tomater
6 ss olivenolje
3 ss smør/margarin
2 bunter kruspersille
6 båter hvitløk
1,5 dl strøkavring
100 g revet parmesan eller revet hvirost
2 ts salt
1 ts pepper

Slik gjør du:
Skjær poteter og tomater i skiver. Bruk 2 ss av oljen til å smøre en langpanne og legg i potetene og tomatene. Krydre med salt og pepper. Legg 2 ss smør i små klatter oppå potetene og tomaterne.

Finhakk persille og hvitløk og bland med strøkavring. 2/3 av denne blandingen blandes med 4 ss av olivenoljen, Det som er igjen blandes med nyreven ost og settes til side.

Gni låret inn med sitronsaft, salt og pepper. Smør persillemassen jevnt over hele låret. Legg låret direkte på potetskivene, sett i steketermometer og stek i litt over 2 timer på 175 grader til termometeret viser 55-60 grader.

De siste 15 minuttene av steketiden skrur du opp varmen til 225 grader. Dryss på persille/osteblandingen og fordel 1 ss smør i klatter. Gratiner til det er sprøtt og steketermometeret vise ca 70 grader (rosa).

Lammekjøttet serveres i skiver med poteter og tomater. Fersk spinat passer godt ved siden av. Vi gikk for en enkel ratatoille. Strø den gode gratineringen over kjøttet, her ligger det massevis av smak.

Enjoy!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 22:55   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Åh, det hørtes deilig ut! Er det den som er på matprat-reklamen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:07   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åh, det hørtes deilig ut! Er det den som er på matprat-reklamen?

Det var virkelig godt og ikke minst smaksrikt. Til og med snuppa spiste kjøtt (som nevnt i en tidligere tråd skjer ikke det så ofte).

Jeg vet ikke om det er denne oppskriften som er i matprat-reklamen. Vi fant den i Aften aften.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:10   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Jeg tror det er den samme som i Mat-prat.
Fikk denne servert på fredag og det var utrolig godt. Anbefales fra meg også!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:11   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Da har jeg sjekket ut. Det er den samme oppskriften som på matprat. Godt var det i alle fall!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 14:27   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Jeg lurer på å lage denne i morgen. Bør det være saus til? Eller, rettere sagt, kan jeg lage saus til? *sauseglad*

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 14:36   #7
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Tusen takk! Nå vet jeg hva jeg skal servere i morgen!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 14:42   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Glad for å bistå med å dytte den opp, nabojenta. Skal du ha saus til?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 14:56   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Vi lagde ratatoille til. Det blir jo masse grønnsaker med tomatsaus. Men vi er sausmennesker og synes alt blir bedre med saus til.

Det er veldig lenge siden jeg la inn denne oppskriften, og det var morsomt å se den igjen. Jeg husker enda hvor vellykket det måltidet var. Må nesten invitere noen på middag snart.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 16:40   #10
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.882
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Hvor tynne skal potetene skjøres i skiver, så tynne som mulig? (som i fløtegratinerte poteter?)

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 18:38   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

De var utsolgt for strøkavring i butikken, men jeg regner med at det går greit å knuse noen kavringer. Ikke sant?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 11:20   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Provencalsk lammelår

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hvor tynne skal potetene skjøres i skiver, så tynne som mulig? (som i fløtegratinerte poteter?)

Nå er jeg sikkert for sent ute, men jeg svarer uansett. De trenger ikke være så innmari tynne. De skal stekes i over 2 timer, så de blir uansett gjennomstekt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no